Prokázáno v testu: Opilý cyklista je na tom stejně jako řidič. Stačí jen půl promile

Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 1. 2019 14:45
Čeští zákonodárci se snaží, aby cyklisté mohli sednout na kolo s 0,5 promile alkoholu v krvi, což odpovídá dvěma desítkám. Nedávný test rakouského autoklubu ÖAMTC ale ukazuje, že cyklisté i koloběžkaři dělají pod vlivem stejné chyby jako řidiči.
Střízliví i opilí dobrovolníci museli na kole, koloběžce i v autě absolvovat speciální trasu.
Střízliví i opilí dobrovolníci museli na kole, koloběžce i v autě absolvovat speciální trasu. | Foto: ÖAMTC

Aby zjistili, jak alkohol ovlivňuje odhad vlastních schopností i vlastní řízení, vzali Rakušané šestnáct dobrovolníků a na testovacím polygonu v Teesdorfu pro ně uspořádali jízdní test: v autě, na kole a elektrické koloběžce.

Osm žen a osm mužů se nejprve muselo seznámit se svými dopravními prostředky a speciální vytyčenou trasou s překážkami. Následně absolvovali další kola pod vlivem alkoholu. Nejprve ho měli v krvi průměrně 0,43 promile, podruhé 0,8 promile.

Odborníci z autoklubu zaznamenávali jízdní data pomocí senzorů, které byly na kole, koloběžce i v autě nainstalovány. Množství alkoholu měřili rakouští policisté pomocí běžně používaných přístrojů. Pro hodnocení odhadu vlastních schopností museli dobrovolníci vyplnit speciální dotazníky.

Výsledky snahu českých politiků o toleranci alkoholu na kole zrovna nepodporují. "Naše závěry jasně ukazují na to, že stačí půl promile alkoholu v krvi a bezpečnost se jízdy zhoršuje u všech tří dopravních prostředků," komentuje test dopravní psycholožka Marion Seidenbergerová.

Dobrovolníci byli s přibývajícím alkoholem v krvi uvolněnější, ale také hůře odhadovali svoje dovednosti a vůbec i to, jak moc jsou opilí - tedy kolik promile v sobě mají. Objektivní údaje pak ukazují, že i s povoleným množstvím alkoholu (v Rakousku smí řidiči sednout za volant s 0,5 promile, cyklisté na kolo s 0,8 promile) byli "testeři" rychlejší, ale také méně přesní a méně jistí.

"Již s půl promile alkoholu jsme zaznamenali více jízdních chyb než při úvodní seznamovací jízdě za střízliva," popisuje průběh testu Seidenbergerová. Výraznější zhoršení pak podle ní přišlo s dosažením 0,8 promile. 

Reakce přestaly být bezpečné, přesnost a smysl pro rovnováhu se zhoršily. Nejhorší byly ale výsledky při brzdění. "Správně zabrzdit, to je ten nejdůležitější jízdní manévr s ohledem na bezpečnost. Opilí ale brzdí příliš pozdě a slabě," říká Seidenbergerová.

"Výsledky našeho testu ukazují, že kolo nebo koloběžka nejsou pro lidi pod vlivem alkoholu alternativou k autu. Riziko zranění sebe sama nebo někoho cizího s množstvím alkoholu v krvi roste ve všech případech," uzavírá Seidenbergerová.

 

Právě se děje

Další zprávy