Radikální změna. Testovali jsme Mercedes s novým označením

Radek Pecák Radek Pecák
2. 8. 2015 13:35
Středně velký sportovně užitkový vůz GLC přináší zcela jiný design než jeho předchůdce.
Design vozu je nyní určitě pro velkou část zákazníků přitažlivější než dříve.
Design vozu je nyní určitě pro velkou část zákazníků přitažlivější než dříve. | Foto: Radek Pecák

Středně velký sportovně užitkový vůz GLC je prvním zcela novým modelem Mercedesu s novým označením (o změně jsme podrobně psali zde). Minulá generace se prodávala se jménem GLK.

Novinka je opravdu dramaticky jiná. Designové oddělení zcela změnilo styl vozu. Zatímco dříve toto SUV chtělo zákazníky zaujmout hranatými tvary tak trochu ve stylu pravověrného off roadu Mercedesu G, nový vůz se díky liniím exteriéru zařazuje do "zlatého středního" proudu.

Terénní schopnosti se změnou názvu nevymizely.
Terénní schopnosti se změnou názvu nevymizely. | Foto: Radek Pecák

Teď má vůz ambice zaútočit na pozici úspěšnějších SUV Mercedesu, jimiž jsou dosud jak malé GLA, tak i větší a dražší ML (nyní GLE) či GLS. A jak si redaktor online deníku Aktuálně.cz ověřil při dvoudenní mezinárodní novinářské prezentaci ve Štrasburku a okolí, předpoklady na to určitě má.

Automobil totiž plně dokáže plnit úkoly jak na silnici, tak i v těžkém terénu.

Při přejezdech horizontů pomůže řidiči přední kamera.
Při přejezdech horizontů pomůže řidiči přední kamera. | Foto: Radek Pecák

Přestože Mercedes nabízí ještě dvě větší auta této kategorie, GLC není rozhodně malé auto. Oproti svému předchůdci narostlo do délky o plných dvanáct centimetrů (na celkových 4656 milimetrů), do šířky o pět a na výšku o necelý centimetr. Profitovat z toho mohou hlavně ramena i kolena cestujících. Lidé vpředu mají nyní v oblasti loktů k dispozici o 37 milimetrů širší prostor, ti sedící vzadu zase získali pro svá kolena 57 milimetrů k dobru.

Dozadu se bez problémů usadí i lidé, kteří vyrostli na 186 centimetrů. A to i tehdy, pokud na předních sedadlech sedí podobně urostlí jedinci.

Vzadu se pohodlně usadí i lidé s tělesnou výškou přes 180 centimetrů.
Vzadu se pohodlně usadí i lidé s tělesnou výškou přes 180 centimetrů. | Foto: Mercedes-Benz

Delší vzdálenost mezi nápravami (o 118 milimetrů) přinesla i zvětšení objemu zavazadlového prostoru. Jeho kapacita již dosahuje 580 litrů, což odpovídá velkému kombi.

Pokud uživatel vozu hodlá pro přepravu nákladů využít i prostor zadních sedadel, může jejich opěradla sklopit pomocí tlačítka na boku zavazadlového prostoru. Tam se (u dražších a vybavenějších verzí) mohou objevit i tlačítka pro snížení zadní nápravy o čtyři centimetry (při nakládání těžkých předmětů), případně pro ovládání tažného zařízení. To elektromotor dokáže samočinně vyklopit a po odpojení přívěsu zase uklidit pod nárazník.

Objem zazvazadlového prostoru již bude pro rodiny dostatečný.
Objem zazvazadlového prostoru již bude pro rodiny dostatečný. | Foto: Mercedes-Benz

Opěradla zadních sedadel jsou dělena v poměru 40:20:40. Díky tomu lze například cestovat na hory ve čtyřčlenném obsazení a s lyžemi pěkně v suchu.

Interiér se nese v duchu sedanů či kombi verze třídy C, což ostatně auto nyní světu signalizuje i posledním písmenem ve svém označení. Působí velmi kvalitně, moderně a současně útulně.

Během jízdních testů, které jsme absolvovali na dálnicích, městských komunikacích i členitých silnicích nižších tříd, na nás nejvíce zapůsobilo ticho v interiéru a absence vibrací. To stojí za zaznamenání zejména proto, že jsme testovali výhradně verze poháněné dieselovými motory.

Povedený interiér automobil zdědil po klasické třídě C.
Povedený interiér automobil zdědil po klasické třídě C. | Foto: Mercedes-Benz

Celkově je GLC velmi kultivované auto, jeho charakter je i mezi ostatními konkurenty z prémiových značek dosti výjimečný.

Testování potvrdilo i zajímavý údaj výrobce, podle něhož mají obě naftové verze (220d 4Matic a 250d 4Matic) stejnou spotřebu. V laboratorních podmínkách dosahovala 5 až 5,5 litrů, my jsme s autem naloženým třemi dospělými muži a jejich cestovními zavazadly jezdili o dva litry "dráže".

Oproti pohonným jednotkám, které se montovaly do předcházející generace vozu, jde papírově i fakticky o zhruba pětinovou úsporu.

Pod kapotu si lidé budou většinou objednávat motory spalující naftu.
Pod kapotu si lidé budou většinou objednávat motory spalující naftu. | Foto: Radek Pecák

Slabší z motorů má výkon 170 koňských sil (125kW) a točivý moment 400 Nm), silnější pak 204 koní (150 kW). Maximální točivý moment je pak posazen ještě o stovku newtonmetrů výše. Třetí z nabízených pohonných jednotek je GLC 250 4Matic, která spaluje benzin a její maximální výkon činí 211 koňských sil.

I slabší dieselový agregát nabízí dostatečnou živost (maximální rychlost je 210 kilometrů a zrychlení 0-100 km/hod 8,3 sekundy), ale k charakteru vozu se přece jen o chloupek lépe hodí ten silnější. Navíc nám připadalo, že si lépe rozuměl s novou již devítistupňovou (!) automatickou převodovkou.

Na displeji je možno sledovat náklony i úhel natočení kol.
Na displeji je možno sledovat náklony i úhel natočení kol. | Foto: Radek Pecák

I když je jasné, že téměř sto procent času stráví majitelé tohoto vozu při jízdách na silnlicích s asfaltovým, případně betonovým povrchem, technici nezanedbali ani terénní přípravu. Zvláště ve verzích vybavených příplatkovým systémem vzduchového odpružení Air Body Control. Ten umožňuje jak snížení světlé výšky - v režimu sport se podvozek o půldruhého centimetru přiblíží k vozovce, tak i jeho zvýšení oproti standardnímu nastavení o pět centimetrů před vjezdem do terénu.

Úspěšné projetí úseku mimo cesty pak řidiči pomáhají zvládat elektronické asistenční systémy. Technický paket obsahuje čtyři specifické režimy. "Offroad" je určen pro lehký terén, například šotolinové či písečné cesty, druhý "Stoupání" pomáhá při výjezdech do strmých svahů, třetím je "Vyhoupávání" umožňující vyproštění uvízlého vozu a poslední je pro jízdu s přívěsem. Samostatný asistenční systém je vytvořen pro sjíždění strmých svahů.

V opravdu náročném terénu může řidič na centrálním displeji sledovat jak podélný i příčný náklon vozu a rovněž úhel natočení kol. Při přejezdech horizontů, ale i jinde jsme i my v offroadové sekci využívali přídavného oka přední kamery.

Auto je současně i na podvozku chráněno kryty ze speciálního materiálu. 

Hmotnost oproti GLK poklesla o 80 kilogramů, spotřeba o celých 19 procent.
Hmotnost oproti GLK poklesla o 80 kilogramů, spotřeba o celých 19 procent. | Foto: Aktuálně.cz

Samozřejmou podmínkou pro takové radovánky je v GLC sériově montovaný stálý pohon všech kol 4Matic, který ve standardním nastavení rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 45:55 procent.

Častěji než pomocníky pro jízdu v terénu budou ale určitě budoucí majitelé Mercedesu GLC využívat silniční asistenční systémy.  Mezi ty patří například adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v bočním větru, asistent pro přepínání dálkových a tlumených světel, samočinné brzdění před překážkou včetně chodců, hlídání mrtvého úhlu, upozorňování před nárazem zezadu, čtení dopravních značek nebo samočinný parkovací asistent.

Zajímavou novinkou pro rodiče malých dětí je senzor zabudovaný v přední sedačce spolujezdce, který po instalaci sedačky sám deaktivuje čelní airbag a po její demontáži jej zase uvede do pohotovosti.

Auto se již začíná prodávat. Nejlevnější variantou je zážehový GLC 250 4Matic za za 1 157 970 korun. Cena základní verze GLC 220d je o třináct tisíc korun vyšší.

 

Právě se děje

Další zprávy