První test nové Škody Superb. Umí jet i pouze na dva válce

Radek Pecák Radek Pecák
5. 5. 2015 8:00
Hlavní letošní novinku mladoboleslavské automobilky jsme poprvé mohli vyzkoušet v běžném provozu a na různých typech silnic.
Foto: Škoda Auto

Florencie – Hlavní letošní novinku mladoboleslavské automobilky Škoda Auto jsme poprvé mohli vyzkoušet v běžném provozu a na různých typech silnic. Redaktor online deníku Aktuálně.cz najel s novou Škodou Superb při novinářské prezentaci vozu v italské Florencii téměř tři stovky kilometrů. Výsledek? Noví majitelé tohoto vozu budou s velkou pravděpodobností spokojeni.

Nejprve jsme otestovali variantu s dvoulitrovým turbodieselem ve výkonové variantě 140 kW. Vůz byl navíc vybaven automatickou převodovkou a pohonem všech kol, šlo tedy o verzi, která bude určitě vyhledávána manažery. Silnější motor spalující naftu zatím Škoda nabízet nebude.

Příď vozu dává najevo, že jde o reprezentativní limuzínu.
Příď vozu dává najevo, že jde o reprezentativní limuzínu. | Foto: Radek Pecák

Technické údaje slibují maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu a kombinovanou spotřebu 4,9 litru na sto kilometrů. První údaj jsme v Itálii, kde je nejvyšší povolená rychlost 130 kilometrů za hodinu, vyzkoušet nemohli. Spotřeba se po zhruba sto sedmdesáti kilometrech ustálila na 6,5 litru - většinu času jsme se však pohybovali v kopcovitém terénu Toskánska a o úspornou jízdu jsme se s tímto vozem nepokoušeli.

Zaměřeno na pohodlí

Na rozdíl od minulých generací superbu, jejichž podvozky byly laděny mírně ke sportovním jízdním vlastnostem, už třetí generace splňuje požadavky na komfortní limuzínu. Pokud navíc zvolíte jízdní režim komfort, auto se na průměrně kvalitní silnici pohybuje velice plavně. Po zvolení režimu sport samozřejmě tlumiče "přitvrdí", ale ani poté se ze superbu nestane žádný "kostitřas". Jízdních režimů je celkem k dispozici pět a společně s řízením, odezvou motoru a automatické převodovky se nastavuje i charakteristika tlumičů.

Poněkud strohé, ale maximálně účelné je v interiéru rozmístění jednotlivých ovládacích prvků.
Poněkud strohé, ale maximálně účelné je v interiéru rozmístění jednotlivých ovládacích prvků. | Foto: Radek Pecák

Předností superbu vždy byla vnitřní prostornost. Zajímalo nás tedy, zda skvělý prostor pro zadní cestující zůstal zachován. Redaktor vysoký 186 centimetrů si po nastavení sedačky řidiče pro pohodlné řízení usedl takzvaně sám za sebe a změřil místo, které mu ještě zbývá před koleny. Bylo to vynikajících 13 centimetrů. Nad hlavou pak zbylo necelých pět centimetrů prostoru.

Za zády cestujících navíc najdeme ještě gigantický zavazadlový prostor. Číslo 625, které charakterizuje jeho objem, samo o sobě mnoho neříká. Lepší je pohled na fotografii, z níž je patrné, že dvě klasické cestovní tašky se zde téměř ztrácejí.

Prostor pro cestující vzadu je i nadále královský.
Prostor pro cestující vzadu je i nadále královský. | Foto: Radek Pecák

Tašky lze proti nechtěnému pohybu zafixovat pomocí zarážek se suchými zipy. Jsou zde rovněž k dispozici háčky a třeba i osvětlení, které lze vyjmout a použít i mimo vůz jako malou svítilnu.

Benzinový motor pro klidné povahy

V další části testu jsme vyzkoušeli variantu se základním motorem 1,4 TSI. Ten pohání pouze přední kola a je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. Existuje sice i slabší varianta, ale v České republice se bude nabízet s výkonem 110 kW. I s ním lze podle technických údajů  dosáhnout rychlost 220 kilometrů za hodinu a spotřeby 4,8 litru. Je to i díky použití technologie odpojování druhého a třetího válce při nízké zátěži motoru.

Kufr je tak velký, že na předměty u zadních opěradel bude obtížné dosáhnout.
Kufr je tak velký, že na předměty u zadních opěradel bude obtížné dosáhnout. | Foto: Radek Pecák

V praxi to nastává zejména při jízdě ustálenou rychlostí na vyšší převodové stupně na rovině. To, že motor nepracuje jako klasický čtyřválec, postřehne cvičené ucho pouze při vypnutém rádiu a při naprostém soustředění. Posádka necítí žádné vibrace ani cuknutí při odpojování a opětovném zapojování válců. Řidič je ovšem informován patřičným hlášením na displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem.

V takovém režimu se okamžitá spotřeba pohybuje v rozmezí od dvou do čtyř litrů, což je samozřejmě vynikající údaj - ovšem po stokilometrové jízdě nám palubní počítač ukazoval celkovou průměrnou spotřebu 6,8 litru. Tentokrát jsme se přitom snažili o plynulou jízdu, palivo z nádrže však v poněkud větší míře ubývalo při rozjezdech na křižovatkách a v kopcích. Navíc udržení motoru ve "dvouválcovém režimu" vyžaduje velmi citlivou nohu na pedálu plynu.

Benzinový turbomotor 1,4 může v případě malé zátěže odpojit dva ze svých čtyř válců.
Benzinový turbomotor 1,4 může v případě malé zátěže odpojit dva ze svých čtyř válců. | Foto: Radek Pecák

Z komfortních prvků je dobré zmínit například třízónovou klimatizaci, vyhřívané čelní sklo, v němž je místo klasických drátků zatavena speciální fólie, která neruší výhled ven z vozu, a hned dva deštníky ve dveřích místo dosud dodávaného jednoho.

Prodej nové generace superbu ve variantě limuzína startuje 6. června. Cena za základní variantu je 599 900 korun.

Porovnání s konkurenčními automobily tohoto segmentu, konkrétně Volkswagenem Passat Variant a Fordem Mondeo Kombi naleznete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy