První test nové fabie. Stačí vám nejslabší motor?

Radek Pecák Radek Pecák
16. 10. 2014 7:07
Podvozek má ambice stát se novým měřítkem ve třídě malých aut. Je téměř až "francouzsky" komfortní.
Nová fabia je komfortní na všech typech silnic.
Nová fabia je komfortní na všech typech silnic. | Foto: Škoda Auto

Zájemci o novou generaci hatchbacku Škoda Fabia by si měli dobře rozmyslet, kde a jak často s ním hodlají jezdit. Tato rada platí samozřejmě obecně při nákupu každého vozu, ale v případě novinky mladoboleslavské Škody Auto dvojnásob.

Třetí generace fabie totiž díky své vnitřní prostornosti a objemu zavazadlového prostoru může docela dobře posloužit i jako rodinné auto - zejména pro ty, kteří mají jen malé děti a necestují často na dlouhé vzdálenosti.

Cena základní verze s tříválcem 1,0 a výkonem 44kW (60 koní), který má původ v nejmenší škodě s názvem Citigo, samozřejmě bude hodně lidí svádět. Přijde totiž na 234 900 korun, což je o osmnáct tisíc korun méně než výkonnější varianta stejného motoru (55 kW).

"Se základní cenou cílíme na skupinu lidí, kteří jsou nejvíce citliví na cenu vozu. Tato skupina v Česku stále tvoří pět až deset procent zákazníků, a je tedy pro nás důležitá," říká šéf prodejní organizace Škoda Česká republika Luboš Vlček.

Novou fabii jsme testovali na portugalském pobřeží.
Novou fabii jsme testovali na portugalském pobřeží. | Foto: Radek Pecák

Při testování dvou nejslabších motorizací při novinářské prezentaci v Portugalsku jsme ale zjistili, že lidé, kteří hodlají vůz využívat v jiném než čistě městském provozu, by si raději měli připlatit.

Jde o předjíždění

Maximální rychlost na většině evropských silnic postačí - u slabšího motoru dosahuje 160 kilometrů v hodině, u silnější verze 172 kilometrů.

O něco důležitější už je zrychlení z nuly na 100 kilometrů v hodině: slabší verze motoru k tomu potřebuje 15,7 sekundy, silnější o sekundu méně. To může být, například při předjíždění, poměrně významný rozdíl. Pozná to ovšem jen ten řidič, který se nebojí motor vytočit do vyšších otáček.

Kufr má nadstandardní rozměry.
Kufr má nadstandardní rozměry. | Foto: Radek Pecák

Při jízdě do kopce se základnímu motoru zrychlovat nechce, dokonce ani při zařazeném třetím rychlostním stupni.

Zatímco u základní verze narůstá výkon motoru jen do zhruba pěti tisíc otáček za minutu, u silnější verze lze plynový pedál bez nutnosti přeřazení stlačovat až za hranici šesti tisíc otáček.

Závěr je tedy jednoznačný. Ušetřit osmnáctitisícovou sumu radíme pouze těm řidičům, kterým je spěch cizí. Podle našeho názoru si tento automobil najde cestu do domácností starších párů, které je využívají k vyjížďkám za nákupy a také k návštěvám příbuzných či známých.

Komfort zaručen v každém případě

Přesto nelze tento motor odsoudit. Jak jsme vyzkoušeli, je velice tichý, do auta se z něho nepřenášejí žádné citelné vibrace a jeho zvukový projev je velice dobře utlumen. Pokud řidič pojede po rovině mimo město rychlostí devadesát kilometrů v hodině, bude otáčkoměr ukazovat hodnotu 2800 otáček v minutě a spotřeba nepřesáhne 4,5 litru.

Během necelých dvou stovek testovacích kilometrů ukázal palubní počítač vozu kombinovanou spotřebu 5,5 litru. To je při jízdě v členitém terénu a při svižném tempu skutečně dobrá hodnota.

Navíc - auto disponuje podvozkem, který má ambice na to stát se novým měřítkem ve třídě malých aut. Je téměř až "francouzsky" komfortní, přitom ale nabízí velice jisté chování při náhlých změnách směru, přejezdu nerovností a dalších nástrahách, které na řidiče v provozu číhají.

Je to díky nižšímu těžišti nové fabie v porovnání s tou dosluhující, širšímu rozchodu a také díky použití elektronického systému XDS. Ten v zatáčkách přibrzdí to správné kolo, aby se celý vůz lépe stočil podle natočení volantu. "Jsme přesvědčení, že to řidiči ocení," věří Vratislav Kozub, který je za vývoj podvozku zodpovědný.

Palubní desku si můžete ozdobit oblíbenou fotografií. Za příplatek.
Palubní desku si můžete ozdobit oblíbenou fotografií. Za příplatek. | Foto: Radek Pecák

V Portugalsku jsme mohli otestovat i několik "vychytávek" třetí generace fabie. Například navigace se na palubní displej přenášela prostřednictvím aplikace Mirror Link z chytrého mobilního telefonu. Bohužel, zatím je k dispozici jen na nejnovějších přístrojích značky HTC. "Jsme si ale jistí, že již na začátku příštího roku budou s touto aplikací spolupracovat nové telefony firem Samsung i dalších," říká specialista Škody na tuto oblast Martin Dědek.

Nápady Škodě nedocházejí

Otestovali jsme i zavazadlový prostor vozu. Pevné plato lze nyní v případě potřeby zasunout za opěradla zadních sedadel, pro zavěšení menších tašek jsou k dispozici dva háčky a drobnosti lze uložit i do "ohrádek" po stranách kufru.

Jedna z vystavených fabií na prezentaci byla vyzdobena i rodinnou fotografií na palubní desce. Tento doplněk si lze objednat za příplatek.

Podobně jako lze umístit výstražnou vestu do speciálního prostoru ve dveřích řidiče, lze najít místo i pro PET lahev v přihrádce před spolujezdcem. Speciální prohlubeň navíc neubírá místo pro další předměty, které se obvykle do této schránky ukládají.

Nová fabia vstupuje na český trh v listopadu. Potýkat se bude s velkým množstvím konkurentů. Srovnání s dvěma z nich - Peugeotem 208 a Renaultem Clio najdete zde.

___

Máte rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Hlasujte pro nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Svůj hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!

 

Právě se děje

Další zprávy