Přichází éra vodíkových aut? Čerpat už lze i na dálnici

Radek Pecák Radek Pecák
24. 5. 2015 16:24
Německo investuje do vodíkové infrastruktury, přestože dosud tam oficiálně není v prodeji žádné takové auto.
Tankování vodíku do nádrže je stejně rychlé a jednoduché jako u klasických ropných paliv.
Tankování vodíku do nádrže je stejně rychlé a jednoduché jako u klasických ropných paliv. | Foto: Daimler

Praha - Načerpat vodík do auta nebo autobusu už lze i na dálnici. Konkrétně v Německu, kde v květnu otevřeli první vodíkovou čerpací stanici u Geiselwindu na dálnici A3 spojující Würzburg a Norimberk. V rámci konsorcia Clean Energy Partnership ji za zhruba milion eur vybudovaly společnosti Daimler, Linde a Total.

Celkově je už osmnáctou vodíkovou čerpací stanicí v Německu. Ty ostatní fungují zejména v městských aglomeracích Frankfurt nad Mohanem, Stuttgart a Mnichov., kde je využívají především vodíkové autobusy. Zatím se totiž v Německu oficiálně neprodává žádné osobní auto jezdící na  tento plyn.

Podle dosud zveřejněných plánů má být v Německu do roku 2016 investováno do rozvoje vodíkové infrastruktury 1,6 miliardy eur, jen do konce letošního roku má počet vodíkových stanic dosáhnout pěti desítek.

Foto: Toyota

Model určený do běžného prodeje má dosud jen japonská Toyota. Vůz Mirai uvede na evropské trhy letos v září, počítá se s cenou kolem 66 tisíc eur. Zatím se tento vůz nabízí v Japonsku a Kalifornii. Na pětikilogramovou zásobu stlačeného vodíku zvládne ujet více než 500 kilometrů, přičemž maximální rychlost je 179 kilometrů za hodinu. Kola vozu roztáčí elektromotor s výkonem 113 kW, který využívá energii vzniklou z vodíku v palivových článcích. Vůz neprodukuje žádné emise, z výfuků odkapává pouze čistá voda.

Na vývoji vozidel s palivovými články nyní pracují téměř všechny významné automobilky, například i Mercedes-Benz spadající do koncernu Daimler. "Nejprve je potřeba vybudovat síť čerpacích stanic a teprve pak uvádět na trh vozidla. Potom se mohou stát pro zákazníky opravdovou alternativou," říká Herbert Kohler, viceprezident skupiny pro výzkum a udržitelnost tvrdí. Mercedes-Benz testuje technologii například ve flotile upravených vozů Mercedes třídy B.

Automobilky na rozvoj vodíkové infrastuktury podle expertů tlačí i kvůli obavám ze sílící pozice americké Tesly, která se chce v Evropě masově prosadit se svými elektromobily a buduje i síť rychlodobíjecích stanic.

Automobilky na rozvoj vodíkové infrastuktury podle expertů tlačí i kvůli obavám ze sílící pozice americké Tesly, která se chce v Evropě masově prosadit se svými elektromobily a buduje i síť rychlodobíjecích stanic.

Vodík pro německé stanice dodává firma Linde. "Pro tyto účely se vyrábí ze zemního plynu a na stanice se zaváží ve svazcích lahví. Následně se stlačuje na 850 barů a skladuje ve speciálních vysokotlakých nádobách," upřesnil online deníku Aktuálně.cz Marek Peterka ze společnosti Linde Gas Česká a Slovenská republika. Cena kilogramu vodíku se nyní v Německu pohybuje kolem devíti eur.

V České republice zatím funguje jediná vodíková čerpací stanice. Je v Neratovicích a slouží pro tankování experimentálního vodíkového autobusu, který provozuje Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy.

 

Právě se děje

Další zprávy