Pozor los! Ochranáři chtějí prosadit novou dopravní značku

Ekonomika David Kohout, Ekonomika
5. 8. 2015 11:40
Migrační cesty losů vedou hlavně přes dálnici D1 okolo Humpolce. Dále směřují dolů na Třeboňsko či Jindřichohradecko, odtud pak na Šumavu či do Novohradských hor.
Pozor los - návrh nové dopravní značky od ochranářské společnosti Česká krajina
Pozor los - návrh nové dopravní značky od ochranářské společnosti Česká krajina | Foto: Česká krajina

Praha – Novou dopravní značku „Pozor los!“ chce na českých silnicích prosadit ochranářská společnost Česká krajina. Měla by pomoci chránit nejen vzácná zvířata, ale taky zdraví a životy řidičů. O návrhu nyní rozhodne ministerstvo dopravy.

V první etapě by mělo být rozmístěno zhruba 15 až 20 značek, což přijde maximálně na desítky tisíc korun. Jednalo by se o úseky, kde hrozí větší riziko střetu s losy. „Jde například o dálnici D1 Humpolec – Jihlava, silnice E49 a E 551 na Jindřichohradecku nebo E39 na Českokrumlovsku,“ vypočítává Martin Ernst z Mendelovy univerzity v Brně.

„Migrační cesty vedou hlavně přes dálnici D1 okolo Humpolce. Dále směřují dolů na Třeboňsko či do oblasti okolo Jindřichova Hradce. Odtud pak dále na Šumavu či Novohradské hory,“ upřesňuje Jan Veselý ze státního podniku Lesy České republiky.

V Česku nyní žije 15 až 20 losů. Řidiči si je pak často pletou se soby, kteří však v Česku nežijí. Od roku 1974 zdokumentovali ochranáři sedm střetů losa s autem či vlakem. Losi byli na území dnešní České republiky vyhubeni mezi 12. a 15. stoletím. Do lesů se začali vracet ve druhé polovině 20. století, od 90. let jich ale opět začalo ubývat.

„Tři mikropopulace na Bechyňsku, Táborsku a Nymbursku zanikly, další dvě velké populace na Jindřichohradecku a Českokrumlovsku se zmenšily,“ konstatuje Ernst. V posledních letech navíc ustala migrace losů z Polska kvůli dostavbě dálnice Berlín-Lvov. Takže ztráty na českém území již nedoplňují zvířata, která v minulých desetiletích přicházela z polských lesů.

Jen v posledních několika měsících zahynul jeden los na železniční trati z Velenic do Českých Budějovic. Další český los uhynul v červnu na dálnici poblíž dolnobavorského městečka Iggensbach. „Pokud hrubé odhady hovoří o tom, že na českém území přežívá posledních patnáct až dvacet losů, mohli jsme přijít jen během posledních několika měsíců o deset a více procent jejich populace,“ varuje Miloslav Jirků z Biologického centra Akademie věd.

Ztuhne a nehne se

Oproti ostatní zvěři, která obvykle uteče, když uvidí auto, los ztuhne a nehne se. Největší tuzemský jelenovitý savec váží v dospělosti zhruba 220 až 450 kilogramů. Jeho tělo je dlouhé až tři metry. Srážka je nebezpečná nejen kvůli velikosti zvířete, ale také stavbě těla. Kvůli dlouhým nohám sražený los ve většině případů po střetu spadne předním sklem do kabiny osobního automobilu. Při sedmi nehodách v Česku nicméně měli řidiči štěstí a nezemřeli.

Střetům by zamezilo především vybudování přechodů pro zvěř nad silnicemi a železnicemi v místech, kudy procházejí hlavní migrační tahy losů. „Například v Polsku takové přechody existují, ale je jich nedostatek. U nás se řada přechodů pro zvěř budovala mimo migrační tahy,“ říká ředitel České krajiny Dalibor Dostál. Chráněné přechody by podle něj měly vyrůst hlavně přes železniční koridory a dálnice.

Nové značky: Segway, žáby i kůň

O zavedení podobných dopravních značek rozhoduje ministerstvo dopravy. Návrh vyhlášky, kterou v květnu poslalo do připomínkového řízení, počítá například s cedulí upozorňující na zvýšený pohyb chodců, doplňkovou cedulkou označující jezdce na kolečkových bruslích nebo na vozítku Segway. Objevit by se mohly už od roku 2016. Chystá se i značka zákazu předjíždění pro kamiony.

Na značkách upozorňujících na pohyb domácích a divokých zvířat by se mohla objevit i jiná zvířata než jelen nebo skot. "Dnes existuje pouze symbol krávy (který značí obecně dobytek) a skákající jelen (který značil pohyb lesní zvěře). Nově bude možné na značku umístit i symbol jiného zvířete - koně, žábu a další. Budou označovat zónu, kde zvěř migruje přes komunikaci," říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Novou podobu značek zatím ministerstvo nemá k dispozici.

Vyhláška rovněž počítá se zavedením značky zákazu předjíždění pro kamiony. Ta má obecně znamenat zákaz vozidlům s hmotností nad 3,5 tuny opustit pravý jízdní pruh na komunikaci, která má dva a více pruhů.

 

Právě se děje

Další zprávy