Policie se zaměří na motorkáře. Umírá jich stále víc

Radek Pecák Radek Pecák
20. 4. 2015 15:58
Nejčastější příčinou smrtelných nehod motocyklistů je jednoznačně nepřiměřená rychlost.
Střet s autem, které vjede motocyklistovi do jízdní dráhy, je velmi častý typ nehody.
Střet s autem, které vjede motocyklistovi do jízdní dráhy, je velmi častý typ nehody. | Foto: Radek Pecák

Praha - Podstatně větší síly než v minulých letech vyčlení dopravní policie na kontrolu motorkářů. Zejména o víkendech, kdy meteorologové předpovídají příznivé počasí, a na místech, která jsou motorkáři vyhledávaná.

"Bohužel rok od roku přibývá nehod motocyklistů. Rovněž stoupá počet těch, kteří je nepřežijí," vysvětluje šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Přesná místa z logických důvodů prozrazovat nechce. "Jednu akci jsme již letos udělali v Buchlovských kopcích, další budou brzy následovat," dodává.

Větší dohled je podle něho nutný už z toho důvodu, že většinu nehod, jichž se stanou účastníky, si motorkáři sami zaviní. "Nyní se to číslo pohybuje mezi 55 až 60 procenty a každým rokem stoupá," upřesňuje. Letos od ledna do března, tedy ještě před sezónou, už zemřeli tři motocyklisté.

I čelní střet na motocyklu je někdy možné přežít, a tak nácvik pádu neškodí.
I čelní střet na motocyklu je někdy možné přežít, a tak nácvik pádu neškodí. | Foto: Radek Pecák

Nejčastější příčinou smrtelných nehod motocyklistů je jednoznačně nepřiměřená rychlost. Loni se podepsala pod třetinu loňských smrtelných nehod - až daleko za ní jsou například nedodržení bezpečné vzdálenosti či vjetí do protisměru.

Airbag může pomoci

Lerch se jednoznačně přimlouvá, aby motocyklisté v maximální míře používali dostupné prostředky na svoji ochranu. "Samozřejmostí je přilba, rukavice, motocykl v náležitém technickém stavu, správně nafouknuté pneumatiky a také například airbag," dodal. Ten je sice například ve Francii na trhu již osm let, u nás je zatím ale téměř neznámou novinkou.

Po aktivaci se zase plyn z vesty samovolně vypustí.
Po aktivaci se zase plyn z vesty samovolně vypustí. | Foto: Radek Pecák

Toto zařízení, které je zabudováno v oblečení (vesta či bunda) si mohli vyzkoušet i kaskadéři, kteří novinářům předváděli nejběžnější typy motorkářských nehod. "Skutečně to do značné míry ztlumí náraz, navíc tělo, včetně hlavy je v okamžiku nárazu do překážky nebo při pádu na zem zpevněné," uvedl po ukázce, při níž jeho motocykl narazil do blatníku vozu, který mu vjel do cesty Jan Holub, jezdec kaskadérské show Crazy Day.

Cena předváděného airbagu se ve vestě pohybuje od 12 tisíc korun, model zabudovaný do kožené bundy je o 10 tisíc dražší. Airbag se aktivuje po vytržení šňůry s pojistkou, která motorkáře při jízdě pojí s konstrukcí jeho stroje. Bombička s plnícím plynem stojí 600 korun - lze ji vyměnit a airbag tak používat opakovaně.

Podle odborných posudků takový typ airbagu dokáže ztlumit sílu nárazu o 72 procent. Existují ještě dokonalejší verze, používané například závodníky v seriálu MotoGP, které pohltí až 85 procent nárazové energie.

 

Právě se děje

Další zprávy