Poběda, Syrena a další auta socialismu. Projděte si muzeum

Areál bývalého kravína ve Strnadicích na Benešovsku se změnil téměř k nepoznání.
Vůz IFA F9 vyráběla bývalá továrna BMW ve východoněmeckém Eisenachu. Malý tříválcový motor s výkonem 28 koní poháněl přední kola. Nabízel se v letech 1949-56, celkem bylo vyrobeno 40 tisíc kusů.
GAZ M 20 Poběda (rusky vítězství) se začal vyvíjet už během druhé světové války. Automobil zhruba o velikosti současného superbu se stal prvním sovětským vozem se samonosnou karosérií. Ve výrobě vydržel od roku 1946 jedenáct let. Pobědy se využívaly například jako taxíky. Čtyřválcový motor se zdvihovým objemem 2,1 litru poháněl zadní kola. Maximální rcyhlost dosahovala 105 kilometů za hodinu.
Záporožský automobilový závod v bývalém Sovětském svazu produkoval od roku 1960 do roku 1963 automobil Zaporožec ZAZ-965. Do značné míry byl inspirován italským Fiaem 600. Měl také vzduchem chlazený motor vzadu, který poháněl kola zadní nápravy. Zajímavostí je, že úkol vyrábět malý lidový vůz dostala továrna, která do té doby montovala pouze traktory.
Následovníkem vozu se stal v roce 1966 Zaporožec ZAZ-966. Měl větší (373 centimetrů) dlouhou karosérii, koncepce pohonu ovšem zůstala zachována. Design karosérie se pro změnu podobal německému NSU Prinz. Auto s maximální rychlostí 100 kilometrů v hodině vydrželo ve výrobě až do rku 1994. Bylo to skutečně lidový vůz v bývalém SSSR. Stál jen tři až tři a půl tisíce rublů, zatímco za žigulíky se platilo vždy přes pět tisíc rublů.
Foto: Radek Pecák
Radek Pecák Radek Pecák
20. 4. 2015 14:30
Fotogalerie: Soukromý sběratel vytvořil v bývalém kravíně muzeum aut vyráběných v socialistických zemích.
 

Právě se děje

Další zprávy