Plug-in hybrid chystá i Škoda. Zkoušeli jsme, jak funguje v autě za tři miliony korun

Ondřej Běhal
13. 9. 2016 11:57
Mercedes S 500e Long ukrývá pod kapotou jak motor na benzin tak elektromotor. Bez nastartování třílitrového šestiválce ujede na nabité baterie až 33 kilometrů a v režimu elektromobilu může uhánět nejvyšší rychlostí 140 km/h. Prázdný akumulátor lze nabíjet nejen ze sítě, ale i s pomocí benzinového motoru, platíte však za to vyšší spotřebou. Prezidentský sedan zrychlí z místa na stovku za 5,2 s a jeho maximální tempo zastaví omezovač na 250 km/h.
Plug-in hybrid nabízí Mercedes pouze u prodloužené verze třídy S.
Plug-in hybrid nabízí Mercedes pouze u prodloužené verze třídy S. | Foto: Ondřej Běhal

Technologie plug-in hybrid patří v současnosti mezi alternativními a ekologickými pohony u osobních aut k nejslibnějším a počet vozů s ní rychle roste. Výhodou je, že na rozdíl od běžných hybridů, které nelze dobíjet ze sítě, ujedete čistě na elektřinu relativně dlouhou vzdálenost. A na rozdíl od elektromobilů máte pod kapotou pořád benzinový motor, takže ujedete bez dobití stejně, nebo dokonce více kilometrů než s běžnými auty a nemusíte se bát cest na dlouhé vzdálenosti.

Největší nevýhodu plug-in hybridů aktuálně představuje jejich technologická náročnost a s tím spojená vysoká cena. Jediným plug-in hybridem na českém trhu, který se prodává za méně než milion korun, je Toyota Prius Plug-in za 959 900 korun (její podrobný test čtěte zde).

V poslední době se v Česku o plug-in hybridech hodně mluví. Za prvé proto, že ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje vládě jejich pořízení dotovat částkou sto tisíc korun. A za druhé proto, že svůj první plug-in hybrid chystá i Škoda Auto. Nejprve do modelu Superb (pravděpodobně v roce 2019) a poté zřejmě i do nového SUV Kodiaq.

Jak se s plug-in hybridem jezdí? Vyzkoušeli jsme tuto technologii v její špičkové podobě pod kapotou prodloužené verze Mercedesu třídy S, kterou se vozí světoví politici a ředitelé velkých firem. Mercedes S 500e L stojí v základní variantě téměř tři miliony korun, testované auto s příplatkovou výbavou stálo více než 3,6 milionu.

Řidič má dvě možnosti. Pokud se mu nechce o jízdě s plug-in hybridem v mercedesu přemýšlet, může prostě posunout páčku automatické převodovky za volantem do polohy jízdy vpřed (D) a šlapat jen na plyn a na brzdu. Auto bude jezdit jako kterýkoli jiný mercedes s automatem, jen vám bude občas připadat, že se pohybujete podezřele tiše. To řídící jednotka zrovna nepotřebuje benzinový motor a v tu chvíli vlastně řídíte elektromobil.

Druhou možností, kterou jsme samozřejmě preferovali, je využít možností čtyř různých módů pohonu a tří režimů automatické převodovky a přizpůsobovat je potřebám šoféra a podmínkám provozu.

Foto: Ondřej Běhal

Základní mód Hybrid využívá podle podmínek a tlaku na plynový pedál buď pouze elektromotor, nebo do hry zapojuje i benzinový šestiválec dopovaný dvěma turbodmychadly. Na displeji za volantem má řidič ukazatel tlaku na plynový pedál s ryskou, kterou když překročí a šlápne na to trochu víc, nastartuje motor na benzin. Po městě můžete v tomto režimu jezdit čistě na elektřinu i dlouhé kilometry, pokud máte nabité baterie, dá se ale využívat i mimo obce při rychlostech kolem 90 km/h. 

E-mode znamená čistě elektrický režim auta. V tu chvíli řídíte tichoučký elektromobil. Na plně nabité baterie ujedete podle výrobce až 33 km, pohybovat se můžete až rychlostí 140 km/h. Většinou jsme ujeli v tomto režimu kolem dvaceti kilometrů. Pokud jedete rychleji, příliš tlačíte na plyn, nebo vybijete baterie, auto se samo přepne do režimu hybridního.

Mód E-save se hodí, pokud si chcete elektřinu v bateriích uschovat na pozdější dobu. Třeba do centra města, abyste tam ostatním nehlučeli a nesmrděli. Je podobný jako hybridní režim, ale hranice, při které se nastartuje benzinový motor, se posune mnohem níž. Na elektřinu se při něm jezdí jen výjimečně.

Přístrojová deska Mercedesu třídy S nabízí značný luxus.
Přístrojová deska Mercedesu třídy S nabízí značný luxus. | Foto: Ondřej Běhal

Režim Charge slouží k nabíjení baterií mimo síť, přímo při jízdě díky benzinovému motoru. Během hodiny a půl se dostanete z prázdné baterie na plnou, ale zaplatíte to hodně vysokou spotřebou benzinu.

Když už jsme u ní, tak výrobce udává konzumaci pouhých 2,8 l benzinu na 100 km. Jde ale o údaj laboratorní, který předpokládá plně nabitou baterii na začátku a motýlí nohu po jejím vybití. V praxi se spotřeba odvíjí od toho, jak daleko jezdíte a jak často nabíjíte. Pokud budete jezdit ráno dvacet kilometrů do práce, kde si v garáži dobijete, a večer stejnou cestou zpátky s dobitím přes noc, budete mít spotřebu benzinu nulovou. S vybitými bateriemi jsme se dostávali pod deset litrů benzinu jen, když jsme se krotili mimo město.

Nabití baterií z běžné sítě trvá více než čtyři hodiny.
Nabití baterií z běžné sítě trvá více než čtyři hodiny. | Foto: Ondřej Běhal

Spotřebu lze částečně regulovat i třemi módy automatické převodovky Eco, Eco+ a Sport. Jejich názvy hovoří za vše. Ve sportovním režimu se hybridní mercedes promění v bestii, která zvládne stovku z místa za 5,2 s a omezovač ji přistřihne křídla až na 250 km/h.

Podrobnou recenzi prodlouženého Mercedesu třídy S včetně technických dat a dalších fotografií najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy