Otestovali jsme plynové Audi A3. Je vlažnější než na benzin

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 14. 2. 2015 11:41
Na plyn auto ujede zhruba 300 kilometrů. Nákup se opravdu vyplatí těm, kteří najezdí velké porce kilometrů především ve velkých městech a v jejich okolí.
Audi A3 je auto postavené na podobných technických základech jako golf či octavia.
Audi A3 je auto postavené na podobných technických základech jako golf či octavia. | Foto: Radek Pecák

Praha - Audi následuje své koncernové sourozence Volkswagen, Škodu a Seat a začalo nabízet vůz, který umožňuje jízdu díky spalování stlačeného zemního plynu. Model, který je oficiálně označován Audi A3 g-tron, získala redakce online deníku Aktuálně.cz k týdennímu testu. Výsledek? Auto se vyplatí až po najetí více jak 160 tisíc kilometrů a na plyn reaguje vlažněji než s benzinovým pohonem.

Automobil s pětidveřovou karosérií se na první pohled nijak neliší od běžného Audi A3 Sportback, které může mít pod kapotou klasický motor spalující benzin či naftu.

V zádi je menší zavazadlový prostor než u variant jezdících na klasická paliva.
V zádi je menší zavazadlový prostor než u variant jezdících na klasická paliva. | Foto: Radek Pecák

Jedinou odlišností je označení modelu na zádi a také zelená nálepka s nápisem CNG na skle zadního okna.

Kufr je zmenšený

Ani uvnitř (opět kromě štítku g-tron na palubní desce) není nic, na co by si lidé uvyklí na auta s konvenčním pohonem museli nějak zvykat. Řidič ovšem může sledovat množství zbývajícího paliva hned na dvou ukazatelích. Vlevo v otáčkoměru je zasazen palivoměr pro CNG, v rychloměru se pro změnu zobrazuje hladina benzinu v klasické padesátilitrové nádrži. Interiér je sice minimalistický, ale skvěle funkční a současně velmi pohledný. Tak jako ve všech ostatních modelech značky i zde jsou použity kvalitní materiály a jejich zpracování je precizní.

Zde se nachází nádoby na stlačený zemní plyn.
Zde se nachází nádoby na stlačený zemní plyn. | Foto: Radek Pecák

Kvůli přidaným nádobám na stlačený zemní plyn je o sto litrů zmenšený zavazadlový prostor. Ten má proto místo běžných 380 litrů objem jen 280 litrů. Po zvednutí dna kufru se objeví horní část dvoudílné plynové nádrže. Dokáže pojmout 14 kilogramů stlačeného zemního plynu. Je tedy jasné, že rezervní kolo nikam neuložíte. Snížený objem kufru (zhruba na úroveň o třídu menších automobilů) sice při používání během všedních dní nevadí, problém by však pro rodiny s dětmi mohl nastat při víkendovém cestování.

300 kilometrů na plyn

Auto primárně jezdí na zemní plyn a vydrží s tím tak dlouho, dokud se nevyčerpá. Pak automaticky přejde na spalování benzinu. Díky tomu je kombinovaný dojezd hodně přes tisíc kilometrů. Přepínání mezi oběma palivy je pro posádku i pro řidiče neznatelný proces.

Motor je připraven na spalování dvou druhů paliva.
Motor je připraven na spalování dvou druhů paliva. | Foto: Radek Pecák

Audi uvádí, že kombinovaná spotřeba zemního plynu by měla být 3,3 kilogramu na sto kilometrů. V reálném provozu jsme obvykle spotřebovávali o jeden kilogram více. Není tedy divu, že dojezd čistě na zemní plyn se pohyboval lehce nad třemi stovkami kilometrů.

Pokud tedy chcete jezdit pouze na plyn, budete se muset smířit se zhruba dvakrát častějším tankováním než u stejného vozu s benzinovým motorem. 

Na druhou stranu, placení po naplnění plné nádrže není tak bolestivé, jako když hradíte "plnou" benzinu. Za čtrnáct a čtvrt kilogramu jsme při ceně 26 Kč/kg zaplatili přijatelných 370 korun. Znamená to, že reálné náklady na palivo na jeden ujetý kilometr jsou jen asi 1,2 koruny, pokud jedete na plyn.

Kolik je reálná spotřeba aut s pohonem na CNG

Na sklonku minulého roku jsme měli možnost na jednom místě otestovat celkem sedm různých typů automobilů, jejichž motory umí pracovat na stlačený zemní plyn. Během dopoledne jsme na okruhu, který měřil sedmnáct kilometrů a vedl po dálnici, okresních silnicích i v hlavním městě, vyzkoušeli všechna auta za zhruba stejného provozu a v identických přírodních podmínkách. Udržovali jsme i stejné jízdní tempo. Nejúspornějším vozem byla Škoda Citigo se spotřebou 3,3 kilogramu, následovaly vozy Seat Leon a Volkswagen Golf Variant se spotřebou 4,2 kilogramu. Škoda Octavia docílila 4,5 kilogramu, Mercedes-Benz třídy B ukázal spotřebu 5,1 kilogramu a velký Mercedes-Benz třídy E měl hodnotu 5,5 kilogramu, stejně jako Volkswagen Touran.

Zdroj: Radek Pecák

Auto se ovšem vyplatí jen tomu, kdo jezdí skutečně hodně. Audi A3 g-tron je totiž s cenou 682 900 korun o 107 tisíc dražší, než stojí základní verze Audi A3 Sportback s motorem 1,2, který má jen o málo horší parametry. Při současné ceně benzinu 30 korun za litr je tedy nutné najezdit (za předpokladu, že použijeme k výpočtu hodnoty spotřeby udávané výrobcem) přes sto šedesát tisíc kilometrů, než se náklady vynaložené na pořízení dražšího vozu vrátí. Je ale samozřejmě otázkou, jak dlouho budou současné nízké ceny klasických ropných paliv platit.

Vlažnější odezva

Upravený motor 1,4 TSI má v tomto voze výkon 81 kW. To sice není žádná závratná hodnota, ale i tak je maximální udávaná rychlost 197 kilometrů v hodině a na stokilometrovou rychlost auto z klidu zrychlí za 10,8 sekundy.

Při jízdě na plyn je cítit poněkud vlažnější odezva motoru na sešlápnutí plynového pedálu. V praxi je třeba udržovat agregát alespoň na úrovni 1500 otáček za minutu. Pokud motor využívá benzin, tento problém zmizí.

Jak při spalování zemního plynu, tak i benzinu je motor velice tichý a kultivovaný, kabina je navíc skvěle izolována jak od aerodynamického, tak i valivého hluku. Motor byl spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Páka se ve vymezených drahách pohybovala přesně a bezhlučně.

V interiéru je vše na správném místě.
V interiéru je vše na správném místě. | Foto: Radek Pecák

Potěšil nás výborný výhled, kterému jen minimálně brání tenké sloupky čelního skla. Ocenili jsme rovněž výborně tvarované přední sedačky, které jsou namontované poměrně nízko.

Audi A3 Sportback není vůz, kterých na našich silnicích potkáme tisíce. Nicméně nepochybně stojí za úvahu pro ty, kteří hledají středně velký automobil prémiové značky s nízkými provozními náklady. Nákup se pak opravdu vyplatí těm, kteří najezdí velké porce kilometrů především ve velkých městech a v okolí. Tam totiž lze již poměrně bez problémů nalézt plnící stanici na CNG.

 

Právě se děje

Další zprávy