Otázky a odpovědi kolem filtrů pevných částic. Ty současné už řidiče nijak neobtěžují

Radek Pecák Radek Pecák
12. 2. 2016 17:03
Velkou pozornost tomu, zda má funkční filtr pevných částic, by měl věnovat každý zájemce o koupi ojetého automobilu s dieselovým motorem. Například v sousedním Rakousku policisté mohou automobil, který má vymontovaný nebo nefunkční filtr pevných částic, dokonce zabavit. Specialisté francouzských automobilek Citroën a Peugeot, kteří toto zařízení vyvinuli jako první, proto na workshopu pro motoristické novináře informovali o důležitých otázkách, které s tímto zařízením souvisejí.
Filtr pevných částic je ve voze namontovaný hned u motoru společně s oxidačním katalyzátorem.
Filtr pevných částic je ve voze namontovaný hned u motoru společně s oxidačním katalyzátorem. | Foto: Radek Pecák

1) Jak dlouho se filtry pevných částic používají?

Již přes patnáct let. Jako první je začalo do aut montovat právě francouzské konsorcium PSA zahrnující automobilky Peugeot a Citroën.

2) V kolika autech jsou filtry namontované?

Jde o desítky milionů kusů. Jen samotné PSA již prodalo přes 7 milionů aut s tímto zařízením.

3) Čemu vlastně slouží?

K zachycování shluků zrnek uhlíku, která se nacházejí ve výfukových plynech. Samotná částice má velikost od 0,01 do 0,05 mikronů, shluk pak je velký obvykle kolem 0,09 mikronů.

4) Jak filtr funguje?

Jde vlastně o mřížku, v níž se částice zachytí. V případě vozů značek Peugeot a Citroën je zhotovena z karbidu křemíku, což zajišťuje její odolnost. Další značky používají i jiné materiály. Z výfukových plynů pak odcházejí pouze ty částice, které jsou menší než 0,01 mikronu. Účinnost je téměř 99 procent.

Různé typy automobilů mají filtry různých tvarů a velikostí.
Různé typy automobilů mají filtry různých tvarů a velikostí. | Foto: Radek Pecák

5) Za jak dlouho se naplní?

U moderních filtrů třetí generace, které nyní Peugeot a Citröen používají, se při čistě dálničním provozu zaplní do přibližně 1500 kilometrů, kdy proběhne regenerace. V městském provozu je ta hranice logicky položena níže. 

6) Jak regenerace probíhá?

Jde vlastně o spálení částic (sazí). Buď k němu dochází samovolně, když motor pracuje ve vysokém zatížení, například na dálnici, a z motoru vycházejí dostatečně horké výfukové plyny, nebo nastupuje proces aktivní regenerace. Při něm je teplota výfukových plynů uměle zvýšena pomocí aditiva a vyšší dávky paliva až na zhruba 600 stupňů.

7) Může regeneraci řidič nějak ovlivnit?

Nemůže. Vše řídí elektronika. Pokusy o regeneraci obvykle začínají o několik stovek kilometrů dříve než by došlo k úplnému zaplnění filtru. 

8) Jaká je životnost filtru?

U současných dieselových motorů značek Peugeot a Citröen se počítá se životností v rozmezí 200-240 tisíc kilometrů, záleží zejména na tom, v jakých podmínkách je vůz používán. Přitom už od nájezdu zhruba 160 000 kilometrů se technici v servisech při pravidelných prohlídkách na stav filtru zaměřují.

Vlevo je zcela nový filtr, vpravo recyklovaný. Železité zabarvení způsobuje aditivum dodávané při regeneraci. Má totiž složení na bázi oxidu železa.
Vlevo je zcela nový filtr, vpravo recyklovaný. Železité zabarvení způsobuje aditivum dodávané při regeneraci. Má totiž složení na bázi oxidu železa. | Foto: Radek Pecák

9) Je možné poté filtr repasovat, nebo se musí koupit nový?

Repasování nabízejí i některé více či méně důvěryhodné firmy. Je ale možné také přímo u autorizovaného servisního partnera zmíněných značek získat odborně vyčištěný filtr, který má poté téměř identické vlastnosti a životnost jako ten nový. Pro většinu vozů PSA se nabízí za 8 990 Kč.

10) Pokud někdo koupil automobil s vyjmutým filtrem, má šanci stav napravit, například proto, aby nyní prošel kontrolou v STK?

Šance existuje, jde však o podstatně složitější proces a také finančně náročnější. Navíc typů úprav je mnoho a nelze připravit jednotné řešení. 

 

Právě se děje

Další zprávy