Neřekneme vám, jak nový Range Rover čtvrté generace jezdí. Vše ostatní o něm ale víme. Spolu s rakouskými a českými dealery a významnými zákazníky značky mohl být totiž redaktor Aktuálně.cz svědkem vídeňské předpremiéry tohoto vozu. V prostorách britského velvyslanectví byl automobil odhalen o celé dva týdny dříve, než se stejný akt uděje v hale pařížského výstaviště při letošním podzimním světovém autosalonu.
Právě Rakousko a Česká republika budou mezi prvními zeměmi, kam se vozy z první výrobní série na sklonku roku dostanou. Zákazníci již začali podepisovat objednávky, protože jsou známy i ceny. Za základní model s třílitrovým šestiválcovým turbodieselem se bude platit necelých 2,3 milionu korun, nejluxusnější a nejvýkonnější Range Rover bude zhruba o milion korun dražší.
I když je nyní karosérie z hliníku, což společně s dalšími opatřeními přineslo úsporu hmotnosti ve srovnání s minulou generací o více než 400 kilogramů, přesto je novinka stále pořádný kus auta.
Ostatně, musí tomu tak být. Například i proto, že se opět výrazně zlepšily terénní vlastnosti vozu. Nyní projede až 90 centimetrů hlubokou vodou (dříve 70). Dále je schopen táhnout přívěs až o hmotnosti 3500 kilogramů a uvnitř poskytne posádce výrazně více místa. Vzadu pro kolena ho přibylo 12 centimetrů a ani lidé s velikostí postavy přes 190 centimetrů se zde nyní, jak jsme si ověřili, nebudou cítit stísněně.
Z designu vyzařuje solidnost a robustnost
Design vozu, který jsme mohli důkladně zkoumat několik desítek minut, není prvoplánově líbivý a určitě ho lidé nebudou vzývat stejně, jako vloni uvedený model Evoque, nicméně, jde o jasné a přirozené dotažení linií, které má Range Rover už celá desetiletí.
V interiéru je krásně "uklizeno." Všechny ovládací prvky, včetně nové generace systému Terrain Response, který sám pozná, jaký podklad je pod koly a podle toho se zachová, jsou tam, kde by je člověk čekal.
Použité materiály jsou superkvalitní a možnosti výběru pro zákazníky téměř nepřeberné.
Pod kapotou může pracovat buď benzinový přeplňovaný osmiválcový motor o výkonu 510 koní nebo jeden ze dvou dieselových motorů - třílitrový TDV6 o výkonu 258 koní a SDV8 o objemu 4,4 l o výkonu 339 koní. Všechny spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou.
Protože je vůz lehčí, má i lepší dynamiku. Například s benzinovým osmiválcem zrychlí nyní z nuly na stovku za 5,1 sekundy a současně se snížila spotřeba. Například vozu s dieselovým šestiválcem by nyní na ujetí 100 kilometrů mělo stačit jen 7,5 litru nafty.
Unikátní pomocníci
Ve voze přibylo elektromotorů a elektronických pomocníků. Světla mají speciální grafiku z LED a díky tomu bude nový Range Rover snadno rozpoznatelný mezi jinými auty i v noci.
Vstup do vozu a nastartování bude teď možný bez použití klíče, nezabouchnuté dveře se dovřou elektrickým zámkem, elektromotory za řidiče zvládnou otevření horních a dolních dveří zavazadlového prostoru, elektronicky ovládané je i tažné zařízení.
Navigaci a další funkce lze ovládat hlasem, centrální obrazovka má funkci dual view, díky níž může řidič sledovat například navigaci a spolujezdec film, ambientní osvětlení může být v deseti barvách. Vzadu mohou být místo třímístné lavice dvě křesla i s masážní funkcí.
Řidiči pomáhá řada asistentů. Z těch nejzajímavějších zmiňujeme adaptivní tempomat, který je schopen činnosti i v nízkých rychlostech a dokonce samostatně zastavit, kamery se mohou podívat i za roh do složité křižovatky a upozornit na displeji řidiče na blížící se vozidlo, samozřejmostí je systém sledování vozů v mrtvých úhlech, či systém detekce překážek při couvání.