Nově vyrobené avie nebudou identické s těmi z let minulých, tvrdí nový majitel automobilky Strnad

Radek Pecák Radek Pecák
11. 5. 2016 10:17
Znovuzrozená Avia chce vyrábět tisíc nákladních aut ročně, mimo jiné také elektromobily. Přijme nové zaměstnance a bude spolupracovat s Tatrou. Není jisté, že výroba zůstane v pražských Letňanech.
Poslední vyráběná avia - typ D.
Poslední vyráběná avia - typ D. | Foto: Radek Pecák

Minimálně designové změny na plastových dílech kabiny prodělá před opětovným uvedením na trh nákladní automobil Avia řady D. Pro online deník Aktuálně.cz to uvedl majitel společnosti Czechoslovak Group Jaroslav Strnad. „Chceme, aby noví zákazníci jasně viděli, že firmu chceme nadále rozvíjet,“ dodal.

Právě jeho zbrojařská firma, do jejíhož portfolia patří ale také automobilka Tatra, Avii v dubnu koupila od posledních majitelů – indické společnosti Ashok Leyland. Ta produkci vozů v Česku zastavila v létě roku 2013 a převedla ji do Indie.

„V současné době prověřujeme areál v Letňanech a děláme si obrázek o tom, co a jak se s Avií bude dělat dále,“ říká Strnad. „Zdá se, že i po zastavení výroby se o areál dobře starali, a až se nám podaří dát dohromady potřebný personál a obnovíme dodávky dílů, začneme vyrábět.“ Tato jakási důkladná prověrka by podle Strnada mohla skončit zhruba za měsíc.

K současným necelým dvěma desítkám zaměstnanců, které v Avii nadále zůstávaly, aby zde vyráběly náhradní díly, bude třeba přijmout dalších zhruba 70-80 lidí, což by mělo zajistit obnovení výroby. „Už se nám hlásí jednak bývalí zaměstnanci této firmy, ale i noví lidé,“ dodal Strnad. Počet nakonec přijatých dělníků, ale i konstruktérů a příslušníků dalších profesí však bude především záležet na počtu objednávek vozů.

„V tuto chvíli počítáme s výrobou několika stovek kusů vozů ročně, a pokud půjde vše dobře, mohli bychom se časem dostat třeba na hranici 1000 aut ročně,“ věří Strnad.

Na celý proces budou dohlížet většinou stejní lidé, kteří měli před dvěma lety na starost oživení kopřivnické Tatry. „Jejich úkolem je také hledání synergií právě s Tatrou. „Pokládám například za logické, aby výrobce elektrických svazků pro Tatry stejný artikl dodával také pro Avii. Totéž platí o výrobcích nástaveb a podobně,“ dodává Strnad.

V budoucnosti by Avia měla podle Strnada nabízet širokou paletu verzí vozů. Tedy například i s dvoukabinou, kterou představila na autosalonu v Hannoveru v roce 2012, nebo s pohonem všech kol.

Jednou z oblastí, na kterou se novodobá Avia podle Strnada v budoucnosti také zaměří, je produkce elektrických vozů pro rozvážení zboží ve městech. Elektrické verze avie již existují. V minulosti je vyráběla britská firma Smith Electric. Z Letňan tehdy odebírala podvozky a kabiny. „Elektrifikaci považuji za jednu z oblastí, na kterou se určitě důkladně zaměříme, prozradil Strnad.

„Dokážu si rovněž představit kabinu avie také na našem typu Tatry 810, kterou zatím nakupujeme od Renaultu. Mohla by být levnější, a navíc by výroba byla operativnější,“ naznačuje budoucí plány Strnad. Protože si ale Indové po skončení výroby v Letňanech odvezli lisovací formy na díly kabiny do Indie, budou se muset dovážet právě odtud.

Přestože příští nové avie určitě vyjedou z Prahy, zda tu výroba zůstane i v dalších letech, není podle podnikatele jisté. „Určitě přemýšlíme o větším propojení s Tatrou, možná je ale také výroba v areálu některé jiné z našich firem,“ uzavírá Strnad.

 

Právě se děje

Další zprávy