Auto stvořené pro ženy. Otestovali jsme nové SUV Lexus

Radek Pecák Radek Pecák
11. 10. 2014 22:56
Automobil s hybridním pohonem nabídne připojení k internetu, dobíjení mobilního telefonu bez kabelu a dokonce i přenosné kosmetické zrcátko.
Verze Sport je dostatečně vizuálně odlišená.
Verze Sport je dostatečně vizuálně odlišená. | Foto: Lexus

Nevíme, zda si automobilka Lexus před zahájením vývoje nového vozu kategorie SUV dělala průzkum mezi řidičkami, co by v autě nejvíce ocenily. Po ujetí několika stovek kilometrů ale můžeme konstatovat, že nový vůz má v tomto ohledu velký potenciál. Redaktor online deníku Aktuálně.cz vyzkoušel Lexus NX 300h při evropské prezentaci vozu v okolí rakouského hlavního města.

Především jde o sportovně užitkový vůz, tedy auto s tvarem karosérie, který se líbí čím dál více. Navíc jeho linie nejsou ani trochu tuctové. Vřetenovitý tvar masky chladiče může sice někomu připomínat sněžný pluh, ale každopádně jde o prvek, díky němuž bude Lexus snadno rozpoznatelný od jiných vozů podobné velikosti i zaměření.

Toto je základní varianta masky chladiče. Působí přirozeněji.
Toto je základní varianta masky chladiče. Působí přirozeněji. | Foto: Aktuálně.cz

Ostré linie na kapotě, spodní části karosérie i na krytech světlometů dodávají vozu punc modernosti i sportovnosti. Ještě agresivněji než klasická verze s vodorovnými lamelami v krytu chladiče působí verze F Sport. Ta má na stejném místě speciální rastr a dále pak například i černě zbarvené kryty zpětných zrcátek.

Neviditelný otvor pro klíček

Lexus se řadí mezi prémiové automobilové značky, a proto se musí dbát i na detaily, které by zákazníci jiných značek možná nepokládali za důležité. Například otvor pro klíček ve dveřích je důmyslně skryt. Odkryje se teprve po zatažení za kliku. Pokud by se takto dveře odemykaly běžně, bylo by to samozřejmě nepraktické. U Lexusu NX je ale pochopitelně dálkové centrální zamykání součástí základní výbavy a klíčkem se tedy otevírá vůz pouze nouzově, pokud by byla vybita baterie vozu nebo klíčku.

Interiér je dosti členitý. Tlačítek je hodně, jejich rozmístění je ale poměrně logické.
Interiér je dosti členitý. Tlačítek je hodně, jejich rozmístění je ale poměrně logické. | Foto: Lexus

Základní výbavu dále tvoří osm airbagů (čelní, boční, hlavové a také kolenní pro dva přední cestující), sedmnáctipalcová litá kola, audiosystém s osmi reproduktory, osmipalcový centrální displej, dvouzónová klimatizace, elektricky ovládaná všechna boční okna či startovací tlačítko.

Cena přes milion korun

Za takto vybavené auto s hybridním pohonem (jiný se zatím nenabízí) zákazník u tuzemských dealerů zaplatí 1 029 000 korun. To je cena za variantu s pohonem předních kol. Za NX s pohonem 4x4 se připlácí dalších padesát tisíc korun. Hnací ústrojí spolupracuje s bezestupňovou automatickou převodovkou, což znamená, že při prudším přidání plynu proniká do kabiny poněkud více zvuku motoru, než je uším příjemné.

Lexus NX 300h má, jak napovídá písmeno "h" na konci označení vozu, kromě benzinového čtyřválce s výkonem 155 koní pod kapotou ještě  elektromotor. Dohromady s ním disponuje pohonné ústroji výkonem 197 koňských sil. Pokud si zákazník objedná vůz s pohonem všech kol, dostane do útrob automobilu ještě druhý elektromotor. Jeho úkolem je právě roztáčení kol zadní nápravy. Výkon ovšem zůstává stejný, jako u vozu, který má poháněná pouze přední kola. 

Obdobné hybridní soustrojí využívá japonská Toyota i v dalších modelech.
Obdobné hybridní soustrojí využívá japonská Toyota i v dalších modelech. | Foto: Radek Pecák

Díky tomu vůz vyvine maximální rychlost 180 kilometrů v hodině a k rozjezdu z klidu na stokilometrovou rychlost mu stačí 9,2 sekundy.

Bez emisí lze ujet jen kouset

Pokud je malá baterie ukrytá pod sedačkami dostatečně nabitá, může vůz jet i několik kilometrů pouze na elektřinu. Jde to ale, jak jsme si vyzkoušel, pouze po rovině a v rychlostech pod padesát kilometrů v hodině. Za jiných okolností ihned naskočí spalovací motor.

Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu lehce nad pět litrů benzínu, my jsme se při snaze o úspornou jízdu dostali lehce pod hranici sedmi litrů. I to je ovšem na vůz, který na délku měří 463 centimetrů, na výšku 164,5 centimetru a má hmotnost kolem 1800 kilogramů, velmi slušná hodnota.

Okolí vozu se zobrazuje na monitoru. Systém funguje až do rychlosti 20 kilometrů v hodině.
Okolí vozu se zobrazuje na monitoru. Systém funguje až do rychlosti 20 kilometrů v hodině. | Foto: Radek Pecák

Některé prvky, které dělají vůz uživatelsky velmi příjemným, nabízejí i konkurenti. Například systém čtyř kamer (umístěny jsou v čelní masce, ve víku kufru a pod vnějšími zpětnými zrcátky), z nichž se na centrálním displeji skládá panoramatický obraz okolí vozu. Při manévrování ve stísněných prostorách, například v podzemním parkovišti, tak řidič(ka) uvidí i nosný sloup, který by jinak zůstal skryt v mrtvém úhlu a představoval by vážnou hrozbu pro lak i plech karosérie.

Pohodlí na prvním místě

Velmi pohodlná je manipulace se zadními sedačkami, pokud je potřeba do kufru naložit delší předměty. Ty lze sklápět elektricky, přičemž není nutné žádné odjišťování pojistek na horní straně opěradel nebo jiná obtížná manipulace. Ovladače jsou navíc hned na třech místech - po straně zavazadlového prostoru, na bocích zadních sedadel a ještě na přístrojovém panelu.

Místa vzadu je dostatek. Opěradla sedaček je možné sklápět pomocí elektromotorů.
Místa vzadu je dostatek. Opěradla sedaček je možné sklápět pomocí elektromotorů. | Foto: Radek Pecák

Multimediální systém se ovládá prostřednictvím touch padu na středové konzole. K potvrzení zvoleného pokynu stačí pouhé zmáčknutí.

Netradičně se také zapínají stropní lampičky ve voze. Zapnutí a vypnutí lampiček řídí mikropočítač, který je schopen detekovat přiblížení prstu uživatele. Zjistili jsme, že je pro aktivaci světla se stačí krycího sklíčka krátce dotknout. Postačuje zhruba stejná intenzita jako pro ovládání dotykového displeje mobilního telefonu.

Uživatel vozu rozhodně ocení i další "vychytávku" - přihrádku pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu. Stačí do něj mobil položit a dobíjení se samo aktivuje. Pokud vlastníte telefon, který nemá příslušný standard, nabízí Lexus ve svém příslušenství speciální obal, do něhož se váš smartphone vloží. Pak již lze tuto výhodu využívat též.

Na toto místo se ukládá vybitý mobilní telefon a po vystoupení z vozu je jeho baterie opět plná.
Na toto místo se ukládá vybitý mobilní telefon a po vystoupení z vozu je jeho baterie opět plná. | Foto: Radek Pecák

Na pohodlí se myslelo skutečně důsledně. Sedačky lze vyhřívat i odvětrávat, vyhřívaný může být i volant. Poslední drobností, kterou podle našeho soudu ocení hlavně ženy, je zrcátko umístěné na spodní straně krycího víčka schránky pro drobnosti na středovém panelu po pravé ruce řidiče. Nikdo se tedy již nemusí natahovat ke sluneční cloně, pokud si chce upravit účes nebo se nalíčit.

Zatímco vpředu je řidič poměrně těsně obklopen středovým panelem i palubní deskou, vzadu mají cestující skutečně hodně místa. Řidič vysoký 186 centimetrů se bez problémů posadil (po nastavení přední sedačky pro jeho potřeby dozadu) a ještě mu zbývalo před koleny přibližně deset centimetrů volného prostoru a zhruba pět nad hlavou.

Podobné kosmetické zrcátko jsme ještě v žádném jiném autě neviděli.
Podobné kosmetické zrcátko jsme ještě v žádném jiném autě neviděli. | Foto: Radek Pecák

Zavazadlový prostor je kvůli přítomnosti baterií hybridního systému na předělu kabiny cestujících a právě kufru relativně mělký. V zadní části má ovšem pod podlážkou ještě velký přídavný prostor, do něhož se vejde i letecké kabinové zavazadlo a jedna středně velká taška. Udávaný objem je 555 litrů. Rezervní kolo ovšem k dispozici není.

Jízdní vlastnosti vozu, který jsme testovali na dálnicích, kvalitních silnicích, ale i na dlažebních kostkách a nekvalitních venkovských okreskách jsou vyladěny tak, aby se auto chovalo předvídatelně i při snaze o rychlou korekci směru nebo při prudkém brzdění. Podvozek je proto mírně tvrdší, rozhodně ale nejde o žádný "kostitřas." 

I ze zadního pohledu vůz vypadá dostatečně agresivně.
I ze zadního pohledu vůz vypadá dostatečně agresivně. | Foto: Radek Pecák

Za příplatek lze auto vybavit adaptivním variabilním odpružením. Dalším voličem (Lexus Drive Mode Select) si pak řidič vybírá jízdní režim. Minimálně má k dispozici Normal, Eco nebo Sport. Tak si upraví rychlost reakce motoru na povel od plynového pedálu, navíc se změní i charakter posilovače řízení a tuhost podvozku.

 

Právě se děje

Další zprávy