První škodovka pro mladé. Známe rozměry nové fabie

Radek Pecák Radek Pecák
22. 5. 2014 11:10
Výroba současného typu fabie se blíží ke konci, v létě začne výroba nové generace.
Výroba této fabie končí. Vzhled nové ještě neznáme.
Výroba této fabie končí. Vzhled nové ještě neznáme. | Foto: Škoda Auto

Novou designovou éru mladoboleslavské automobilky Škoda Auto zahájí letos na podzim příchod nové generace fabie, třetího nejprodávanějšího modelu této automobilky.

Podoba nové fabie je zatím přísně utajovaná, na veřejnost pronikly maximálně fotografie zachycující důkladně maskovaný vůz při jízdě po německém okruhu Nürburgring.

Z dosavadních indicií je přesto zřejmé, že přijde odklon od strohé praktičnosti. Skončí čas nudné a po stránce výrobních nákladů velmi přísně hlídané fabie.

Především se zásadně změní proporce vozu. Online deník Aktuálně.cz získal údaje o přesných rozměrech nové generace fabie.

Oproti stávajícímu modelu se nová fabia rozšíří o čtyři centimetry a naopak se o tři centimetry sníží.

Sportovnější vzhled

Už tento samotný fakt notně zvýší atraktivitu chystaného modelu. Přílišná výška (nyní 1498 milimetrů) v kontrastu s poměrně malou šířkou (nyní 1642 milimetrů) totiž způsobovaly, že auto vypadalo nepřirozeně vysoké - zejména při pohledu zezadu.

Současná fabia má prostorný interiér a na svoji třídu hodně objemný zavazadlový prostor.
Současná fabia má prostorný interiér a na svoji třídu hodně objemný zavazadlový prostor. | Foto: Škoda Auto

Nižší a širší vůz vypadá vždy sportovněji - což je parametr, který automaticky zvyšuje zájem případných zákazníků.

Šéfredaktor specializovaného časopisu Autodesign & Styling Radek Laube je přesvědčen, že pokud rozměry budou skutečně takové, je to krok správným směrem.

"Škodovka si už před lety uvědomila, že nynější fabia vypadá zejména ze zadního pohledu jako příliš úzké a vysoké auto. Snažili se ze všech sil ho rozšířit alespoň opticky, ale moc to nešlo. Proto - i podle našich zdrojů - od samého počátku přistupovali při tvorbě designu nové fabie tak, aby auto působilo šířeji i opticky," říká Laube.

Škodovka si navíc podle něho může nyní bez problémů dovolit nabídnout i jedno auto, které je více "fun".

"Simply clever", ale odvážnější

Záměr připravit auto schopné oslovit mladší klienty potvrdil při březnovém rozhovoru pro Aktuálně.cz šéfdesignér Škody Jozef Kabaň. "Chceme přitahovat i mladší zákazníky než dosud. Na druhou stranu fabie stále musí zůstat škodovkou se svojí typickou nabídkou velkého prostoru a chytrých řešení," zdůrazňuje.

Proto i nadále budou moci bez větších omezení cestovat v nové fabii na zadních sedadlech i průměrně vzrostlí dospělí lidé. A objem kufru se opět zvětší.

Odvážnější křivky (například na zádi budou patrné linie představené na ženevském konceptu Vision C) si Škoda může dovolit vyzkoušet právě na tomto modelu. Fabia se totiž vloni propadla v interním žebříčku úspěšnosti jednotlivých modelů Škody z léta hájeného druhého místa až na třetí pozici. Na stříbrném stupínku ji vystřídal vůz Rapid.

Právě rapid, jehož cena není od fabie zase tak moc vzdálena (rapid i s klimatizací stojí 269 900 korun, zatímco fabia hatchback 236 000 korun), má podle představ obchodníků Škody převzít roli rodinného auta. Nová fabia má pak plnit roli městského auta především pro jednotlivce či mladé páry.

Že to je možné, si automobilka ověřila například na edici Monte Carlo. Ta obsahuje stejnou techniku a má stejné rozměry jako běžné verze fabie, ale liší se například zatmavenými světlomety a jinými stylistickými prvky. V západní Evropě díky tomu zaujala.

Kabaň slibuje také mnohem větší barevnou variabilitu, a to i v interiéru vozu.

Polo jako dárce orgánů

Nová fabia přizpůsobí své rozměry i proto, že využije podvozkovou platformu současného Volkswagenu Polo, tedy svého koncernového příbuzného. Například šířka 168 centimetrů a dva milimetry je zcela shodná.

Prakticky totožná bude i nabídka motorů obou vozů.

Nejlevnější a současně nejpomalejší je tříválcový motor 1,0. Ten může být naladěn na výkon 44 kW nebo 55 kW. Je ale otázka, zda slabší verze bude českým zákazníkům nabízena.  Mezi benzinovými motory pak budou i dvě varianty čtyřválce 1,2 TSI s vyššími výkony než dosud a zcela nový tříválcový turbomotor 1,0 TSI. Všechny zmiňované motory slibují oproti současným fabiím nižší spotřebu o deset až dvacet procent.

Fabie budou i nadále umět jezdit také na naftu.  Pod kapotou se ocitne nově vyvinutý turbodiesel 1,4 TDI se třemi válci a s výkony 55, 66 a 77 kilowattů.

Stejně jako v polu se i v nové fabii objeví řada nových elektronických asistentů, které již mají yeti, octavia a superb. Novinkou je i informačně-zábavný systém s dotykovou obrazovkou - na ní se může kromě dalších údajů zobrazovat i zrcadlový obraz displeje smartphonu.

Výroba začne v létě

Fabia třetí generace má mít slavnostní premiéru na podzimním autosalonu v Paříži. Ještě předtím se automobilka pochlubí fotografiemi vozu.

První zákazníci by se s novou fabií měli svézt na podzim. Kombík se začne prodávat zhruba s měsíčním zpožděním za hatchbackem.

V té době se už nebude vyrábět Fabia Combi druhé generace. Podle mluvčího automobilky Vítězslava Pelce skončí v průběhu léta. Přestože je o vůz stále velký zájem, k dispozici jsou prakticky už jen skladové vozy, protože výrobu většiny specifikací nového vozu již není možno objednat.

Nová fabia se začne vyrábět v létě po celozávodní dovolené. Podle Pelce poběží do konce letošního roku současně s výrobou dosavadní fabie v karosářském provedení hatchback.

 

Právě se děje

Další zprávy