Norsko už není největším trhem pro auta do zásuvky v Evropě. Prodej roste i jinde

Martin Přibyl Martin Přibyl
17. 7. 2019 10:51
Skandinávská země přišla v prvním pololetí letošního roku o status největšího trhu s elektromobily a hybridy do zásuvky v Evropě. Podle studie německého Centra pro management v automotive (CAM) sice stále vede v přepočtu na hlavu a podílu na trhu, v absolutním objemu Norsko ale překonalo Německo.
Plug-in hybridní Škoda Superb iV.
Plug-in hybridní Škoda Superb iV. | Foto: Škoda Auto

CAM vydalo svoji zprávu mapující výsledky trhu s čistými elektromobily a hybridy do zásuvky. "K elektrickému průlomu ještě nedošlo, ten očekáváme v roce 2020, prodeje elektrických aut ale již dnes dokážou vzdorovat klesající tendenci celého trhu," říká Stefan Bratzel, který je za celou zprávu zodpovědný.

Absolutní prodeje elektromobilů na největších celosvětových trzích.
Absolutní prodeje elektromobilů na největších celosvětových trzích. | Foto: CAM

V Norsku tak všechny typy aut do zásuvky (elektromobily i plug-in hybridy) drží více než poloviční podíl na trhu. Na elektřinu tam je schopných jet 56 procent z nových aut (v první polovině roku 2018 jen 47 procent), přičemž v prvním čtvrtletí dokonce zaznamenala rekordních 61 procent.

Prodeje elektromobilů, tržní podíl na největších trzích.
Prodeje elektromobilů, tržní podíl na největších trzích. | Foto: CAM

Co se týče podílu na trhu, Norsko si drží jasné celosvětové prvenství. V celkovém objemu prodejů ale svoje pozice začíná pomalu vyklízet. Zájem o elektromobily roste i na jiných, výrazně větších trzích.

Nejvíce elektroaut se prodá v Číně, za první pololetí to bylo 628 tisíc, o celých 52 procent více než v roce 2018. Čínský trh s novými auty navíc za prvních šest měsíců zaznamenal 12procentní pokles, vozy do zásuvky tak již dnes tvoří více než pět procent celkových prodejů.

Pětinový nárůst prodejů vykazuje i USA, kde 149 tisíc plug-in hybridů a elektromobilů tvoří necelá dvě procenta trhu.

Největším "elektrickým" trhem v Evropě je nově Německo. Za první půlrok se tam prodalo 48 tisíc elektroaut, o čtyři tisíce více než v Norsku. U našich západních sousedů ale zabírají jen 2,6 procenta celého trhu.

Výrazně větší podíl mají elektroauta v Nizozemsku, kde se jich prodalo více než dvakrát tolik než za stejné období v loňském roce. Dohromady mají téměř devítiprocentní podíl. Pozitivní výsledek zaznamenala z velkých trhů i Francie. Jedinou výjimkou je tak Velká Británie, kde podle CAM prodeje aut do zásuvky klesají kvůli obavám z brexitu.

V Česku se za první půlrok prodalo 455 vozidel do zásuvky, což představuje jen 0,35procentní podíl a pětiprocentní nárůst.

Ve všech zemích se nicméně dá vysledovat odliv zákazníků od plug-in hybridů. "Růst určují čisté elektromobily," komentuje závěr studie Stefan Bratzel. Například v Německu vzrostly prodeje čistých elektroaut o 80 procent, plug-in hybridy naopak 0,9 procenta ztratily. CAM upozorňuje také na to, že se tam stabilizoval podíl dieselů (vzrostl o zanedbatelných 0,9 procenta), benzinovým autům naopak klesá (spadl z 63,1 na 59,4 procenta).

 

Právě se děje

Další zprávy