Největší prodejce zemního plynu do aut zlevnil. Přesto je provoz na CNG méně výhodný než loni

Ondřej Běhal
Aktualizováno 11. 2. 2016 21:54
Společnost Bonett, největší prodejce CNG (stlačeného zemního plynu) v České republice, plošně snížila ceny tohoto paliva o 1 - 1,50 Kč na kilogram až na úroveň 24,50 Kč/kg. Následovala tak největšího rivala, firmu RWE, která zlevnila začátkem ledna na průměrnou cenu 25,14 Kč/kg. Snižování cen CNG je však mnohem pomalejší než pokles cen nafty a benzinu, nových aut na zemní plyn se prodává méně než loni.
CNG = Compressed Natural Gas neboli stlačený zemní plyn.
CNG = Compressed Natural Gas neboli stlačený zemní plyn. | Foto: Zdeněk Bašus

Ceny benzinu a nafty klesly na nejnižší úroveň od roku 2009. Podle společnosti CCS činil dnešní průměr 27,22 Kč za litr Naturalu 95 a 25,30 Kč za litr nafty. Snižují se i ceny alternativního paliva - stlačeného zemního plynu CNG. 

Vše o Octavii na CNG

Suverénně nejprodávanějším novým autem na zemní plyn v Česku je Škoda Octavia G-TEC. Prodává se od 448 900 korun. Podrobný test vozu v základní výbavě Active čtěte zde.

Největší prodejce CNG na českém trhu, společnost Bonett, ohlásil v úterý plošné zlevnění u všech jeho osmnácti čerpacích stanic. Došlo ke snížení ceny až na hladinu 24,50 Kč za jeden kilogram CNG. "Zlevnili jsme v rozmezí o korunu až korunu padesát na kilogram," řekl nám místopředseda představenstva Bonett Gas Investment Václav Holovčák.

Již v lednu snižoval ceny největší rival Bonettu na českém trhu s CNG, společnost RWE. Průměrná cena na jeho stanicích klesla na 17,95 Kč za kubík, tedy na 25,14 korun za kilogram stlačeného zemního plynu. 

Cena CNG klesá výrazně pomaleji než cena benzinu a nafty. Začátkem listopadu se v průměru tankovalo za ceny kolem 26 korun za kilogram zemního plynu, tedy asi o korunu dráž než nyní. Benzin Natural 95 v tu dobu stál 32 korun za litr, tedy o pět korun víc než teď.

CNG neboli zemní plyn je aktuálně nejoblíbenějším alternativním palivem v Česku. Výhody a problémy spojené s provozem na něj jsme hodnotili při testu Škody Octavia. Zajímal nás ale i názor majitelů.
8:14
CNG neboli zemní plyn je aktuálně nejoblíbenějším alternativním palivem v Česku. Výhody a problémy spojené s provozem na něj jsme hodnotili při testu Škody Octavia. Zajímal nás ale i názor majitelů. | Video: Ondřej Běhal

Jízda na CNG není zdaleka tak výhodná jako loni. Názorně si to můžeme spočítat na příkladu Škody Octavia G-TEC, nejoblíbenějšího nového auta na zemní plyn v Česku. Ta si podle výrobce řekne o 3,5 kg plynu na každých 100 km, což při ceně 25 Kč za kilo znamená 87,5 haléře na kilometr. Obdobná benzinová verze 1.4 TSI spotřebuje 5,1 l naturalu na 100 km, při ceně 27,22 Kč/l tedy stojí kilometr jízdy 1,39 Kč. Na kilometru jízdy na CNG tak ušetříte proti benzinu něco přes padesátník, loni v listopadu to přitom bylo 80 haléřů a začátkem loňského roku jste jezdili s CNG o korunu na kilometr levněji.

Ceny aut na CNG se přitom k těm benzinovým nepřibližují. Například u Octavie stojí benzinová verze 1.2 TSI/81 kW v akční verzi Fresh 427 900 korun. Hůře vybavená Octavia G-TEC Ambition na CNG s totožným výkonem 81 kW stojí 504 900 korun.

Plnění zemního plynu není tak jednoduché jako tankování benzinu.
Plnění zemního plynu není tak jednoduché jako tankování benzinu. | Foto: Ondřej Běhal

Rozdíl 77 tisíc korun by tak majitel auta na CNG smazal nejdříve po 150 tisíci ujetých kilometrech, spíše ale po delší vzdálenosti. Servis auta na CNG je totiž o něco dražší a na zemní plyn nelze jezdit neustále. I auta uzpůsobená na CNG totiž musí občas spalovat benzin.

Proč ceny zemního plynu neklesají tak rychle jako u benzinu a nafty? "Někteří dodavatelé totiž nakupují třeba na rok dopředu, takže kdo pořídil za loňské ceny, těžko bude zlevňovat," vysvětluje Holovčák. Také konkurence podle něj zatím není u CNG stanic tak výrazná jako u čerpaček na benzin a naftu, což se ale pomalu mění. Prvním náznakem může být přetahování Bonettu a RWE.

Palubní počítač Octavie G-TEC ukazuje dojezd na obě paliva v nádržích.
Palubní počítač Octavie G-TEC ukazuje dojezd na obě paliva v nádržích. | Foto: Ondřej Běhal

Menší volatilita cen zemního plynu se podle Holovčáka z nevýhody otočí ve výhodu, až začne ropa zdražovat.

Současné přiblížení cen zemního plynu a klasických paliv vede k menšímu zájmu o nová auta na CNG. Zatímco loni v lednu si Češi pořídili 219 aut na CNG (1,39 % trhu všech nových aut), letos to bylo ve stejném období jen 173 vozů (0,99 %).

Zájemcům o jízdu na CNG se letos v Česku rozšíří síť čerpacích stanic. Bonett jich chystá otevřít více než deset, o markantním navýšení píše i RWE.

 

Právě se děje

Další zprávy