Na které ojetiny z Německa dát pozor. Ze statistik TÜV

Radek Pecák Radek Pecák
9. 12. 2012 17:33
Každý třetí ojetý Chrysler PT Cruiser má vážnou závadu
Foto: Dacia

Až si pojedete vybírat své příští ojeté auto do Německa, kde je i v současné době obrovská nabídka, měli byste si nejprve důkladně prostudovat speciální vydání časopisu AutoBild, který přináší tradiční TÜV Report.

V něm jsou otištěny žebříčky ojetých automobilů v jednotlivých věkových kategoriích podle procentuálního množství vážných závad, které nalezli technici při povinných technických kontrolách.

K těm v Německu řadí korozi na nosných dílech, stav přední a zadní nápravy, vůli v řízení, účinnost brzd a stav vedení brzdové kapaliny a rovněž stav výfukového potrubí a osvětlení vozidla.

Za královskou kategorii organizace TÜV označuje auta ve stáří 2-3 roky, tedy ta, která se na technickou kontrolu dostavují v Německu poprvé.

Polo je letos králem

V této kategorii letos zvítězil Volkswagen Polo aktuální generace. Ze sta kontrolovaných vozů se vážná závada objevila jen 2,2 kusů. Před Mazdou 3, která skončila druhá, má polo poměrně výrazný náskok půl procentního bodu. Vůbec výrobky koncernu Volkswagen si vedly letos v tomto srovnání velmi dobře. Do první desítky se vešel ještě Volkswagen Golf Plus. SUV Audi Q5 bylo třetí.

Tradičně dobré hodnocení v první desítce měly také Toyoty, z nichž se mezi deset nejméně poruchových vešly modely avensis, prius, yaris a iQ. Auris byl společně s VW Tiguan jedenáctý.

Průměr všech hodnocených vozů byl 6,1 procenta vozů se závadou. Z výrobků tuzemské Škody si nejlépe vedl model Roomster s podílem 5,1 procenta vážných závad, což jej řadilo na 45. až 49. místo. Škoda Superb měla 5,5 procenta závad a skončila na 55. až 60. místě. Následují Fabia na 61. až 62. místě s 5,6 procenta vozů se závadou a Octavia na 63. místě s 5,8 procenta aut se závadou. Všechny tedy skončily s nadprůměrným výsledkem.

Naopak pod čarou průměru skončil s procentem závad 6,2 nošovický Hyundai i30 (logicky jde o ještě o minulou, tedy první generaci). Poměrně špatně dopadla v Česku oblíbená a na Slovensku vyráběná Kia Cee´d. 8,4 procena zjištěných vážných závad ji poslalo až do nejhorší z pěti kategorií. Ještě mnohem hůře ale skončila Dacia Logan (13,3 procenta), Fiaty Doblo a Panda (12,3 a 11,7) a třeba také Citroën C4 a Kia Sorento (10,6 a 9,9 procenta).

Octavie mají hodně najeto

Jelikož se často argumentovalo tím, že TÜV porovnává neporovnatelné vozy, uvádí se v posledních letech v žebříčcích i průměrný nájezd kontrolovaných automobilů. Zde měla jeden z nejvyšších Škoda Octavia a Škoda Superb (oba přes šedesát tisíc kilometrů), naopak třeba zmiňované Hyundaie i 30 měly na tachometru v průměru o dvacet tisíc kilometrů méně. 

TÜV sestavuje i žebříček pro čtyř- až pětileté, šesti- až sedmileté, osmi- až devítileté a deseti- až jedenáctileté vozy. Tři poslední kategorie ovládlo vždy Porsche 911. Na dalších předních místech se již od stáří čtyř až pěti let velmi často objevují japonské vozy (Auris, Corolla Verso, ale například i Ford Fusion a Mazda 2, která je rovněž kvalitativní stálicí.

Spolehlivé jsou i další Toyoty jako Prius, či RAV 4, Avensis, Yaris. Z vozů se stálým pohonem 4x4 vyniká Subaru Forester. Pokud byste si chtěli přivézt z Německa octavii, ať už první, či druhé generace, také nejspíše neprohloupíte. Vždy se pohybuje v pásmu relativně bezproblémových aut.

Naopak pozor by si zájemci o 4-5leté ojeté vozy měli dávat na stav vyhlídnuté Dacie Logan či Renaultů Mégane, Laguna a Kangoo.

Každý třetí Chrysler PT Cruiser má vážnou závadu 

V kategorii šesti- až sedmiletých vozů vyzýváme k obezřetnosti zájemce o Chrysler PT Cruiser, Fiat Stilo a také Mercedes třídy M, v kategorii osmi a devítiletých vozů se na chvostu žebříčku umístil Opět Chrysler PT Cruiser, Fiat Stilo a Renault Laguna.

V kategorii nejstarších sledovaných vozů žebříček ukázal problémy vozů Fiat Bravo/Brava, Ford Galaxy a Ford Ka.

Ve druhém pololetí 2011 a v prvním pololetí 2012 (což je období, z něhož jsou získány údaje do tohoto registru)  se v Německu dostavilo na technickou kontrolu 8,1 milionu aut, tedy zhruba o 300 000 vozidel meziročně více. Nárůst byl způsoben nedávným šrotovným. Průměrná kvóta podstatných závad bez ohledu na stáří vozidla se zvýšila o 0,3 procentního bodu na celkových 20 procent. Nejčastější závadou je opět porucha osvětlení.

 

Právě se děje

Další zprávy