Lidé s pětiletými auty přestávají jezdit, ukazují data

Radek Pecák Radek Pecák
13. 4. 2012 6:00
Zázrak: Lidé s auty ve stáří 5-10 let skoro nejezdí
Foto: Radek Pecák

To, že s velkou částí aut, které se nabízejí a prodávají v tuzemských autobazarech, není všechno v nejlepším pořádku, tuší skoro každý.

Nyní se však objevila nová data, která přinejmenším nutí k zamyšlení.

U aut, která jsou nabízena jako pětiletá a starší v porovnání s těmi do pěti let stáří, prakticky nepřibývají kilometry. Vyplývá to z tiskové zprávy společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a stavu ojetých vozidel.

Zatímco pět let staré auto prodejce nabízí v průměru se 124 000 najetými km, u deset let starého vozu je to průměrně 159 000 km.

To je fakt, který vzbuzuje podezření. Zatímco totiž majitelé s mladšími auty najíždějí ročně v průměru téměř 25 000 kilometrů, jakmile auto dosáhne pěti let věku, okamžitě podle této statistiky svoje jízdy značně redukují a v průměru ujedou ročně s vozem až do jeho stáří deseti let pouze pět tisíc kilometrů.

Skoro polovina aut má stočený tachometr

Logické by přitom bylo, aby desetiletá auta měla na tachometru zhruba o sto tisíc kilometrů vyšší údaj než auta ve stáří pět let.

To podle mluvčí Cebie Petry Štumpfové dokládá fakt, že více než dvě pětiny aut jsou nabízené se stočeným tachometrem.

Důvod, proč to prodejci dělají, je prostý: Zatímco Škoda Octavia z roku 2009 ve výbavě Elegance a s motorem 1,4 TSI je při stavu na tachometru 90 000 kilometrů prodávána za 265 000 korun, pokud bude mít na tachometru necelých 30 000 kilometrů, bude její prodejní cena 320 000 Kč. Rozdíl je 55 000 ve prospěch prodávajícího.

"Podle našich odhadů se ročně prodá v ČR přibližně 330 tisíc aut se stočenými kilometry. Protože průměrná škoda na jednom voze je vinou takového zásahu 20 000 korun, je jasné, že podvodníci ročně neoprávněně získají více než 6,5 miliardy korun," dodává Štumfová.

Navíc u pětiny vozidel prodejci uvádí nižší než skutečný rok výroby, díky čemuž opět mohou nabízet prodávaná auta dráže, než by byla jejich skutečná tržní cena.

Kromě škodovek je zájem o passaty a golfy, případně Ford Focus

V současnosti jsou nejprodávanějšími ojetinami v ČR škodovky. Každé čtvrté prodané ojeté vozidlo v Česku byla letos Škoda Octavia nebo Fabia. Celkově měla Škoda na trhu ojetin podíl 32 procent, což je o dva procentní body více než loni.

Druhou nejprodávanější značkou byl Volkswagen s deseti procenty a na třetím místě skončil Ford s devítiprocentním podílem. Následuje Toyota, Citroën a Peugeot. Z prémiových značek je v první desítce pouze Audi.

Za modely Octavia a Fabia skončil VW Passat, dále Golf a Škoda Felicia, všechny shodně se třemi procenty.

Ze statistiky dále vyplývá, že tuzemští motoristé nejčastěji kupují auta stará mezi třemi a pěti roky. Tyto vozy tvoří 31 procent prodaných aut.

Cena prodávaných aut ve většině případů nepřesahuje 150 000 korun. Téměř čtvrtina pak stojí mezi 50 000 a 100 000 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy