Koupě auta na úvěr má úskalí. Třeba nesmíte za hranice

Radek Pecák Radek Pecák
1. 5. 2012 8:50
Při koupi malého auta na úvěr je třeba navíc zaplatit až 84 tisíc korun
Foto: Radek Pecák, Škoda-Auto

Obvykle to vypadá lákavě. Zájemcům o koupi nového auta prodejci v autosalonech jednotlivých značek velice často nabídnou slevy i třicet procent, pokud půjde o koupi na úvěr.

Časopis d´Test však při prověřování podmínek zjistil, že takové rozhodnutí se obvykle kupcům příliš nevyplatí, navíc uzavření smlouvy přináší i řadu úskalí.

Tím nejvíce překvapivým je třeba to, že někteří věřitelé mají ve smlouvách ustanovení, které zakazují kupcům auto půjčovat třetí osobě či s ním opouštět území republiky. Renomovaná společnost Škofin zakazuje kupci půjčovat auto třetí osobě, nelze s ním také vyjet mimo Evropu a dokonce zakazuje i návštěvu Ruska, Kosova, Běloruska, Ukrajiny a Moldávie bez souhlasu. Navíc specialisté časopisu objevili, že je ve smlouvě nezákonný úrok z prodlení a promlčení nastane až za deset let.  

"Pozor je třeba dát na případné řešení sporu, dvě úvěrové společnosti posouvají zákonnou tříletou promlčecí lhůtu na deset let. Ze smluv se zdá být běžnou praxí určení konkrétního soudu, kde bude podána žaloba, což mimopražským klientům přináší obtíže hájit svá práva a zvyšuje náklady. Takové ustanovení by se ve spotřebitelské smlouvě nemělo objevovat, přesto jej používají tři sledované společnosti. Alarmující jsou pro nás dvě objevené rozhodčí doložky, které od dubna nesmějí být skryté v úvěrových podmínkách," píše v článku časopis d´Test.

Našly se i rozhodčí doložky

Z dvanácti testovaných smluv nalezl časopis problémy v sedmi z nich. Rozhodčí doložky uváděla Credium a VB Leasing. Ten navíc omezoval používání auta jen na území ČR. Zejména v pohraničí tedy musí být lidé velice opatrní, aby náhodou nevyjeli mimo hranice republiky.

Časopis rovněž zjistil, že společnosti obvykle neuvedou zákazníkovi konečnou cenu. "Vybrali jsme si dvanáct vozů světových značek a oslovili prodejce, aby nám nabídli financování pomocí úvěru. Aby srovnání mohlo být přehledné, na všechny prodejce byl vznesen požadavek, že 30 % ceny zaplatíme předem a zbytek v 36 měsíčních splátkách. Auto na úvěr nedostanete bez havarijního pojištění a tak jsme žádali o nejlevnější variantu s 10% spoluúčastí," vysvětluje parametry testování Nikola Švábová z PR oddělení časopisu. Nabídky pak většinou obsahovaly pouze kalkulace, ze kterých nebylo jasně patrné, kolik za nový vůz nakonec zaplatíme. Pouze Škofin ve své webové kalkulačce vypočítá náklady úvěru a konečnou cenu vozu, u ostatních si museli zákazníci cenu dopočítat sami.

O povinném pojištění se nemluví

"Podrobnější informace jsme obdrželi ještě od prodejců BSA Auto Brno (VB leasing CZ) a Autovars (sAutoleasing), jinak bylo nutné kontaktovat přímo úvěrovou společnost. Prodejci či poskytovatelé úvěrů často nevyčíslují celkové náklady úvěru, nebo do nich nezahrnují povinné pojištění, což náklady zkresluje," dodává d´Test.

Celkově lze z průzkumu vyvodit, že s poskytnutou slevou se zvyšují náklady na úvěr a ve výsledku není zvýhodnění příliš poznat, protože se rozpustí ve vyšším úroku a dalších poplatcích.

Nejvíce by se z 12 prověřovaných vozů kupovaných na úvěr prodražila KIA Rio kupovaná na úvěr ČSOB Leasing u společnosti Auto Bílek. Nabízená cena byla 249 980 Kč, úvěrová sleva 30 000 korun a zákazník navíc zaplatí téměř 84 tisíc korun. Částky, které bylo třeba zaplatit navíc, se u dvanácti vozů (Citroën C1, Fiat Punto, Ford Ka, Chevrolet Spark, Opel Corsa, Dacia Sandero, Suzuki Alto, Škoda Citigo, Kia Rio, VW Polo, Toyota Aygo a Renault Twingo), tedy vesměs malých vozů s cenovkou okolo 200 tisíc korun, pohybovaly od 30 tisíc po zmiňovaných 84 tisíc korun.

--------------------------------------------------------------------------------

Chcete se při koupi auta zorientovat mezi prodejci a dobře si vybrat?

 

Právě se děje

Další zprávy