Korejský Mercedes se vrací do Česka. Vyzkoušeli jsme nový Ssangyong Rexton

Korejský Mercedes se vrací do Česka. Vyzkoušeli jsme nový Ssangyong Rexton
Ssangyong Rexton je vrcholným modelem jihokorejské automobilky.
Jedná se o SUV s technikou poctivého off-roadu. Místo samonosné karoserie má žebřinový rám.
Palubní deska ale působí luxusně a svou ergonomií připomíná současné modely značek Kia nebo Hyundai.
Budíky jsou přehledné. Displej palubního počítače umí asi deseti různými způsoby zobrazovat rychlost.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
21. 4. 2019 6:45
Korejská automobilka Ssangyong ve své historii proslula výrobou dost možná těch nejošklivějších aut na světě, vzpomeňme třeba na praotce všech SUV-kupé, model Actyon, nebo obří MPV Rodius, a také spoluprací s Mercedesem. Převodovka od německé automobilky se ostatně dá najít i ve zbrusu nové vlajkové lodi Korejců, s níž se vrací na český trh: obřím Rextonu, který jsme mohli vyzkoušet.

Spolupráce Ssangyongu s německou luxusní značkou začala v roce 1991. Korejci získali přístup k technice Mercedesu a na jejím základě vyvinuli SUV Musso, které se dokonce jednu dobu prodávalo s trojcípou hvězdou na kapotě. Podobně úzká spolupráce s Mercedesem je dávno pryč, Ssangyong mezitím vystřídal několik majitelů (patřil Daewoo, čínskému koncernu SAIC a nyní je jeho vlastníkem indická Mahindra), ale technika Mercedesu v jeho autech zůstává. 

Nový design Ssangyongů je nekonfliktní. Jen pro málokoho bude těžce stravitelný, ale jen málokdo se do něj zamiluje.
Nový design Ssangyongů je nekonfliktní. Jen pro málokoho bude těžce stravitelný, ale jen málokdo se do něj zamiluje. | Foto: Martin Přibyl

Ač to na první pohled vypadá, Rexton do velké míry není jen tak ledajakým SUV, jako je třeba Kia Sorento, Hyundai Santa Fe nebo třeba Mercedes GLE a BMW X5. Pod karoserií, která oproti starším neortodoxně tvarovaným modelům působí příjemně nekonfliktně, se totiž skrývá poctivý žebřinový rám, který je typický spíše pro pick-upy nebo off-roady.

Ani systém 4×4 není z těch, které pracují, aniž byste o nich věděli. Rexton má pevně přiřaditelný pohon předních kol. To je skvělé v terénu nebo na sněhu, kde se můžete spolehnout na pevné rozdělení síly mezi nápravy v poměru 50 : 50. Budete mít jistotu, že budou vždy zabírat kola vpředu i vzadu. Na suchém asfaltu je ale takový pohon 4×4 lepší vypnout a Rexton "přehodit" do režimu 2H, kde jsou poháněna jen zadní kola. Jinak hrozí poškození hnacího ústrojí v zatáčkách, protože dochází k nežádoucím pnutím. Chybí totiž mezinápravový diferenciál.

Účinným pomocníkem pro znalce je i redukce, tedy krátké převody, díky nimž se auto dokáže pomalu sunout náročným terénem. Stačí otočit ovládacím kolečkem o pozici dále, auto ale musí stát a mít zařazený neutrál.

Nastavení pohonu všech kol dokumentuje to, že Rexton je auto pro ty, kteří vědí, co chtějí. Hodí se na tahání těžkých přívěsů, s automatem zvládne zapřáhnout až tři tuny, obstojí při jízdě po nezpevněných cestách a ve sněhu, protože má bytelnou čtyřkolku a světlá výška je 224 milimetrů.

Palubní deska působí na pohled velice dobře. Stěžovat si nebudete ale ani na kvalitu.
Palubní deska působí na pohled velice dobře. Stěžovat si nebudete ale ani na kvalitu. | Foto: Martin Přibyl

To vše s sebou pochopitelně nese určité kompromisy. Začít musíme u nastupování, pokud máte méně než nějakých 180 centimetrů, rozhodně si připlaťte 29 800 korun za nášlapné prahy. V autě se totiž sice sedí relativně příjemně, ale vysoko, až nad zmíněným žebřinovým rámem. Menší postavy tedy přijmou s povděkem, že se do auta dá s nášlapy nastupovat jako po schůdkách.

Druhou věcí je pak jízdní projev na silnici. S Rextonem si musíte najít rytmus, pečlivě volit nájezdy do zatáček a stopu v nich, pak se s ním dá jezdit příjemně svižně. Rychlé změny směru mu nevoní, na nerovnostech se karoserie nepříjemně houpe a otřásá, rázuje i řízení. To je daň za vysoko položené těžiště a schopnosti v terénu.

Pomineme-li přibližně desetilitrovou spotřebu, je příjemným překvapením motor. Kultivovaný diesel o objemu 2,2 litru je naladěn tak, aby tahal z nízkých otáček, což se hodí v terénu, ale i na silnici. Sedmistupňový automat, který pochází od Mercedesu, také funguje dobře. Není tak rychlý jako nejmodernější samočinné převodovky, řadí ale hladce a příjemně.

Kufr je skutečně pořádný. Zadní sedadla jdou celá překlopit dopředu. Výsledkem je 1977 litrů pro náklad.
Kufr je skutečně pořádný. Zadní sedadla jdou celá překlopit dopředu. Výsledkem je 1977 litrů pro náklad. | Foto: Martin Přibyl

Jako příjemné by se dalo hodnotit i odhlučnění a pohodlí předních sedadel. Z Rextonu je díky tomu poměrně dobré auto na dlouhé cesty.

Na délku má vrcholný Ssangyong 4,85 metru a nabídne tak navíc prostorný interiér. Vzadu se nám kromě královského místa pro kolena i hlavu líbily dlouhé sedáky, které budou i dospělým hezky podpírat stehna, do kufru se v pětimístném provedení vejde v základní konfiguraci více než 1000 litrů nákladu.

Rexton nestrádá ani v oblasti výbavy. Ta odpovídá dnešnímu standardu velkých aut. K dispozici je buď standardně nebo za příplatek vyhřívaný volant, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, 360° kamera s ostrým obrazem, jež usnadní parkování, bezklíčové odemykání a startování, varování před auty v mrtvém úhlu a před opuštěním jízdního pruhu, nouzové brzdění nebo čtení dopravních značek.

Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI Premium 4WD aut.

Motor: naftový 4válec, 2157 cm3, turbo
Výkon: 133 kW v 4000 ot./min.
Točivý moment: 420 Nm při 1600 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,0 s
Kombinovaná spotřeba: 7,6 l/100 km
Provozní hmotnost: 2206 kg
Objem zavazadlového prostoru: 1051 l
Cena od: 1 042 800 Kč

A dojem z auta vylepší i sedadla čalouněná jemnou kůží s diamantovým prošíváním, palubní deska také vypadá docela k světu. Ergonomie připomíná Hyundai nebo Kiu, zpracování je solidní, výtku si zaslouží snad jen tvrdý plast nad displejem navigace a také to, že veškerá menu v autě jsou jen v angličtině.

Ve finále jsou to ale jen drobnosti, které snadno omluví cena auta. Rexton začíná s pohonem zadních kol na 714 900 korunách, testovaná plná výbava se čtyřkolkou a automatem se jen lehce dostane nad milion. A to jsou za takto velké auto s ohledem na jeho přepravní a terénní schopnosti výtečné peníze.

Jistě není tak kultivované jako vozy se samonosnou karoserií, zato ale nabídne schopnosti, které řada moderních SUV v honbě za vychováním nechala stranou. Spíše než konkurencí pro Kiu Sorento a Hyundai Santa Fe je to protivník Toyoty Land Cruiser. Oproti ní je sice jednodušší, ale také výrazně levnější. 

K úspěchu Ssangyongu na českém trhu je ale klíčová zejména dealerská síť. V současné době má prodejce tři: v Českých Budějovicích, Rokycanech a v Ústí nad Orlicí. Pokrývá tedy Šumavu i Krkonoše, tedy místa, kde by Rexton měl mít na úspěch doslova zaděláno.

 

Právě se děje

Další zprávy