Nová Kia Sportage sází na neotřelý design. Čechy láká i na absenci otravného systému chcípání motoru

Jan Markovič Jan Markovič, Ondřej Běhal
29. 1. 2016 22:30
Netradiční vzhled, prostorná kabina a povedené jízdní vlastnosti. To jsou hlavní lákadla čtvrté generace kompaktního SUV Kia Sportage. Otestovali jsme ho na silnicích v okolí Barcelony a jen stěží jsme při psaní první recenze hledali výraznější negativa. A dokonce nás nová Sportage potěšila i zajímavou drobností. V Česku se vůbec nebude nabízet s otravným systémem start-stop vypínajícím motor.
Nová Kia Sportage v nejvyšší výbavě GT Line.
Nová Kia Sportage v nejvyšší výbavě GT Line. | Foto: Jan Markovič

Žilinská Kia Sportage je sestrou modelu Hyundai Tucson, který se vyrábí v Nošovicích. Jenže to není tak, že by Kia jen převzala kompletní vůz, na který nasadila trochu jiný design. Kompaktní SUV má sice podobnou nabídku motorů, ale naladěné je jinak. Inženýři přepracovali podvozek tak, aby auto působilo sportovněji a agilněji. A nasadili třeba i nový posilovač řízení, který už nesedí na tyči pod volantem, ale dole u nápravy. Výhoda? Řidič neslyší bzučení elektrického motoru a navíc je s ním řízení komunikativnější.

Nová Kia Sportage je čtvrtou generací tohoto SUV, proti té předchozí se změnila nejen vzhledově, ale i velikostně. Největší posun se objevil v délce vozu, když se svými 4480 mm narostl o 4 cm. Spolu s ním se mohl zvětšit i rozvor neboli vzdálenost mezi přední a zadní nápravou, a to o 3 cm. To pomohlo zvýšit prostornost v kabině, která se podle našeho měření v podélném směru prodloužila o 2 cm. Znatelně přibylo také místa nad hlavou cestujících vzadu, kteří dostali navíc 3 cm. Nová Kia Sportage patří mezi největší a nejprostornější SUV nižší střední třídy.

Z hlediska motorizací je z čeho vybírat. K benzinovému atmosférickému čtyřválci 1.6 GDI o výkonu 97 kW, který tvoří základ nabídky (aktuálně je v akci za 459 980 korun, což je stejná vstupní cena jako u doprodávající se předchozí generace) přibyla nová přeplňovaná jedna-šestka. Jednotka s označením T-GDI má výkon 130 kW a na rozdíl od atmosférického motoru je na opačném konci nabídky. K dostání je pouze v top výbavě GT Line s pohonem všech kol. Minimálně za 779 800 korun.

Z nabídky zmizel naftový dvoulitr CRDi kombinovaný s pohonem předních kol. Nově ho dostanete jen jako 4x4 s výkony 100 a 135 kW. Základ vznětové nabídky ovšem tvoří jednotka 1.7 CRDi s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou za 529 980 korun. Ačkoliv jde o dříve používaný motor, Kia ho přepracovala. Použila lehčí materiály a snížila kompresní poměr. Všechny agregáty tak nyní samozřejmě splňují emisní normu Euro 6. A to ani nebylo potřeba použít aditivo AdBlue.

Kia se chlubí, že žádná z variant nové Sportage nebude na českém trhu k dostání se systémem start-stop (Kia ho označuje jako ISG). Ten šetří palivo vypínáním motorů po zastavení třeba na světelné křižovatce. "Většina našich zákazníků tento systém nemá ráda, a tak jsme jim vyšli vstříc. V Česku stejně aktuálně nedává smysl, protože stát nezvýhodňuje ekologičtější auta," vysvětluje generální ředitel české pobočky značky Kia Vlastimil Čepička.

Nová Kia Sportage se nabízí s velkým množstvím výbavových stupňů. K dostání jsou Active, Comfort, Exclusive, Premium, DeLuxe a GT Line. Už v základu patří ke standardu třeba hliníkové disky o velikosti 16 palců, klimatizace, středová loketní opěrka nebo rádio s CD a MP3 s připojením USB. Od výbavy Comfort je k dostání připojení Bluetooth. Výbava Exclusive už přináší navigaci. Premium zahrnuje bi-xenony, DeLuxe elektricky stavitelné sedadlo řidiče a sportovně laděná GT Line kožené čalounění.

Porovnání s konkurenty

Kia Sportage patří mezi největší SUV nižší střední třídy, takže konkuruje jak této kategorii, tak některým vozům větším - ze střední třídy.

Velikostně nejblíže ji jsou technicky příbuzný Hyundai Tucson, nový Volkswagen Tiguan, Ford Kuga nebo Renault Kadjar. Mezi soupeře ale musíme počítat i na českém trhu úspěšné menší modely Škoda Yeti a Nissan Qashqai. Nejluxusnější verze by chtěly lézt do zelí prémiovým vozům BMW X1 nebo Mercedes GLA.

Nejlevnější provedení s pohonem předních 1.6 GDI Active jsme porovnali se Škodou Yeti a Nissanem Qashqai - zde. Auto s pohonem všech kol, naftovým dvoulitrem, automatickou převodovkou a bohatou výbavou Premium jsme postavili proti vozům Hyundai Tucson a nové generaci VW Tiguan - zde.

Během prezentace jsme krátce vyzkoušeli základní naftový motor 1.7 CRDi, který by měl být v Česku nejoblíbenější pohonnou jednotkou. Dieselový původ motoru je znát po nastartování za studena, ale jakmile se rozběhne, projevuje se vybraným chováním. Vibrace jsou minimální, stejně tak i míra hluku je na velmi nízké hladině. Za to motor vděčí kvalitnímu odhlučnění motorového prostoru a kabiny. Cestování po dálnici je také snadno snesitelné díky tomu, že motor při 130 km/h točí okolo 2400 otáček za minutu. Auto nepředvádí světovou dynamiku. Se stovkou překonanou z klidu za 11,5 sekundy je spolu s benzinovým atmosférickým čtyřválcem 1.6 GDI nejpomalejší volbou pro Sportage. Má i nejnižší maximální rychlost 176 km/h.

Potěší tak hlavně řidiče, kteří za volantem nehledají adrenalin, ale spíš co nejúspornější provoz. Tabulkové spotřeby se nám sice nepodařilo dosáhnout, ale na prázdné okresce mimo městskou aglomeraci jsme se dostali na hodnotu 5,8 litru nafty na 100 km. To je vzhledem k tomu, že Sportage je SUV – a kvůli použití oceli stále poměrně těžké (až 1639 kg v případě 1.7 CRDi) –, docela dobrý výsledek.

Zabodoval podvozek, který byl i s velkými koly komfortní. Líbilo se nám zpracování kabiny. Ačkoliv bylo na palubní desce použité velké množství plastů, působily kvalitně. Jediný problém nastal s navigací, která při startu vozu zamrzla a bylo nutné ji restartovat. Nebyli jsme přitom jediná posádka, která se s tímto problémem potýkala.

Jinak je nová Sportage velmi povedený vůz, který se navíc vymyká svým nápaditým designem. Ten se nám na prvních fotografiích moc nezamlouval, ale naživo vůz působí sympaticky. Z některých úhlů jsme v něm viděli třeba Porsche Macan zpředu nebo Jeep Grand Cherokee – zadní světla. Celkově jde ale o svébytný, zajímavý a nápadný design, který zřejmě stejně jako u předchozí generace nebude rychle stárnout.

Podrobný test nové generace vozu Kia Sportage včetně dojmů z jízdy s třemi dalšími motory čtete zde. Kompletní aktuální ceník novinky si prohlédněte zde.

 

Právě se děje

Další zprávy