Jawa dokončila nejsilnější motorku. Na Kubu už nespoléhá

Radek Pecák Radek Pecák
25. 11. 2014 7:12
Tradiční výrobce chystá zásadní novinky. Devět z deseti motocyklů dosud vychází z výrobku vyvinutého již v osmdesátých letech. Zdaleka největším odbytištěm je Kuba.
Podobu nových strojů zatím Jawa nechce zveřejňovat. (ilustrační foto)
Podobu nových strojů zatím Jawa nechce zveřejňovat. (ilustrační foto) | Foto: Radek Pecák

Týnec nad Sázavou – Tradiční tuzemský výrobce Jawa uvede na trh dva nejsilnější motocykly ve své historii. Po více než padesáti letech firma výrazně investovala do areálu v Týnci nad Sázavou a chce uspět na nových trzích. Jednoznačně nejvíce produkce dosud vyváží na Kubu, přičemž jde o výrobek fakticky vycházející z osmdesátých let minulého století.

„V průběhu příštího roku, zřejmě na konci léta nebo na podzim, představíme zcela nový typ motocyklu s litrovým motorem. Zhruba za dva roky by měl následovat další, tentokrát s motorem o zdvihovém objemu válců 1200 cm3," říká jednatel společnosti Jawa Moto František Hruška. Pohonný agregát – řadový vodou chlazený čtyřtaktní dvouválec – vyvinuli přímo inženýři týnecké továrny, kde se také většina jeho komponentů bude vyrábět. Nové motocykly budou splňovat současnou emisní normu Euro 3 a jsou připraveny i pro následující Euro 4.

Redaktor online deníku Aktuálně.cz měl možnost si oba stroje prohlédnout.

„Litrová“ motorka patří do kategorie takzvaných naháčů. Její design obsahuje řadu retroprvků upozorňujících na slavné jawy z minulosti, například „kývačku“. Na ni odkazuje například kryt převodovky i umístění dvou přístrojových ukazatelů na horním krytu motoru – tam, kde obvykle bývá nádrž (tento díl se ale nachází ve skutečnosti pod sedlem, což je unikátní řešení). „Přispěje to k lepšímu rozložení hmotnosti, a tudíž ovladatelnosti motocyklu,“ vysvětluje Hruška.

Druhou novinkou je silniční sportovní cestovní enduro. „V tomto případě se na motocyklu může ještě řada věcí změnit, jde teprve o jeden z prvních prototypů a je na něm potřeba udělat ještě velké množství práce. Motor má stejnou koncepci jako u litrového stroje, pouze se zvětšily válce," dodává Hruška.

Smůla při startu

Menší z obou strojů chtěla Jawa původně uvést na trh už na jaře roku 2015 před začátkem hlavní motocyklové sezony. „Bohužel se ale několik věcí spiklo proti nám. V poslední době například zkrachovalo několik výrobců, s nimiž jsme vyvíjeli některé součástky pro sériovou výrobu,“ říká Hruška.

Všechny součástky na nových strojích jsou kovové, což souvisí s budoucí orientací továrny. Podle Hrušky chce být Jawa výrobcem typu Harley-Davidson, tedy firmou, která neprodukuje motocykly v ohromujících sériích jako například japonské značky. Cílem je vytvoření moderní firmy s roční produkcí kolem pěti tisíc motocyklů.

Jawa naopak utlumuje výrobu nejmenších typů motocyklů v kubaturách 50, 125 a 250 kubických centimetrů. „V této kategorii nejsme cenově schopni konkurovat asijské produkci. Budoucí těžiště našich výrobků vidíme v motocyklech s kubaturou nad 600 cm3,“ předpokládá jednatel společnosti.

Kuba nás dlouhodobě neuživí

Devět z deseti kusů vyrobených v Týnci nyní připadá na typ Jawa 350 s typovým označení 640, který fakticky vychází z výrobku vyvinutého už v osmdesátých letech minulého století. Zdaleka největším odbytištěm je Kuba, zhruba desetina produkce pak směřuje do zemí bývalého Sovětského svazu.

„Víme, že zejména na kubánském trhu stavět do budoucna nemůžeme. Nikdo neví, jak dlouho tam vydrží současné zřízení a z toho plynoucí stav trhu,“ říká Hruška. Přestože by si Kubánci chtěli kupovat více českých motocyklů Jawa, vláda každý rok uvolní jen určitou část deviz pro jejich dovoz. „To se může rok od roku velice měnit, proto jsme tam například v roce 2012 vyvezli 2500 kusů „třistapadesátek“ a letos to bude jen necelá tisícovka,“ dodává.

I proto letos podnik neočekává překonání novodobého rekordu. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu vyrobila Jawa od ledna do konce října 1004 motocyklů. Vloni to bylo kolem 1300, předloni 2500. Za socialismu, tedy před rokem 1989, vyráběla až statisíce kusů ročně.

Proměnu financuje majitel z Velešína

Na první pohled viditelnou změnou je přestavba areálu na břehu Sázavy. Tento týden firma dokončí bourání areálu bývalé přádelny z 19. století – s výjimkou trafostanice, kde ji zbrzdil ČEZ. Výrobní kapacity – kromě listovny – přenese do takzvané nové budovy. „Díly pro motory už nyní obrábíme na třech nových CNC centrech, pro která jsme přebudovali přízemí. Současně budovu zateplujeme, měníme osvětlení za nové LED zdroje. Také jsme vybudovali nový vjezd do objektu s novou vrátnicí,“ vypočítává nejviditelnější změny Hruška.

Ze staré části areálu zůstala jen malá vodní elektrárna u jezu a růžová nízká budova u silnice, kde ještě na jaře bývala obrobna. Část tohoto objektu teď firma přemění na zkušebny, zbylou část využije slévárna. O dalším osudu zbytku areálu zatím rozhodnuto není. Pozemky, které se uvolnily po zbourání budov, budou volně přístupné.

O výši investic hovořit nechce. "Jedná se o zdroje našeho vlastníka, kterým je Jihostroj Velešín," uvedl. Nicméně, podle výroční zprávy za rok 2013 by investice do stavebních úprav, rekonstrukcí a technologií v letech 2013 až 2015 měly dosáhnout celkem 60 milionů korun.

Tržby Jawy za rok 2013 dosáhly 110 milionů korun, předloni to bylo 162 milionů. Ke konci loňského roku měla firma 89 zaměstnanců. Hospodaření je od roku 2007 v kladných číslech – loni skončilo v mírném zisku 41 tisíc korun, předloni necelých devět milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy