Harley-Davidson dostal pokutu. Nabízený tovární tuning sice zvyšoval výkon, ale také emise nad limit

ČTK ČTK
19. 8. 2016 9:07
Nejvýznamnější americký výrobce motocyklů musí na začátku příštího týdne ukončit prodej zařízení, která zvyšují výkon jeho motorů. Musí také všechna tato zařízení dodaná do prodejen odkoupit zpět a zničit. Tovární tuning zvyšuje výkon motoru, avšak jen díky tomu, že se upraví systém kontroly emisí. Emise dusíku se pak dostanou nad povolenou úroveň.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Altner

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson zaplatí pokutu 12 milionů dolarů (286 milionů Kč) za prodej zařízení, která zvyšují výkon jeho motorek, avšak zároveň vedou k nadlimitním emisím. Oznámilo to dnes americké ministerstvo spravedlnosti. Firma však v rámci mimosoudního urovnání sporu vinu za porušování zákonů nepřiznala a uvedla, že s názorem federálních úřadů nesouhlasí.

Vládní úřady tvrdí, že Harley prodal od roku 2008 zhruba 340 000 takzvaných supertunerů typu "Screaming Eagle", které dodávají motocyklům vyšší výkon prostřednictvím úpravy systému kontroly emisí. Tím zvyšují jejich emise oxidů dusíku nad úroveň, kterou firma udává federální Agentuře pro ochranu životního prostředí (EPA).

Podle vlády prodej těchto zařízení i prodej více než 12 000 motocyklů vybavených tímto zařízením porušoval federální zákon o čistotě ovzduší. Harley-Davidson v posledních letech prodává kolem 270 000 motocyklů ročně.

Harley bude muset v rámci dohody o urovnání zastavit prodej supertunerů do termínu 23. srpna. Musí také všechna tato zařízení dodaná do prodejen odkoupit zpět a zničit. Firma také musí vydat tři miliony dolarů na některé projekty snižování emisí, uvedlo ministerstvo podle agentury Reuters.

Americké úřady zjistily podobný prohřešek, avšak v mnohem větším rozsahu, u německé automobilky Volkswagen. EPA loni v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že po celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

 

Právě se děje

Další zprávy