Hackeři se mohou snadno vloupat do milionů aut koncernu Volkswagen. Stačí jim k tomu levná technika

ČTK ČTK
12. 8. 2016 11:23
Nebezpečí hackerského útoku se týká většiny aut vyráběných koncernem Volkswagen od roku 1995. Výjimkou jsou vozy postavené na nové platformě MQB, což je například aktuální Škoda Octavia, Audi A3, Volkswagen Golf nebo Tiguan. Podle britských vědců stačí k otevření vozu laciné technické zařízení. Specifikovat ho ale z bezpečnostních důvodů nechtějí.
Automobilka Volkswagen zdůraznila, že takovýto útok sice umožňuje vůz odemknout, ale ne s ním odjet.
Automobilka Volkswagen zdůraznila, že takovýto útok sice umožňuje vůz odemknout, ale ne s ním odjet. | Foto: Reuters

Desítky milionů vozů prodaných koncernem Volkswagen v uplynulých 20 letech, včetně některých současných modelů, čelí zvýšené hrozbě vloupání, protože do jejich elektronického systému dálkového zamykání se pomocí levných technických zařízení mohou nabourat zločinci. Zjistili to vědci z Birminghamské univerzity. Mezi automobily zranitelné takovýmto útokem podle nich patří většina modelů Volkswagen, Audi, Seat a Škoda prodávaných od roku 1995.

Automobilka Volkswagen podle agentury DPA nicméně zdůraznila, že takovýto útok sice umožňuje vůz odemknout, ale ne s ním odjet. "Krádež vozu není tímto způsobem možná," uvedla firma.

"Je myslitelné, že všechna auta ze skupiny Volkswagen (s výjimkou některých vozů Audi) vyrobená v minulosti a některá vyráběná dnes se spoléhají na systém takzvaného konstantního klíče, takže jsou zranitelná těmito útoky," píše se v dokumentu, který vědci zveřejnili. Nastínili v něm, jakým způsobem dokázali zkopírovat kontrolní prvky systému v okamžiku, kdy řidiči aktivovali zamčení či odemčení vozu.

Výjimkou jsou podle vědců vozy založené na nové platformě MQB. "Stále se prodávají některé modely Volkswagen, které nejsou založeny na nejnovější platformě a které tak zůstávají zranitelné těmito útoky," řekl spoluautor dokumentu Flavio Garcia.

Mluvčí Volkswagenu uvedl, že současným verzím modelů Golf, Tiguan, Touran a Passat nebezpečí útoku nehrozí. K rizikům u jiných modelů ve však nevyjádřil, napsala agentura Reuters.

Vědci o svých zjištěních skupinu Volkswagen poprvé informovali v listopadu a v únoru se setkali se zástupci podniku, kteří podle nich uznali, že tento problém existuje. Automobilka rozhovory potvrdila a označila je za konstruktivní. Vědci podle ní souhlasili, že ve své zprávě neuvedou podrobnosti, které by zločinci mohli využít ke vniknutí do automobilů.

 

Právě se děje

Další zprávy