Éra aut bez řidiče se rychle blíží. Přespříští rok se jimi povozí Londýňané

Ondřej Běhal
2. 5. 2016 12:29
Volvo chce provést dosud nejambicióznější zkoušku autonomního řízení, aby urychlilo zavedení aut bez řidiče do běžného provozu. Už příští rok posadí do v rámci testů vybrané rodiny z Londýna do poloautomatických aut, v roce 2018 chce program rozšířit o stovku plně autonomních vozů, které se budou moci pohybovat bez zásahů řidiče.
Volvo XC90 s funkcemi umožňujícími poloautomatickou jízdu.
Volvo XC90 s funkcemi umožňujícími poloautomatickou jízdu. | Foto: Volvo

Volvo ohledně vývoje aut bez řidiče tlačí na pilu, protože slíbilo, že od roku 2020 včetně nezemře v žádném novém voze značky jediný člověk. A k tomu potřebuje vyrábět auta, která eliminují lidské chyby. Auta bez šoféra.

"Čím dříve budou vozidla s autonomním řízením na silnicích, tím dříve budou zachraňovány životy," prohlásil prezident a generální ředitel automobilky Hakan Samuelsson.

V současné době je až devadesát procent havárií způsobeno chybou nebo nepozorností řidiče, což je aspekt, který s autonomním řízením zcela vymizí.

Britský test automobilky Volvo nazvaný "Drive me London" se bude od jiných akcí zaměřených na samočinně řízená vozidla lišit tím, že zde budou ve vozidlech s autonomním řízením sedět skutečné rodiny. Chystají se na veřejné silnice. 

Volvo chce shromažďovat informace o každodenním využívání těchto vozů v reálném provozu, nikoli v laboratorních podmínkách. Kromě běžných rodin se akce zúčastní i profesionální testmeni.

Test "Drive me London" bude spuštěn příští rok, zpočátku se ho ale zúčastní pouze poloautomatická vozidla. V roce 2018 by ale Londýn měla křižovat flotila čítající 100 plně automatických aut.

Podle společnosti Thatcham Research budou auta bez řidiče pro běžné zákazníky k dispozici od roku 2021. "Není pochyb, že pak dojde ke značnému poklesu počtu dopravních nehod," tvrdí generální ředitel organizace Peter Shaw.

Výzkum prováděný americkým institutem NHTSA prorokuje, že do roku 2035 dojde v důsledku používání autonomních a online vozidel ke snížení počtu havárií o osmdesát procent. 

Auta bez řidiče by měla také zlepšit plynulost provozu. Budou mít totiž k dispozici aktuální informace o jeho hustotě a tím pádem se předejde tvorbě kolon. To by mělo v důsledku snížit i spotřebu paliva a tvorbu emisí.

"Automobilový průmysl ale nemůže všechny potřebné kroky udělat sám. Je třeba, alby vlády po celém světě přijaly příslušné zákony a nechaly vytvořit potřebnou infrastrukturu, abychom mohli uvést autonomně řízená vozidla do provozu co nejdříve," upozorňuje šéf Volva Samulesson.

 

Právě se děje

Další zprávy