Elektromobily Nissan Leaf se v Praze zapojí do Uber taxi

Radek Pecák Radek Pecák
6. 5. 2015 16:45
V Amsterodamu i dalších evropských městech jsou již nyní v provozu stovky elektrických vozidel klasické taxislužby.
Vozy vyčleněné pro provozování služby Uber.
Vozy vyčleněné pro provozování služby Uber. | Foto: Radek Pecák

Z více než dvacítky elektromobilů, které nyní vlastní společnost Trend Park, jich hodlá v Praze vyhradit pro provoz v rámci taxi aplikace Uber zatím pět. "Momentálně sháníme řidiče," informoval majitel společnosti Milan Hasala.

Pasažéry by měla vozit pětice vozů Nissan Leaf. Právě těch firma od tuzemského zastoupení Nissanu koupila dvě desítky a většinu z nich pronajímá v rámci půjčovny elektromobilů.

Řidiči, kteří se do projektu Uber s těmito elektromobily zapojí,  zaplatí běžné půjčovné (Činí od 600 po 1200 Kč za den. Nižší částka platí při pronájmu na neméně tři týdny, vyšší naopak při zápůjčce na jeden či dva dny), které se jim bude srážet z vybraných peněz za přepravu cestujících.

"Taxy půjčovného jsou to sice podobné jako v případě obdobně velkých aut (například Volkswagen Golf), ale velký rozdíl je v tom, že naši zákazníci už nemusí nic platit za pohonné hmoty, neboť zdarma dostanou i čipy pro dobíjení na veřejných dobíjecích stanicích. Navíc nijak neomezujeme kilometrový nájezd," uvádí majitel firmy Milan Hasala.

O tom, že by provozoval s elektromobily klasickou taxislužbu, prý zatím nepřemýšlí. "Vybavit vůz taxametrem a dalšími náležitostmi přijde na sedmdesát tisíc a vzhledem k tomu, že chceme auta v našem parku obměňovat zhruba každé dva roky, nevyplatilo by se to," uvádí Hasala.

Takových elektrotaxíků jezdí v Amsterodamu desítky.
Takových elektrotaxíků jezdí v Amsterodamu desítky. | Foto: Radek Pecák

V zahraničí se to ale vyplatí, jak ukazují poznatky z evropské konference o elektromobilitě, kterou nedávno pořádala v Amsterodamu značka Nissan - lídr v prodeji vozů na elektrický pohon.

Jen v tomto městě už jezdí téměř dvě stovky elektromobilů Nissan Leaf a eNV 200, což je elektrická forma malé dodávky stejného výrobce. K nim se přidávají i vozy Tesla, které mají přece jen větší dojezd. Taxíky fungují i na mezinárodním amsterodamském letišti Schiphol.

Jejich provozování samozřejmě napomáhá i snaha městských představitelů na co nejrychlejší zavádění elektromobility (na elektřinu zde mají velmi brzy jezdit všechny zásobovací dodávky, a dokonce i lodě na kanálech). Již nyní má Nizozemí v Evropě největší hustotu dobíjecích stanic a jen v Amsterodamu jich každý měsíc přibude 25 nových. Do roku 2018 jich zde mají být instalovány 4 000.

Elektrická taxi už jsou poměrně běžná i v dalších městech. Například David Young, provozovatel taxislužby ve skotském městě Dundee, neskrývá svoji spokojenost nad tím, že se rozhodl přejít z vozidel se spalovacími motory na elektromobily. "Každý řidič s elektromobilem má nyní týdenní náklady na pohonnou látku zhruba o 180 eur nižší než dříve," uvedl na konferenci v Amsterodamu. Další nemalé peníze se navíc ušetří na servisních nákladech.

Čtyřleté servisní náklady se podle propočtů Nissanu u vozu NV 200 při ujetí 60 000 kilometrů dostanou na 1325 eur, zatímco u elektrické verze stejného vozu je to jen 571 eur. U elektromobilu totiž není třeba měnit olej a příslušné filtry, neopotřebovává se spojka, žhavicí svíčky a další komponenty motoru.

 

Právě se děje

Další zprávy