Citroën C4 Cactus má osm airbumpů. Prozkoumali jsme je

Radek Pecák Radek Pecák
9. 9. 2014 13:42
Citroën se snažil svojí novinku maximálně zjednodušit. Některé prvky ale naopak do výbavy přidal.
Foto: Radek Pecák

Konstruktéři značky Citroën se před několika lety rozhodli připravit auto, ve kterém nebude nic, co drtivá většina zákazníků nepotřebuje.

Proto například v novém městském SUV C4 Cactus, což je ten vůz, o nějž od začátku šlo, nejsou vzadu stahovací okénka, proto není opěradlo zadních sedadel dělené. Podobných drobností, díky nimž se ovšem podařilo uspořit řadu kilogramů, a tedy i pár desetinek litru paliva, bychom napočítali ještě více.

Díl, který chrání karosérii, tvoří na povrchu černý pružný plast.
Díl, který chrání karosérii, tvoří na povrchu černý pružný plast. | Foto: Radek Pecák

I přesto vůz přináší řadu unikátních řešení. Jedním z nich je airbag zabudovaný před spolujezdcem v rámu čelního okna, namísto obvyklého umístění v palubní desce. Díky tomu je do odkládací přihrádky velmi snadný přístup.

Novinkou, kterou ale lidé cestující v tomto automobilu ocení ještě více, je osm plastových dílů na povrchu karosérie. Citroën si je sám vymyslel a zkonstruoval. Na zakázku je vyrábí firma Rehau,  dodavatel plastových dílů.

Druhá, spodní část, je pak tvořena bílým plastem.
Druhá, spodní část, je pak tvořena bílým plastem. | Foto: Radek Pecák

Airbumpy jsou umístěny na předních i zadních bočních dveřích, dále pak na všech rozích vozu.

Vhod přijdou při parkování

Ochrání lak i plech vozu při každodenních drobných kolizích, například se sloupem či zdí v garáži při prudším otevření dveří, dále při střetech s nákupním vozíkem i jiným automobilem při popojíždění na parkovišti.

"Je otestováno, že Airbumpy vydrží nárazy až do rychlosti čtyř kilometrů v hodině," informuje technický školitel Citroënu Česká republika Dalibor Krejčík.

Foto: Radek Pecák

Jak jsme mohli prozkoumat, vnější část airbumpu tvoří pružný termoplastický polyuretan, který věkem neztrácí pružnost ani barvu. Kromě základní černé barvy může být také béžový, šedý či hnědý.

Tento horní díl je spojen se spodní částí z jiného druhu plastu. Na něm pak jsou úchytky pro připojení k plechové části karosérie. "Kvůli zamezení možnost odcizení je airbump ještě zajištěn jedním šroubem," dodává kvůli uklidnění budoucích majitelů Krejčík.

Foto: Citroën

Podle něho jsou airbumpy prakticky nezničitelné, ale kdyby přece jen došlo k jejich protržení nebo jinému poškození, je možné je snadno a rychle vyměnit. "Máme vyzkoušeno, že montáž i demontáž nezabere více, než několik minut." říká ještě Krejčík.

Cena takového dílu také není příliš vysoká. "Například ten v zadních dveřích stojí 2 200 korun," uvádí technický školitel.

Citroën již vůz začal prodávat. Základní verze Live s benzinovým motorem 1,2 stojí 329 900 korun. Ve výbavě má například palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna v předních dveřích a také elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, LED světlomety pro denní svícení, dotykový sedmipalcový středový displej a šest airbagů.

 

Právě se děje

Další zprávy