reklama

Auto, jaké tu ještě nebylo. Stačí mu litr na 100 km

26. 2. 2013 7:08

Nový hybridní automobil dokáže ujet až 50 kilometrů pouze na elektřinu

//cdn.i0.cz/public-data/94/66/ad95cf7f3470a73a1ebf07f1b32c_r16:9_w480_h270_gi:photo:534777.jpg Foto: VW

Má nejlepší aerodynamiku, jakou se kdy mohl chlubit sériově vyráběný automobil. Chybí mu zpětná zrcátka. A především se s ním dá jezdit se spotřebou pod jeden litr na sto kilometrů.

Nový Volkswagen XL1, který se ve své produkční verzi představí na nadcházejícím ženevském autosalonu, je naprostý unikát.

V kolonce spotřeba na 100 kilometrů má uvedenu hodnotu 0,9 litru. Palivem jsou nafta a elektřina, protože se jedná o hybrid. Baterie je navíc možné nabíjet doma v garáži ze zásuvky. Na elektřinu lze ujet až padesát kilometrů.

Pro srovnání: Úsporná Toyota Prius má normovanou kombinovanou spotřebu 3,9 litru na sto kilometrů, její verze s vestavěnými většími akumulátory (Plug in) pak spotřebuje 2,1 litru na ujetí stejné vzdálenosti. A jeden z nejúspornějších vozů s běžným spalovacím motorem, Volkswagen Polo Bluemotin, standardně spotřebuje 3,3 litru nafty na sto kilometrů. 

Z čelního pohledu již vzhled není tak futuristický. 

Z čelního pohledu již vzhled není tak futuristický.

Foto: VW

Maximální rychlost 160 km/hod

Dosáhnout tak nízké spotřeby se konstruktérům vozu podařilo díky množství zásadních technických řešení. Například hmotnost dvoumístného vozu je pouze 795 kilogramů a hodnota aerodynamického odporu cx je 0,189 (sériově vyráběné rodinné vozy mají obvykle 0,3 i více).

K udržení konstantní rychlosti 100 km/hod při jízdě po rovině díky tomu stačí výkon 6,2 kW. V elektrickém režimu se Volkswagen XL1 spokojí s méně než 0,1 kWh na více než jeden kilometr jízdy.

Schéma systému pohonu. 

Schéma systému pohonu.

Foto: VW

S vozem lze přitom jezdit tempem, s nímž nebude řidič brzdou provozu. Dvouválcový motor TDI má špičkový výkon 35 kW a elektromotor přidává dalších 20.

Maximální rychlost vozu XL1 je 160 kilometrů v hodině, přičemž na stokilometrovou rychlost se automobil dokáže z klidu dostat za 12,7 sekundy.

Obraz ze zpětné kamery se promítá na displej uvnitř. 

Obraz ze zpětné kamery se promítá na displej uvnitř.

Foto: VW

O vývoj takzvaného jednolitrového vozu se Volkswagen snažil více než 10 let. První koncept představil již v roce 2002.

Původně konstruktéři posadili dva cestující za sebe. V nynějším modelu už řidič a spolujezdec sedí vedle sebe, i když spolujezdec je přece jen posunut mírně dozadu.

Volkswagen XL1 je 3,888 metru dlouhý, 1,665 metru široký a jen 1,153 metru vysoký. Výška je tedy například o 13 centimetrů nižší než u sportovního vozu Porsche Boxter.

A cena? Ta zatím zveřejněna nebyla.

Podívejte se na nová auta: 32 důvodů, proč letos jet do Ženevy

  • Jednou z nejočekávanějších premiér je Ferrari F70. Zatím jsme mohli spatřit více stínů než tvarů auta.
  • Audi RS6 je opět nejrychlejším kombíkem světa.
  • Nový Chevrolet Corvette si odbyl světovou premiéru již v lednu v Detroitu.
  • Metodu pozvolného odhalování zvolil pro svůj nejsportovnější model i Rolls Royce.
Galerie (32)

Novinky ohlášené na ženevský autosalon 2013

Autor: Radek Pecák

  • Velmi úspěšným vozem v různých anketách je sedmá generace vozu Volkswagen Golf. V Česku již má titul Auto roku. Je i ve finále anket o evropské i světové auto roku.
  • Také Toyota GT 86 má šanci stát se světovým nebo alespoň evropským autem roku. V ČR byla druhá.
  • Pokud titul získá, bude se dělit o slávu se Subaru BRZ, které je jejím dvojčetem. V Česku se ovšem neprodává, proto sláva připadla pouze Toyotě.
  • Rovněž Volvo V 40 je ve finále obou velkých anket.
Galerie (14)

Finalisté anket o evropské a světové auto roku

Autor: Radek Pecák

  • První sériově vyráběnou Škodovkou s karosérií kombi byl typ 1200. Zajímavost: Byl odvozen od dodávky, tedy stejně jako se dnes dělají osobní verze menších užitkových vozů. Vůz měl rozměry 4360x1680x1580 mm. Vyráběl se v letech 1953-56.
  • Sanitní verze vznikala v závodě Kvasiny. Tyto vozy využívali například i zdravotníci v Polsku.
  • Toto už je Škoda 1202 ve verzi pro veřejnou bezpečnost. Zajímavostí tohoto vozu, který se dělal také jako dodávka, pickup i pohřební vůz, jsou pouze jedny boční dveře vlevo a dvoje vpravo. Stejšn, jak znělo lidové označení, se vyráběl v letech 1961-73.
  • Karosérie měla na tehdejší dobu poměrně elegantní tvary.
Galerie (24)

České poválečné kombíky: Škodovky doplňuje i Hyundai

Autor: Radek Pecák

autor: Radek Pecák

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
 
reklama