Audi Q7 teď zatáčí všemi koly. Jeho techniku zdědí i Škoda

Radek Pecák Radek Pecák
23. 5. 2015 16:45
První test nového největšího SUV koncernu Volkswagen proběhl na stále ještě zasněžených silnicích švýcarských Alp.
Design exteriéru nepřináší žádné převratné myšlenky.
Design exteriéru nepřináší žádné převratné myšlenky. | Foto: Audi

Naprosto unikání pocit může hned v první ostré zatáčce zažít řidič, který poprvé usedne do nového Audi Q7. Tam, kde by u jiného podobně velkého vozu kategorie SUV musel otočit volantem o pár desítek stupňů více, postačí jen relativně mírný pohyb rukama. Redaktor online deníku Aktuálně.cz si mohl tuto schopnost druhé generace Audi otestovat na silnicích švýcarských Alp.

Je to velmi nezvyklý pocit. Řidič s vypěstovaným citem pro chování vozu při jízdě má najednou pocit, jako by se vůz uprostřed "ohnul" v souladu s poloměrem projížděného oblouku. Ani prudké zatáčky tedy není třeba takzvaně nadjíždět. Ze systému profituje i spolujezdec. Není vystavován tak velkým odstředivým silám jako v jiných automobilech na stejné trati, horský výlet je tak pro něho o poznání komfortnější záležitostí.

Lehčí, obratnější a úspornější

Zlepšení je zásluhou natáčení kol zadní nápravy. V nízkých rychlostech, například při parkovacích manévrech, se zadní kola díky elektromotoru instalovanému u zadní nápravy natáčejí v obráceném gardu, při rychlejší jízdě je to paralelně. Tuto výbavu nebude mít každé prodané Audi Q7 - jde o příplatkovou výbavu v hodnotě 33 tisíc korun, kteroz ale každému můžeme doporučit. Výsledkem je totiž podobný jízdní pocit, jako když jedete v autě o metr kratším (nové Audi Q7 měří na délku 505 centimetrů). V koncernu Volkswagen se s rozšířením této technologie počítá i do dalších automobilů. Zpočátku samozřejmě těch luxusnějších, později například i do velkých SUV značek Seat či Škoda.

Vůz jsme otestovali na kluzkých silnicích ve švýcarských Alpách.
Vůz jsme otestovali na kluzkých silnicích ve švýcarských Alpách. | Foto: Radek Pecák

Dalším důvodem, proč je jízdní projev automobilu znatelně lepší, než jaký jsme znali z předchozího provedení vozu, je jeho masivní odlehčení. Automobilka uvádí, že to je o více než 300 kilogramů v závislosti na výbavě a motoru pod kapotou. Jen na výfukovém potrubí se podařilo ušetřit 19 kilogramů, zhruba stejně tolik při konstrukci sedaček. O 46 kilogramů je lehčí palivová soustava, o 40 kilogramů zeštíhlela zadní náprava a díky použití hliníku ve dveřích se uspořilo dalších 24 kilogramů.

Celkově se benzinová verze dostala pod hranici hmotnosti dvou tun, což je na takto dimenzovaný automobil skutečně pozoruhodná hodnota. Logicky se to pak, samozřejmě i díky novým motorům, příznivě projevilo i na spotřebě. Má být zhruba o čtvrtinu nižší než dosud. Nám se to zatím při prvních desítkách kilometrů jízdy v horském terénu ověřit nepodařilo, zkusíme to až při klasickém týdenním testu v tuzemských podmínkách. 

Nová generace Audi Q7 má systém natáčení kol zadní nápravy. To naprosto změnilo jízdní vlastnosti tohoto velkého SUV.
Nová generace Audi Q7 má systém natáčení kol zadní nápravy. To naprosto změnilo jízdní vlastnosti tohoto velkého SUV. | Foto: Audi

Audi postupně přetváří design svých modelů. Zatímco ten vnější nepůsobí v případě nové Q7 nijak převratně, uvnitř je to zcela jiné. V žaluziích táhnoucích se horizontálně po palubní desce jsou ukryty výdechy klimatizace. Ovládá se sice klasicky tlačítky, avšak už není třeba je stlačovat, postačí pouhý lehký dotek.

Nová je také středová konzole s podstatně zvětšeným touchpadem. Celkově působí vnitřní prostor nové Q7 moderně a útulně, na což má samozřejmě velký vliv použití špičkových materiálů a bezvadné zpracování.

Interiér bude naopak novým měřítkem kvality ve třídě sportovně užitkových vozů.
Interiér bude naopak novým měřítkem kvality ve třídě sportovně užitkových vozů. | Foto: Audi

Vlajkové SUV Audi může být pěti, nebo sedmimístné. Instalace třetí řady sedaček přijde zákazníka bez stokoruny na čtyřicet tisíc korun a také se mu o sto dvacet litrů zmenší zavazadlový prostor s původním objemem 890 litrů. Vztyčování a skládání sedaček se ovšem děje elektricky.

Třetí řada jen v nouzi

Sezení ve třetí řadě jsme si krátce vyzkoušeli a zjistili jsme, že pro dospělého člověka s tělesnou výškou 186 centimetrů (náš případ) to není zcela uspokojující zážitek. Nicméně, pro převoz dětí to vyhovovat bude. Navíc na tato sedadla, stejně jako další čtyři (samozřejmě s výjimkou místa řidiče), lze pomocí systému Isofix instalovat dětské autosedačky.

Na třetí řadu sedaček se vejdou jen děti. Potěšitelné je, že i při obsazení sedmi míst je stále k dispozici relativně použitelný kufr.
Na třetí řadu sedaček se vejdou jen děti. Potěšitelné je, že i při obsazení sedmi míst je stále k dispozici relativně použitelný kufr. | Foto: Audi

Klasické sedačky ve druhé řadě jsou posuvné v rozsahu 11 centimetrů. Lze je i sklápět, což je samozřejmě kvůli usnadnění přístupu na zmíněné nouzové sezení v kufru.

Už při začátku prezentace lidé od Audi tvrdili, že žádný sériově vyráběný vůz v tomto segmentu nemá více asistenčních systémů. Všechny jsme sice nespočítali, ale je jich vskutku hodně. Novinkou je například asistent pro couvání s přívěsem, který se na rozdíl od Volkswagenu Passat (kde je nutné pro nastavování točit malým ovladačem nastavování zrcátek) ovládá pravou rukou na středové konzoli. Zaujal nás ale hlavně asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu. Ten prostřednictvím piktogramů na displeji ukazatelů přístrojů řidiče upozorňuje, že je dobré v danou chvíli sundat nohu z plynu, protože se blíží ostrá zatáčka, kruhový objezd nebo začátek obce. Využívá k tomu samozřejmě údaje z navigačního systému. A do třetice: Nové Audi Q7 upozorní pasažéry, že po zastavení není radno ještě otevírat dveře a vystupovat z vozu, protože radary zaznamenaly, že se zezadu blíží další vozidlo. I tyto asistenční systémy se během několika let dostanou do dalších automobilů z velké rodiny koncernu Volkswagen.

Vzadu je místa dost i pro basketbalisty.
Vzadu je místa dost i pro basketbalisty. | Foto: Audi

Audi Q7 přenáší výkon motoru na všechna čtyři kola prostřednictvím nové osmistupňové automatické převodovky Tiptronic. Řadí skutečně skvěle - tak sametové změny rychlosti jsme zatím nezaznamenali u žádného z konkurentů. Podvozek je laděn spíše do komfortu, ale prostřednictvím systému Audi drive select je ho možno i poněkud "přitvrdit". K dispozici je dokonce i režim allroad - to pro ty, kteří chtějí jezdit i mimo silnice.

Bude i hybrid

Pod kapoty vozů, které se dostanou na trh v České republice, se zatím budou montovat dva motory. Oba jsou to šestiválce a oba mají zdvihový objem válců tři litry. Pravděpodobně větší zájem bude o turbodiesel, který má výkon 200 kW (272 koní) a normovanou spotřebu 5,7 litru. S autem lze jet maximální rychlostí 234 kilometrů za hodinu.

Přeplňovaný benzinový motor nabídne výkon 245 kW (333 koní) a na sto kilometrů ujeté vzdálenosti by mu mělo postačovat 7,7 litru paliva. Vůz lze rozjet až na rychlost 250 kilometrů za hodinu.

Tlačítka pro ovládání klimatizace není třeba mačkat, stačí se jich lehce dotknout. Touchpad má nyní podstatně větší plochu.
Tlačítka pro ovládání klimatizace není třeba mačkat, stačí se jich lehce dotknout. Touchpad má nyní podstatně větší plochu. | Foto: Audi

Příští rok na jaře se dostane na trh i méně výkonná verze turbodieselu a rovněž hybridní provedení, s nímž bude moci na energii získanou ze zásuvky ujet více než padesát kilometrů. Na vrcholu nabídky bude pak stát verze SQ7 s osmiválcovým agregátem.

Základní cena nové generace Audi Q7 nyní začíná na 1 579 900 korunách v případě verze TDI. V sériové výbavě jsou například osmnáctipalcová kovaná kola, elektricky ovládané víko kufru, LED světlomety, multimediální systém MMI se sedmipalcovým vysouvacím displejem, střešní ližiny, tempomat a vyhřívaná přední sedadla.

Dealeři značky nyní už přijímají objednávky, první vozy si zájemci začnou přebírat na přelomu jara a léta.

 

Právě se děje

Další zprávy