Analýza: Škodovku aféra s motory nepotopí. Pomůže jí i výměna šéfa

Radek Pecák Radek Pecák
29. 9. 2015 7:26
Podvádění mateřské automobilky Volkswagen při emisních testech by se nemuselo tuzemské Škody výrazněji dotknout. Jednak může vinu svést právě na VW jako dodavatele motorů, navíc do nových modelů už je nemontuje. Současná nabídka škodováckých modelů je navíc atraktivnější než kdykoli dříve. Další důvod? Zájemci o nová auta nebývají na problematiku emisí přehnaně citliví. Mezi velké trhy Škody rovněž nyní patří Čína a Rusko, kde jsou naftové motory spíše okrajovou záležitostí. Také výměna na kapitánském můstku by Škodě mohla pomoci.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Analýza - Rekordní výroba i zisk, za nimiž letos mířila tuzemská automobilka Škoda, sice možná nebudou tak skvělé, jak se ještě v polovině září zdálo, přesto by ze současné aféry s naftovými motory měla vyváznout bez výraznějších dopadů. A to přes to, že musí svolat do servisů 1,2 milionu aut obsahujících software na vylepšení emisních testů.

Hlavní důvod našeho optimismu? Do aut značky Škoda se sice tyto naftové motory montovaly, sama automobilka je ale - na rozdíl od některých benzinových motorů - nevyráběla. Zjednodušeně lze říci, že mateřský Volkswagen hrál jen roli dodavatele - podobně jako Škoda nakupuje od jiných firem v Česku i v zahraničí pneumatiky, nárazníky, zámky a stovky dalších dílů.

Do karet Škodě hraje i to, že v současnosti už pod kapotu montuje jiné, modernější motory, jichž se aféra netýká.

Zájemci by proto neměli mít příliš důvodů rušit objednávky nebo se poohlížet u konkurence. Současná nabídka škodováckých modelů je totiž atraktivnější než kdykoli dříve. Technika je na špičkové světové úrovni, nabízejí slušný poměr kvality a ceny, vynikající prostor pro posádku i zavazadla a řadu chytrých řešení, která zpříjemňují soužití s automobilem. Hodně sehrál i nový designový směr pod vedením Jozefa Kabaně, který je svébytný, líbivý a přitom nadčasový.

Nynější modely s okřídleným šípem v logu jsou určeny pro pragmaticky uvažující zákazníky. A ti by mohli o podvodném jednání motorářů z Volkswagenu, které se (nejspíše) týkalo jen emisních zkoušek v USA, uvažovat shovívavě. Tuzemští i zahraniční zájemci o nová auta nebývají na problematiku emisí a vůbec životního prostředí přehnaně citliví. Mezi velké trhy Škody rovněž nyní patří Čína a Rusko, kde jsou naftové motory spíše okrajovou záležitostí.

Také výměna na kapitánském můstku by Škodě mohla pomoci. Dosavadní ředitel Winfried Vahland, který se teď stane šéfem severoamerických prodejů vozů Volkswagen, by mohl být nakloněn nápadu na vstup Škody na tamní trh. Možná ne přímo v USA (to je přece jen příliš velký trh, do něhož by firma musela obrovsky investovat kvůli zřízení dealerské sítě a vytvoření pozitivní image), ale třeba Kanada by mohla být reálná.

A nový šéf mladoboleslavské automobilky Bernhard Maier, který přichází z Porsche, nepochybně umí prodávat poměrně drahé vozy lidem, kteří nemají příliš hluboko do kapsy. Škoda přitom nyní uvádí na trh obě varianty své vlajkové lodi Superb a příští rok chce představit svůj další poměrně drahý vůz - velké SUV.

Pozici by měla mít Škoda usnadněnou i díky tomu, že v minulých letech výrazně investovala do svých výrobních závodů, bude mít konečně užitkový vůz s poměrně slušným nákladovým prostorem (Roomster) a chystá ofenzivu v kategorii sportovně-užitkových vozů, která je teď pro výrobce osobních aut nepochybně zlatým dolem.

 

Právě se děje

Další zprávy