Američané zřejmě odhalili nový způsob šetření výrobců aut. Dělají pravou polovinu vozu méně pevnou

Radek Pecák Radek Pecák
28. 6. 2016 11:19
Některé automobilky se podle amerického institutu IIHS, který se zabývá testováním bezpečnosti vozů na severoamerickém trhu, zaměřují v oblasti pasivní bezpečnosti pouze na místo řidiče. Pravé poloviny automobilu se totiž běžné nárazové testy netýkají.
Náraz Toyoty RAV4 malou částí přídě do pevné překážky vypadá děsivě.
Náraz Toyoty RAV4 malou částí přídě do pevné překážky vypadá děsivě. | Foto: IIHS

Po celém světě úspěšný model Toyota RAV 4 při nárazu částí přídě do překážky velmi dobře ochrání řidiče. Pokud by ovšem náraz směřoval proti sedadlu spolujezdce, ten by při stejném typu nehody dopadl mnohem hůře. Vyplývá to z posledních výsledků crash testů, které provedl americký institut IIHS.

Testy podstoupilo sedm (na americké poměry) spíše menších SUV. Kromě zmíněné Toyoty RAV 4 ještě Buick Encore, který v Evropě nese označení Opel Mokka, Honda CR-V, Mazda CX-5, Nissan Rogue alias X-Trail, Subaru Forester a Hyundai Tucson.

Řidič Toyoty RAV4 je chráněn poměrně dobře.
Řidič Toyoty RAV4 je chráněn poměrně dobře. | Foto: IIHS

Všechna tato auta přitom podle současných měřítek bezpečnosti dostala za ochranu řidiče nejvyšší známku.

Pouze Hyundai Tucson však měl levou i pravou stranu vozu shodně pevnou a oba lidi na předních sedačkách ochrání při daném typu nehody stejnou měrou.

Už poněkud hůře na tom byl spolujezdec v Buicku, Mazdě a Hondě. Citelně odlišnou míru deformace pak komisaři zaznamenali mezi pravou a levou stranou v Subaru a Nissanu. U tohoto SUV byla míra poškození vpravo o 25 centimetrů větší v porovnání s levou stranou.

U Toyoty se pak tento rozdíl zvětšil až na 33 centimetrů, což naprosto dramaticky snižuje šanci spolujezdce na přežití.

U spolujezdce v Toyotě RAV4 zbylo po nárazu o 33 centimetrů méně místa pro přežití.
U spolujezdce v Toyotě RAV4 zbylo po nárazu o 33 centimetrů méně místa pro přežití. | Foto: IIHS

Komisaři IIHS následně zjistili, že konkrétně u Toyoty jsou použity na straně řidiče a spolujezdce na skeletu auta jiné typy materiálů - u řidiče pevnější a na druhé straně méně pevné. Na pohled přitom vypadaly stejně. Určitou roli sice sehrávají také výztuhy, které jsou u řidiče kvůli umístění sloupku volantu a pedálům, avšak to podle IIHS není tak zásadní.

Některá auta mají navíc od doby, kdy se v Americe začala auta testovat rovněž na náraz pouze malou částí přídě, přidaný plát oceli v rohu u řidiče. Z testovaných aut v této sérii to byl případ Subaru Forester a Mazdy CX-5. U spolujezdce pochopitelně chybí.

IIHS nyní hodlá prosazovat, aby se tento typ dosud nepoužívaných testů stal součástí oficiálních procedur.

Hodnocení bezpečnosti evropských verzí aut podle metodiky EuroNCAP najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy