Po celém světě úspěšný model Toyota RAV 4 při nárazu částí přídě do překážky velmi dobře ochrání řidiče. Pokud by ovšem náraz směřoval proti sedadlu spolujezdce, ten by při stejném typu nehody dopadl mnohem hůře. Vyplývá to z posledních výsledků crash testů, které provedl americký institut IIHS.
Testy podstoupilo sedm (na americké poměry) spíše menších SUV. Kromě zmíněné Toyoty RAV 4 ještě Buick Encore, který v Evropě nese označení Opel Mokka, Honda CR-V, Mazda CX-5, Nissan Rogue alias X-Trail, Subaru Forester a Hyundai Tucson.
Všechna tato auta přitom podle současných měřítek bezpečnosti dostala za ochranu řidiče nejvyšší známku.
Pouze Hyundai Tucson však měl levou i pravou stranu vozu shodně pevnou a oba lidi na předních sedačkách ochrání při daném typu nehody stejnou měrou.
Už poněkud hůře na tom byl spolujezdec v Buicku, Mazdě a Hondě. Citelně odlišnou míru deformace pak komisaři zaznamenali mezi pravou a levou stranou v Subaru a Nissanu. U tohoto SUV byla míra poškození vpravo o 25 centimetrů větší v porovnání s levou stranou.
U Toyoty se pak tento rozdíl zvětšil až na 33 centimetrů, což naprosto dramaticky snižuje šanci spolujezdce na přežití.
Komisaři IIHS následně zjistili, že konkrétně u Toyoty jsou použity na straně řidiče a spolujezdce na skeletu auta jiné typy materiálů - u řidiče pevnější a na druhé straně méně pevné. Na pohled přitom vypadaly stejně. Určitou roli sice sehrávají také výztuhy, které jsou u řidiče kvůli umístění sloupku volantu a pedálům, avšak to podle IIHS není tak zásadní.
Některá auta mají navíc od doby, kdy se v Americe začala auta testovat rovněž na náraz pouze malou částí přídě, přidaný plát oceli v rohu u řidiče. Z testovaných aut v této sérii to byl případ Subaru Forester a Mazdy CX-5. U spolujezdce pochopitelně chybí.
IIHS nyní hodlá prosazovat, aby se tento typ dosud nepoužívaných testů stal součástí oficiálních procedur.
Hodnocení bezpečnosti evropských verzí aut podle metodiky EuroNCAP najdete zde.