Platy úředníků má spravovat firma s vazbou na Rittigova muže

Radek Nohl Radek Nohl
4. 11. 2014 5:30
Ministerstvo dopravy si vybralo na správu účetnictví a mezd společnost, v jejíž dceřiné firmě figuruje Peter Kmeť obviněný spolu s Ivem Rittigem v jízdenkové kauze a také v případu Oleo.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministerstvo dopravy vybralo potichu a bez soutěže firmu, která pro něj bude spravovat a rozvíjet mzdový a personální systém.  

Smlouvu na čtyři roky získala společnost Elanor s neprůhlednou majetkovou strukturou a s dceřinou firmou, v níž působí Peter Kmeť - obchodní partner podnikatele Iva Rittiga.

Policie přitom jak Kmetě, tak Rittiga a jeho právníky stíhá ve dvou závažných korupčních kauzách - v případu údajně předražených jízdenek pro pražský dopravní podnik a také v čerstvé kauze chemičky Oleo.

Společnost Elanor uzavřela kontrakt s ministerstvem dopravy v polovině října. Podle smlouvy nyní uvidí na platy vysokých státních úředníků nejen na ministerstvu, ale i v dalších sedmi podřízených organizacích. K tomu ještě bude mít dokonalý přehled o tom, kdo v jaké funkci pracuje a kdo se na jakou pozici hlásí.

Ministerstvo dopravy zdůvodňuje výběr firmy bez soutěže tím, že vlastně ani výběrové řízení pořádat nemohlo.

Podle mluvčí Andrey Volaříkové vlastní Elanor majetková práva k systému, který ministerstvo již dříve využívalo. "Není proto možné, aby podporu a rozvoj v souladu s legislativními změnami a požadavky ministerstva dopravy poskytoval jiný dodavatel," podotkla Volaříková.

Dědictví po firmě, která spravovala registr vozidel

Elanor totiž nespolupracuje s ministerstvem poprvé. Už dříve byla jedním ze subdodavatelů, když hlavním dodavatelem mzdového a personálního systému byla společnost ATS-Telcom Praha známá především jinou problémovou dodávkou: softwarem na kolabující registr vozidel.

I proto se úřad chtěl firmy ATS-Telcom zbavit a jako náhradu si vybral Elanor. Podpisu smlouvy přitom předcházela několikaměsíční jednání. Schůzky odstartovaly poté, co vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) letos v únoru schválila ministru dopravy Antonínu Prachařovi (ANO), aby s firmou Elanor jednal o ceně.

O vazbách na Rittiga ministr neví

Právě cena se stala jedním z Prachařových trumfů. Chlubí se, jak se mu ji při jednáních povedlo razantně srazit dolů. "Proběhlo pět jednání o ceně. Ta se nakonec snížila z původního jednoho milionu měsíčně na jeden milion ročně," přiblížil ministr.

Přestože Prachař měl podle informací Aktuálně.cz dostat už v únoru varování, že v dceřiné firmě Elanoru je jedním z jednatelů Rittigův obchodní partner Peter Kmeť, nevyhodnotil informace jako nebezpečí. "O propojení na pana Rittiga nic nevíme, z obchodního rejstříku to nevyplývá," prohlásil Prachař.

Podnikatel Ivo Rittig.
Podnikatel Ivo Rittig. | Foto: DVTV

Kvůli společnému byznysu se přitom kamarádi Rittig a Kmeť dostali do problémů s policií a čelí trestnímu stíhání. Jde o údajné vyvádění peněz z pražského dopravního podniku. Podle obvinění byl Kmeť zástupcem karibské firmy Cokeville Assets, u níž mělo končit 17 haléřů z každé papírové jízdenky. A tyto peníze pak měla Cokeville posílat na základě poradenské smlouvy na účty Iva Rittiga. Oba to ale dosud popírají

Ale zpět k Elanoru: tam je vazba na muže s doktorátem z práv Petera Kmetě z veřejných zdrojů zřejmá. Kmeť je spolu s podnikatelem Petrem Homolkou jednatelem dceřiné firmy Elanor Europe software. Jejím polovičním vlastníkem je švýcarská firma Steinwies Holding und Anlagen, kde Kmeť do roku 2009 řediteloval a v níž působí v současnosti švýcarský advokát Fabio Delcó. Akcie Steinwies pak drží lucemburská společnost Promenade Finance, jejíž majitele nelze veřejně dohledat.

Podnikatel Petr Homolka (jinak také jednatel mateřského Elanoru) tvrdí, že Elanor Europe software s jednatelem Kmetěm je vlastně prázdná schránka a během pěti let vůbec nic nedělala. "Byla založena 'omylem'. Nic nedělá a dělat nebude," řekl Homolka pro Aktuálně.cz.

Stopa končí v Anglii

Neprůhlednou majetkovou strukturu má i Elanor, který nyní zakázku od ministerstva dopravy získal. Podle veřejného registru je dvoutřetinovým vlastníkem zmíněný Petr Homolka, zbytek patří firmě A.S.E.I., jejíž majitelem je britská společnost Lavada Consulting Limited.

Homolka tvrdí, že Lavadu zastupuje on, britské databáze firem přitom Homolkovo jméno neuvádějí. Podle nich působí ve společnosti Lavada Consulting Limited jakási Carol Joubert, která pochází podle registrů z Jihoafrické republiky a figuruje v dalších 52 různých společnostech.

Elanor navíc nepracuje jen pro ministerstvo dopravy. Podle neziskové organizace Naši politici Elanor zpracovával mzdy ještě pro pražský dopravní podnik a z veřejně dostupných registrů vyplývá, že získal zakázky i od Generálního ředitelství cel, České národní banky nebo Univerzity Karlovy.

 

Právě se děje

Další zprávy