Konec bonusů. Výkupní ceny za půdu pro dálnice mají klesnout

Petr Koděra Petr Koděra
Aktualizováno 3. 9. 2015 21:11
Chystá se další změna pravidel pro výkupy pozemků pro dálnice a koleje. Dnes mohou majitelé dostat různé částky, dokonce až šestnáctinásobek odhadní ceny. Nově se mají ceny sladit na osminásobku.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Pardubice - Neuplynul ani rok a poslanci chtějí znovu změnit výkupní ceny pozemků pro stavbu dálnic a železnic. Nelíbí se jim, že stát může vlastníkům vyplácet od loňského září různě vysoké bonusy za půdu, kde potřebuje stavět. Ve výjimečných případech až šestnáctinásobek odhadní ceny pozemku.

Nově by se částka "odškodného" měla sjednotit na osminásobku ceny stanovené znaleckým posudkem.

Novinku odsouhlasil i ministr dopravy Dan Ťok a na čtvrteční dopravní konferenci v Pardubicích ji oznámil poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník, který je současně zpravodajem zákona o urychlení výstavby liniových staveb. Právě do této normy přitom Kolovratník a jeho kolegové změnu zapracovali.

"Novela zákona nepůjde přes vládu, ale předložíme ho ve Sněmovně jako poslanecký návrh. Tím zajistíme jeho rychlejší přijetí," řekl Kolovratník s tím, že už má zajištěnou i podporu poslanců z opoziční ODS a TOP 09. I proto by měl zákon hladce projít.

"Pokud vše dobře půjde, mohli bychom novelu schválit už na některé z podzimních schůzích Sněmovny a když s tím nebude mít problém Senát a poté pan prezident, mohl by zákon začít platit už v prvním čtvrtletí příštího roku," dodal poslanec Kolovratník.

Zmatky při výkupu

Současnou novelu zákona o výkupu pozemků připravil Ťokův předchůdce Antonín Prachař z hnutí ANO. Přinesla ovšem zmatky, protože majitelé mohli dostávat různé částky: od osminásobku až po šestnáctinásobek odhadní ceny. Nebylo přitom úplně jasné, jaký bonus se má v jakých případech uplatňovat.

Navíc na ministerstvu dopravy existovala směrnice, podle které se měl vyplácet maximálně osminásobek posudkové ceny a o vyšší kompenzaci mohl rozhodovat pouze sám ministr Ťok jako o výjimce.

Tuto směrnici ale na jaře Ťok zrušil a řekl, že o bonusech mají rozhodovat podřízené organizace, které do staveb investují - tedy Ředitelství silnic na dálnic a Správa železniční dopravní cesty.

Nyní se tak původní osminásobek opět vrací do hry. "Vše bude jasné a přehledné," řekl poslanec Kolovratník. Souhlasí s ním i opozice, která různě vysoké ceny považovala za nesmysl s korupčním rizikem.

Čerstvě sepsaná novela zákona navrhuje kromě jednotné výkupní ceny pozemků také další pravidla. Například že se výkupní cena nebude navyšovat, pokud půdu kupuje stát od státu, nebo že se při oceňování nebude přihlížet ke kupním cenám obdobných pozemků a staveb v okolí, u nichž už byl v minulosti uplatněn současný bonus a jejich výkupní cena tak byla záměrně - kvůli zájmu státu - vyšší.

 

Právě se děje

Další zprávy