reklama
 
 

V rychlících padá wifi. Lepší připojení brzdí i operátoři, silnější signál by je stál hodně peněz

1. 2. 2016
Všechny železniční dopravce trápí v Česku jeden společný problém - stabilní připojení k internetu ve vlakových soupravách. Ve vlacích wifi buď vůbec není, nebo pokud je, chybí podél železnice stabilní pokrytí signálem od mobilních operátorů. K řešení situace zdaleka nespěje. Pokrytí hlavních tahů by vyžadovalo značné investice operátorů, kteří každé velké vydání pečlivě zvažují. České dráhy by musely navíc vybavit spoustu vlaků wifi technologií. Bezdrátové připojení zatím nabízejí jen v osmi procentech všech spojů. O něco lépe jsou na tom rychlíky, kde je wifi v každém pátém vlaku.
Hlavní zprávy

Praha - Desítky tisíc pasažérů trápí denně ve vlacích stejný problém: na mnoha místech hlavních tratí není možné na telefonu nebo notebooku vyřídit ani obyčejný e-mail. Chybí internet. Ve vlaku buď vůbec není dostupné bezdrátové wifi připojení, anebo vagóny vjely do hluchého místa bez telefonního signálu, kde ani wifi nefunguje. "Kde není signál, ani wifi nebere," podotkl Ivo Novotný z dopravní společnosti Arriva.

Přestože právě možnost internetového připojení zdarma přes wifi patří k hlavním lákadlům dopravců, nedaří se jim vyjednat s mobilními operátory výrazné vylepšení signálu v nejkritičtějších místech na důležitých koridorech. Třeba na páteřní trase z Prahy do Ostravy.

"Jednáme dlouhodobě se všemi operátory a snažíme se je přesvědčit, aby trať pokryli. Posun probíhá, ale bohužel pomalu," řekla Petra Valentová za privátního dopravce Leo Express, který na nejvytíženější české trase soupeří s Českými drahami a RegioJetem.

Potíže jsou například mezi Chocní a Olomoucí. „Na železnici jsou známá místa – klasicky údolí Tiché Orlice před Ústím nad Orlicí nebo oblast Adamova před Brnem. S tím dopravci nic neudělají, je úkolem operátorů pokrýt klíčovou infrastrukturu státu,“ dodal Ivo Novotný z Arrivy.

"S operátory o tom hovoříme. Další posun v této oblasti je pro nás klíčový. Wifi patří v dnešní době ke standardu cestování a hraje důležitou roli při rozhodování klienta, kterým vlakem jet," dodal Aleš Ondrůj ze společnosti RegioJet.

Jednání s operátory bez výsledků

Jednání dopravců s operátory ale dosud nevedla k významným výsledkům. "Konkrétní závěry zatím nejsou," potvrdila Adéla Konopková ze společnosti Vodafone.

Patricie Šedivá z konkurenčního T-Mobile spočítala, že její firma pokrývá šedesát procent trasy na hlavních koridorech. I proto T-Mobile nyní řeší výstavbu čtrnácti nových vysílačů. Není však jasné, kam je umístí a zda pomohou třeba i cestujícím ve vlacích. Záležet bude na tom, jak se to vyplatí. Operátoři se rozhodují podle počtu zákazníků a postaví raději vysílač ve větších aglomeracích než uprostřed lesů, kde slouží projíždějícím vlakům.

Telekomunikační firmy navíc upozorňují, že stavba vysílače sama o sobě nemusí stačit. I kvalitní signál častokrát velmi obtížně prostupuje do vlaku. Třeba nejnovější vozy Českých drah tlumí signál i čtyřikrát víc než auto, tvrdí mluvčí společnosti O2 Lucie Pecháčková.

O2 navrhuje přidat do vlaků zařízení zvaná repeatery neboli opakovače, které umí slabý nebo zastřený signál zesílit. České dráhy už je v minulosti testovaly, ale dosud je ve svých vlacích stejně jako jejich konkurenti nemají. Mimo jiné proto, že nejsou dohodnuté podmínky provozu zařízení. Problém je v penězích: kdo by zaplatil náklady na vylepšenou službu.

Opakovač obvykle patří operátorovi, který by musel dopravci za umístění ve vlaku zaplatit nájemné. "S ČD a ostatními operátory jsme zahájili diskusi a snažíme se o společný postup," podotkla Lucie Pecháčková z O2.

Jen osm procent spojů s internetem

Mezi dopravci ale nápad dosud nevzbudil překotný zájem a stále se spoléhají na signál z venkovních vysílačů a wifi uvnitř vlaků. Často se ale stává, že nabízejí připojení jen ve vybraných vagonech. Anebo ve vlaku wifi není vůbec.

České dráhy jako největší tuzemský dopravce mají internet jen zhruba v
osmi procentech všech spojů. Lepší je situace u těch dálkových, kde je
wi‑fi technologie dostupná u více než pětiny z nich. Krok ale drží na
trati z Prahy do Ostravy, kde se přímo utkává s hlavními konkurenty
RegioJetem a Leo Expressem, kteří připojení nabízejí v každé soupravě.

Dráhy nedávno slíbily, že ještě letos nainstalují routery i do dalších
souprav včetně moderních railjetů, i poté ale bude možné surfovat
stále jen zhruba ve třetině státních rychlíků.

Kdy bude mít wifi většina vlaků Českých drah, zatím není jasné. Podle mluvčího Petra Šťáhlavského bude záležet například na rychlosti obměny starších vlaků za nové. "Není efektivní a hospodárné investovat do wifi u dosluhujících vozidel, která budou v příštích letech nahrazena novými," řekl Šťáhlavský.

Dodal, že nová vozidla jsou běžně vybavena wifi už přímo od výrobce a nedá se čekat, že by wifi měly úplně všechny vlaky včetně lokálek. "Všechny vlaky nejsou vybaveny ani u zahraničních dopravců v západní Evropě, a to včetně rychlovlaků nebo dálkových spojů, natož u regionálních vlaků. Česká republika tedy nijak nezaostává," podotkl Šťáhlavský.

Státní dopravce má nyní internet celkem ve více než pěti stovkách spojů. Jsou mezi nimi nejen pendolina nebo mezinárodní rychlíky, ale i nové zastávkové soupravy na frekventovaných regionálních tratích. Vybavení jednoho vagonu bezdrátovým internetem vyjde v průměru okolo sta tisíce korun, ČD ale v minulosti dokázaly utratit i téměř dvojnásobnou cenu za jeden vůz.

Ať náš Tick tack klidně prodělává, hlavně když zlepší pražskou taxislužbu, říká šéf Student Agency Radim Jančura. Jeho firmám se prý daří – na několika linkách rostou rychleji, než ČD na celé síti. | Video: Daniela Drtinová |  21:53

autor: Petr Koděra

reklama
     
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

 
reklama