Ťokův úřad porušuje zákon, žalují dopravci v Bruselu. Vadí jim desítky milionů pro ČD bez soutěže

Petr Koděra Petr Koděra
Aktualizováno 9. 6. 2016 18:35
Železniční dopravní společnosti Arriva, RegioJet a Leo Express sepisují stížnost k Evropské komisi na postup ministerstva dopravy. Je to vůbec poprvé, co postupují spolu. Nelíbí se jim, že úřad chce objednat u Českých drah bez soutěže čtyři páry nových spojů na trase Praha - České Budějovice - Český Krumlov a Linec za 85 milionů korun ročně. Ministerstvo mělo podle jejich názoru soutěžit, protože jde o úplně nové spoje. Úřad se hájí tím, že jen rozšíří objednávku současné smlouvy s ČD platné do roku 2019. Pokud by v Bruselu řekli, že Ťokovi lidé skutečně porušili zákon, mohou zakázku zrušit a ČD by musely vrátit státní dotace, které by na provoz linky dostaly.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Na ministra dopravy Dana Ťoka se kromě potíží s mýtem nebo propadlými posudky EIA na stavby důležitých dálnic a železnic valí další problém. Trojice soukromých železničních dopravců RegioJet, Arriva a Leo Express si na Ťokův úřad stěžuje v Bruselu u Evropské komise kvůli čerstvému plánu: objednat bez soutěže u Českých drah úplně nové spoje z Prahy do jižních Čech a do rakouského Lince za 85 milionů korun ročně.

Je to vůbec poprvé, co tyto jinak konkurenční firmy oficiálně společně vyzvaly ministerstvo dopravy k nápravě. “Takto budeme nyní postupovat v záležitostech, které se týkají otvírání železničního trhu v Česku, jako je právě zadávání nových segmentů a vypisování soutěží," řekla Petra Valentová ze společnosti Leo Express.

Ťok poslal svůj plán k opřipomínkování dalším ministerstvům a nechá si ho schválit vládou. Nově chce u Českých drah objednat čtyři páry expresních, a tedy rychlejších spojů, které by měly spolu s novým jízdním řádem od letošního prosince rozšířit nabídku na trati z Prahy do Českých Budějovic a dále do Českého Krumlova a Lince.

Soukromníkům se ale nelíbí, že se stát dobrovolně připraví o možnost vybrat cenově nejvýhodnější nabídku. Věřili si, že by byli levnější než národní dopravce. Už dříve ministerstvu dopravy nabízeli, že na lince budou jezdit na vlastní podnikatelské riziko, a nebudou tedy žádat státní dotace. "Je to obcházení zákona i evropského nařízení, které v Evropě nemůže projít," tvrdí Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti RegioJet.

Ministerstvo dopravy ale tvrdí, že vše je právně v pořádku. Ministr Ťok to tento týden dopravcům zopakoval písemně. Argumentuje tím, že s Českými drahami má na jihočeské trati, která se nyní modernizuje, smlouvu platnou do roku 2019. A v jejím rámci může přiobjednat i nové spoje s podmínkou, že se vejde do pětiprocentního cenového navýšení. "A to splníme," říká Ťokův mluvčí Tomáš Neřold. Dodal, že stát chce na železnicích soutěžit, ale v plánu jsou zatím jiné tratě a o té jihočeské se v žádném koncepčním materiálu nepíše.

Podle generálního ředitele Arrivy Daniela Adamky ale Ťokův úřad postupuje nezákonně. "A ani v dopise, který jsme obdrželi, neuvedlo ministerstvo žádné argumenty, které by to byť náznakem vyvracely," soudí Adamka. 

Jde sice především o bitvu právních výkladů zákona, v konečném důsledku by ale tlak z Bruselu mohl způsobit potíže a v nejhorším případě dokonce ohrozit čerpání desítek miliard z evropských dotací, za které chce ministr Ťok nejen stavět a opravovat železnice a dálnice, ale také pořídit úplně nové vlaky. Ve hře je třeba i varianta, že by EU mohla zasáhnout po určité době provozu a České dráhy by musely vrátit dotace, které do té doby od státu dostaly.

Ve hře jsou i soudy

Soukromníci zvažují i žaloby u soudů. Kroky ministerstva dopravy se jim nelíbí i proto, že nyní na jihočeské trase konkurují Českým drahám na silnici svými autobusy, které jsou na cestě do Lince o hodinu rychlejší než vlaky. Nové expresy by ale nestavěly v každém menším městě, nýbrž jen v Táboře, a rázem by byla železnice pro cestující atraktivnější. České dráhy by tak podle privátních dopravců získaly konkurenční výhodu za státní peníze, které by se mohly nalít jinam, pokud by stát nechal na lince jezdit soukromníky bez dotací na jejich náklady, jak nabízeli.

Ministr dopravy Dan Ťok v dřívějších rozhovorech pro Hospodářské noviny a Aktuálně.cz několikrát řekl, že je přítelem liberalizace trhu na českých kolejích a chce pustit konkurenci i na jiné tratě než jen mezi Prahou a Ostravou. Nesmí to ale dopadnout tak jako právě na tomto koridoru, kde jezdí tři společnosti a přeplněná kapacita omezuje regionální i nákladní vlaky.

Proto chce Ťok v budoucnu soutěžit tak, že na konkrétní trati bude jezdit jen jeden vítězný dopravce. První výběrové řízení na rychlíkové trati Plzeň – Most se ale dlouhodobě nedaří, naposledy ho zastavil antimonopolní úřad. Navzdory tomu chce ministerstvo dopravy poslat na trať nejvýhodnější nabídku ze stopnutého tendru a rovněž v tomto případě by využila přímého zadání z ruky. Zvítězila by ústecká soukromá společnost GW Train Regio.

Soutěže na další tratě by měly začít příští rok na podzim a budou propojené s nákupem nových vlaků, které stát nakoupí za deset miliard korun. V první vlně půjde o tratě z Pardubic přes Liberec do Ústí nad Labem a z Ostravy přes Opavu a Krnov do Olomouce.

 

Právě se děje

Další zprávy