Ťok nechá Kapschi výběr mýta za pět miliard bez soutěže. Česku hrozí nové arbitráže, varuje opozice

Petr Koděra Petr Koděra
Aktualizováno 29. 8. 2016 19:20
Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému. Úřad ministra Dana Ťoka navrhl prodloužení smlouvy s Kapschem o maximálně tři roky, aby měl čas najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Přestože Ťok tvrdí, že neměl na výběr, okamžitě si vysloužil útok opozice: ODS hovoří o Ťokově selhání, podle TOP 09 vláda vystavuje Česko riziku soudů či arbitráží.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Psal se červen 2014 a tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO při snídani na vltavském parníku ujišťoval novináře, že za dva roky stihne Česko bez problémů vybrat v soutěži firmu, která bude od ledna 2017 zajišťovat pro stát elektronické mýto na českých dálnicích a zpoplatněných silnicích I. třídy. A že pak s novým provozovatelem mýtného systému definitivně zmizí pachuť neprůhledně zadané zakázky rakouské firmě Kapsch, s níž stát uzavřel v roce 2006 obtížně vypověditelnou desetiletou smlouvu.

Jenže dva roky uplynuly, ministerstvo dopravy změnilo šéfa a s mýtem úřad nijak viditelně nepohnul. Ani Prachařův nástupce Dan Ťok (za ANO) nového výběrčího mýta nevysoutěžil.

Naopak. Bez výběrového řízení nově prodloužil kontrakt s Kapschem, který tak bude v práci pro stát pokračovat i po vypršení smlouvy od Nového roku. Během tří let si může přijít na více než pět miliard korun.

Přestože Ťok tvrdí, že neměl na výběr, okamžitě si v nekonečném a složitém příběhu českého mýta vysloužil útok opozice. ODS hovoří o Ťokově selhání, podle TOP 09 vláda vystavuje Česko riziku soudů či arbitráží.

A koaliční partneři Babišova hnutí ANO si udržují, mírně řečeno, odstup. Jan Birke z ČSSD, která proti uzavření dodatku dříve vystupovala, řekl, že "jde o odpovědnost ministra Ťoka". A upozornil například na to, že dodatek nepodepsal přímo Ťok, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva.

Ťok: Policie se nebojím

Rozčarovaní jsou i konkurenti Kapsche, kteří se zřejmě obrátí na antimonopolní úřad. Anton Bódis ze společnosti Sky Toll, která provozuje mýto na Slovensku a měla zájem i o Česko, označil postup ministra za nestandardní. "Utvrzuje nás v tom, že primárním zájmem bylo podepsat smlouvu se současným provozovatelem," řekl Bódis.

Ministr si však stojí za rozhodnutím, které vláda neschválila, pouze vzala na vědomí. A nebojí se ani případného policejního vyšetřování. Kritici totiž mýto srovnávají s případem obžalovaných pražských exprimátorů Tomáše Hudečka a Bohuslava Svobody a kauzou prodloužených smluv na tramvajenku Opencard. "Stíhání se neobávám, ty dva případy se nedají srovnávat," řekl Ťok s tím, že postupuje podle rad právníků.

Smlouvu s Kapschem uzavřel na tři roky, ve skutečnosti ale může kontrakt trvat i kratší dobu. Bude záležet na tom, jak rychle se Ťokovi podaří vypsat otevřenou soutěž, o kterou se ministerstvo neúspěšně snaží už několik let.

Ťok tvrdí, že dosavadní snaha byla marná hlavně proto, že stát neuměl zakázku přesně vypsat. Patří mu sice mýtné brány a od Kapsche si koupil i software, už se ovšem nepočítalo s jeho průběžným vylepšováním za posledních deset let provozu.

Aktualizované verze tedy stát od Kapsche až dosud neměl k dispozici, a nemohl je tak ukázat případným dalším zájemcům, kteří by o zakázku stáli a měli by na práci Kapsche navázat. Smlouva z roku 2006 nepočítala s tím, že by systém někdy obsluhovala jiná firma, a že by tedy Kapsch své know‑how musel předat.

"Právě to jsme změnili. Stát neměl k systému klíč a nyní ho získává," vysvětluje Ťok, podle kterého se až teď otevřela cesta k technologicky neutrálnímu tendru, do něhož se budou moci přihlásit firmy nabízející různá řešení výběru mýtného.

Ve hře bude současný mikrovlnný systém nebo satelitní varianta, která funguje třeba na sousedním Slovensku. Spolu s tím se musí stát rozhodnout, zda bude mýtné vybírat od kamionů i na silnicích nižších tříd.

Ministerstvo již navíc vybralo i nového projektového manažera, který pomůže s přípravou otevřené soutěže na mýto. Stala se jím společnost Deloitte Advisory. Technologicky neutrální tendr na nový mýtný systém chce ministerstvo dopravy vypsat v příštím roce. Vítěz výběrového řízení by pak měl převzít provoz nepozději do konce roku 2019. 

"S cenou 30,4 milionů korun bez DPH předložila společnost Deloitte Advisory druhou nejnižší cenovou nabídku, zároveň prokázala nejlepší úroveň metodiky a znalost právních i technických aspektů mýtného systému," uvádí ministerstvo v tiskové zprávě. 

Úkolem projektového manažera bude zpracovat tarifní politiku, podle níž se nastaví budoucí mýtné sazby. Pomůže rovněž připravit zadávací podmínky technologicky neutrální soutěže, v níž stát vybere nový mýtný systém. V dalších fázích se pak mýtný manažer bude podílet na realizaci zadávacího řízení a poskytne podporu ministerstvu při řešení mýtného systému po roce 2019, včetně možného předání systému novému provozovateli.

Opravdoví odborníci na mýto jsou u Kapsche, ty z ministerstva byste spočítali na prstech jedné ruky, říká ministr dopravy Ťok. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy