Špičkový pandur? Jsou i lepší a levnější vozidla

Pavel Baroch
14. 10. 2012 14:49
Česká VEGA vyjde na polovinu, tvůrci ji ale nechtějí s rakouským strojem srovnávat
Je to jeden z nejmodernějších vozů v Evropě, tvrdí armáda. Skutečně?
Je to jeden z nejmodernějších vozů v Evropě, tvrdí armáda. Skutečně? | Foto: Jan Langer

Praha - Bez ohledu na několikaleté vyšetřování možné korupce při pořizování obrněných transportérů Pandur a několikadenní zadržení Marka Dalíka tvrdí ministerstvo obrany i armáda, že pandury jsou špičkové stroje.

Když před čtyřmi lety přebíralo vojsko první vozy, hovořilo se o jednom z nejmodernějších obrněných transportérů v Evropě. Podobné hodnocení se mezi oficiálními činovníky ozývá dodnes.

Je tomu ale skutečně tak?

Někteří experti i uvnitř armádního resortu tvrdí, že rakouský vůz rozhodně nebyl tou nejlepší volbou, že armáda mohla získat lepší stroje a dokonce i výrazně ušetřit.

Pro armádní nákupčí se první nepříjemnost udála už v počátcích výběru nového vozidla, které mělo nahradit prastaré a nepojízdné OT-64. Z výběrového řízení odstoupila švýcarská firma Mowag vyrábějící transportéry Piranha, respektive Stryker, které jsou jako osvědčené stroje ve výzbrojích mnoha armád po celém světě.

Vlastníkem Mowagu je totiž americká společnost General Dynamics, která je současně majitelem rakouské zbrojovky Steyr, nabízející pandury. Američané nechtěli tříštit síly, navíc obrněná vozidla Made in Switzerland se dobře prodávala, zato rakouské stroje na tom byly mizerně.

Červen 2006: Ministr obrany Karel Kühnl podepisuje první smlouvu o nákupu pandurů. Stalo se několik dní po sněmovních volbách, kdy byla vláda v demisi.
Červen 2006: Ministr obrany Karel Kühnl podepisuje první smlouvu o nákupu pandurů. Stalo se několik dní po sněmovních volbách, kdy byla vláda v demisi. | Foto: Ludvík Hradilek

"Myslím, že z tehdy nabízených strojů by Piranha, respektive Stryker byl nejlepší volbou," řekl Aktuálně.cz znalec prostředí armádního vyzbrojování.

Ostatně i americká armáda před časem v tendru také dala přednost strykerům před pandury, neověřenými stroji.

Průměrná ochrana spodku

Ve finále výběrového řízení v Česku se Steyr utkal s finskou Patrií, přičemž rakouský pandur nakonec dostal o několik bodů víc.

"Je to bojové vozidlo se skvělými vlastnostmi. Dokáže překonávat překážky s lehkostí a osádka se v něm cítí velmi bezpečně. Vozidlo má dvojité dno, které zlepšuje bezpečnost osádky proti účinkům pozemních min. Proto jsou i sedačky zavěšeny na střeše korby," řekl po několikaměsíčním testování na adresu pandurů nadporučík Jiří Kovalčík ze 4. brigády rychlého nasazení.

Jenže právě spodek pandurů, respektive jeho odolnost proti výbuchům patří spíše k jeho slabším než silnějším stránkám. Pro nasazení v misích (v Afghánistánu jezdí čtyři pandury) to dokonce může být klíčová vlastnost pro bezpečnost vojáků.

"Většina útoků takzvanými improvizovanými výbušnými systémy jde právě zdola," řekl Insideru zbrojní expert, který pracuje i pro ministerstvo obrany.

Poznamenal, že pandury patří do kategorie vozů, které ještě nevyužívají technologii MRAP, která výrazně zvyšuje odolnost spodní části vozidla.

Oslepený pandur

Podle tohoto odborníka je ale největší slabina pandurů nikoli na spodku vozidla, ale nahoře. Je to zranitelnost systémů pro sledování a zaměřování, které jsou umístěny na věži stroje.

Pokud nepřítel vyřadí z provozu tyto "oči", dostává se stroj s posádkou do svízelné situace - dokud senzory nevymění, protože opravit je není podle experta možné.

Příliš dlouhý výběr

K pandurům má připomínky i Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu. Připomněl, že s výběrem nových transportérů se víceméně začalo na začátku tohoto století, byť výběrové řízení bylo vypsáno až v roce 2005.

"Pořízení kolového obrněného transportéru bylo motivováno požadavkem nahradit dosluhující OT-64, který byl umocněn jejich nezdařilým přesunem v roce 2001 k ochraně budovy Svobodné Evropy u Národního muzea," řekl Hynek v rozhovoru pro deník Insider.

"Domnívám se, že jedno z nejhorších rozhodnutí, která se dají udělat, je nahradit dosluhující techniku jinou. Správný postup musí být jiný. Nejdříve musí být politické zadání, co se od ozbrojených sil chce, aby plnily, a pak se k tomu účelu pořídí vhodná technika," dodal.

Podle Hynka se jako další problém ukázalo to, jak dlouho se transportér vybíral a pořizoval.

Obrněné vozidlo VEGA. Výrobce tvrdí, že dokáže vyrobit i variantu s kanónem nebo osmi koly jako u pandurů.
Obrněné vozidlo VEGA. Výrobce tvrdí, že dokáže vyrobit i variantu s kanónem nebo osmi koly jako u pandurů. | Foto: armsvos.cz

"Svět se od roku 2001 velmi změnil včetně bezpečnostních rizik. Bohužel dnes, kdy existuje nesrovnatelně lepší český výrobek VEGA, už máme armádu vybavenou. Sice horší a dražší technikou, ale vybavenou. Minimálně z tohoto pohledu volba pořídit pandury nebyla šťastná," soudí Hynek.

O polovinu levnější

Už zmiňovaný zbrojní expert, který pracuje i pro ministerstvo obrany, české vozidlo VEGA rovněž chválí. Například jeho podvozek už vychází ze systému MRAP, takže je odolnější než u pandurů. A na rozdíl od rakouských vozidel má i střílny na bocích.

"Zásadním problémem je, že VEGA přišla o čtyři roky později, než by bylo zapotřebí. Jinak by to byl světový trhák. Má vysokou odolnost, jednoduchý kvalitní podvozek a velmi přátelskou cenu," konstatoval expert.

Zatímco průměrná cena jednoho panduru je bezmála 135 milionů korun, VEGA by se odhadem dala pořídit tak za polovičku, spíš ještě levněji.

Konstruktéři vozidla VEGA ze společnosti SVOS v Přelouči se ovšem srovnání s pandury brání. Tvrdí, že oba stroje mají jiné zaměření, byť některé armády mají vozidla typu VEGA i na zahraničních misích.

"Myslím, že srovnávat tyto dva stroje je velice nešťastné," řekl Aktuálně.cz Jaroslav Černý mladší z vedení společnosti. Obdobně hovoří i armáda: Pandury není možné s VEGOU srovnávat. 

Společnost SVOS teď pro své obrněné vozidlo hledá odbyt. "To je ale proces na roky," konstatoval Černý.

 

Právě se děje

Další zprávy