reklama
 
 

Řidiči čekají ve frontách na STK. Techniky zdržují výpadky nového systému, který nahrává fotky aut

AKTUALIZOVÁNO 5. 1. 2016
Práci techniků, a tím i řidiče čekající na STK, brzdí povinná novinka, kterou od 1. ledna nařídilo ministerstvo dopravy: kvůli zpřísnění kontroly se nově musí každé auto vyfotit ze všech stran, k tomu pořídit snímek počítadla ujetých kilometrů a výrobního čísla VIN a všechna data odeslat do ministerské centrály. Právě v přenosu dat je ale hlavní problém. Aplikace opakovaně kolabuje a technici nemohou data nahrát do systému. Ministerstvo dopravy tvrdí, že dodavatel systému - společnost Autocont CZ - během úterka posílil datové linky a výpadky by se v dalších dnech neměly opakovat. Pokud ano, může úřad ministra Dana Ťoka uplatnit sankce.
Hlavní zprávy

Praha - Řidiči, kteří jeli v pondělí a v úterý na stanici technické kontroly nechat prověřit stav svého auta, mohli narazit na nečekané problémy. Na desítkách stanic po celém Česku trvají prohlídky mnohem déle, než je obvyklé. Někde dokonce tak dlouho, že ti méně trpěliví vzdávají čekání po hodině či dvou. 

"Máme problémy kvůli novému systému evidence. Na zákazníky, kteří odmítnou čekat, si bereme telefonní čísla, abychom s nimi dohodli jiný termín," řekl Jiří Beinhauer ze společnosti STK Ostrava, která má na severu Moravy tři provozovny.

Práci techniků brzdí povinná novinka, kterou od 1. ledna nařídilo ministerstvo dopravy: kvůli zpřísnění kontroly musí technici nově každé auto vyfotit ze všech stran, k tomu pořídit snímek počítadla ujetých kilometrů a výrobního čísla VIN a všechna data odeslat do ministerské centrály.

Právě v přenosu dat je ale hlavní problém. Aplikace opakovaně kolabuje a technici nemohou data nahrát do systému. "Chvíli to jde, chvíli zase ne," řekl Karel Hejl, místopředseda sdružení provozovatelů stanic technické kontroly a majitel stanice v Plzni.

Technik hlídkuje, jestli aplikace zrovna funguje

Podle Jiřího Beinhauera z Ostravy se data nedají posílat zejména v denní špičce. "Hned po ránu, kolem oběda nebo ke konci pracovní doby už to jde výrazně lépe. I proto jsme v pondělí o hodinu prodloužili otevírací dobu, abychom vyhověli těm, co vydrželi čekat," dodal Beinhauer.

Když zrovna data nejdou posílat online, musí na některých místech technici vyplňovat protokoly o kontrole ručně a fotografie si uložit do počítače "stranou". A teprve v okamžiku, kdy se systém rozběhne, nahrají vše naostro. "Problém je v tom, že to někdo musí neustále hlídat, jestli aplikace běží," dodal Karel Hejl.

Jinde mají alespoň speciální software, který pracuje v offline režimu a umí s tím oficiálním programem komunikovat. Data mu tak může poslat ve chvíli, kdy se rozjede. Není tedy potřeba, aby jeden z pracovníků STK hlídkoval, zda aplikace funguje.

Ministerstvo: Problém brzy zmizí

Ministerstvo dopravy tvrdí, že komplikace se systémem, který za desítky milionů korun vymyslela společnost AutoCont CZ, byla dočasná. Firma během úterka ve spolupráci s operátorem O2 posílila datové linky a výpadky by se v dalších dnech neměly opakovat.

"V úterý kolem 15. hodiny se výměna dat zrychlila. Věříme, že po náporu prvních dvou dní ostrého provozu již systém bude fungovat, jak má," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Pokud by potíže přetrvávaly, může úřad uplatnit smluvní pokutu.

Firma AutoCont se k problému nevyjádřila, podle mluvčí Zuzany Červenkové jí to zakazuje kontrakt s ministerstvem.

Obě strany systém testovaly v prosinci a zkušební provoz se obešel bez výraznějších problémů. STK měly nařízeno, aby se denně na dvě hodiny do nového systému připojily a zkoušely do něj data nahrávat. "Byl jsem u toho osobně. Vše chodilo bezvadně," tvrdí Jiří Beinhauer z Ostravy.

K přetížení v prvních lednových dnech došlo podle ministerstva dopravy především proto, že při měsíčním testu se nedala vyzkoušet kompletní datová zátěž. To proto, že teprve nyní se u každého auta elektronicky kontroluje, zda výrobní číslo souhlasí s údajem v technickém průkazu v ministerské databázi aut. "Tyto údaje jsme nemohli ve zkušebním provozu otevřít kvůli ochraně dat," podotkl Neřold.

Potíže s registrem vozidel

Podobné problémy měl v létě 2012 po svém spuštění registr vozidel. Aplikace, kterou bez soutěže za desítky milionů korun připravila firma ATS-Telcom, nefungovala několik týdnů správně. Často úředníkům na magistrátech a radnicích padala a tvořily se dlouhé fronty, protože nebylo možné například přihlásit auto.

Nyní už registr funguje bez výraznějších potíží, spravuje ho ale firma ICZ. Také ona dostala smlouvu od ministerstva dopravy bez soutěže.

Současný ministr Dan Ťok se sice loni pokusil vybrat správce ve výběrovém řízení, ztroskotal ale na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který kvůli prošetření tendru zakázal uzavřít smlouvu s vítěznou společností - operátorem O2. Podnět k prověření na antimonopolním úřadu dala firma ICZ, výsledek dosud není jasný.

autor: Petr Koděra

reklama
     
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

 
reklama