Stropnický: Chceme najít kandidáta proti Zemanovi a spolupracovat s Piráty

Domácí Domácí
Aktualizováno 27. 1. 2016 13:25
Novým předsedou Strany zelených se v sobotu stal Matěj Stropnický. Bývalý náměstek pražské primátorky zvítězil na stranickém sjezdu nad šéfem pražských zastupitelů zelených Petrem Štěpánkem a středoškolským učitelem Janem Šlechtou. V online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz Stropnický přiznal, že Strana zelených má v úmyslu spolupracovat s Piráty. V budoucnosti budou také debatovat o možnosti jít společně i do sněmovních voleb.
Matěj Stropnický - online
Dotazovaný právě odpovídá
Přejít k dotazům

Praha - Strana zelených bude podle svého nového předsedy Matěje Stropnického debatovat s Piráty o hlubší spolupráci. Je mezi nimi podle jeho slov dobrý programový průnik.

„Dobře s Piráty spolupracujeme i v zastupitelstvu hlavního města, navíc jdeme společně v některých regionech do krajských voleb letos na podzim,“ řekl Stropnický v online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz. Budou také debatovat o možnosti jít společně do sněmovních voleb.

Pro zelené se také znovu stane hlavní agendou ochrana životního prostředí. Chtějí k ní však přistupovat nově a jinak. „Ekologické problémy mají v drtivé většině ekonomické příčiny a sociální důsledky, to vše je třeba do naší politiky zahrnout. Budeme tedy nekompromisně ukazovat, kdo znečišťuje,“ odpověděl.

Stropnický se také vyjádřil k prioritám v prezidentské volbě a znovu zopakoval, že je podle něj nutné porazit současného prezidenta Miloše Zemana. „Je třeba najít kandidáta, který porazí Miloše Zemana. K tomu bude třeba vytvořit široké spojenectví s dalšími stranami, zejména se sociální demokracií, a bude to muset být nadstranický kandidát,“ napsal Stropnický s tím, že je nutné, aby kandidát na prezidenta nemobilizoval proti slabším. „Za nutnou podmínku podpory jakéhokoli kandidáta považuji to, že nebude mobilizovat proti chudým a bezmocným, ať už to zrovna budou Češi, nebo přistěhovalci.“

Nový šéf zelených kritizoval mimo jiné výrobu jaderné energie. Podle něj není žádná energie bezedná a bez vedlejších důsledků. „Tato otázka nás bude nicméně stát velmi mnoho přesvědčování a vysvětlování, není to snadná problematika, ale souvisí neodbytně se samou podstatou neudržitelnosti současného ekonomického chování naší civilizace,“ řekl šéf zelených.

Všechny odpovědi Matěje Stropnického si přečtěte pod článkem.

Matěj Stropnický - online

Dotazovaný právě odpovídá
Aktualizovat reportáž
27. 1. 2016
Ptá se: Pavlína Sahulová

Dobrý den, mám dotaz ohledně podpory budoucího prezidentského kandidáta. Padlo u vás jméno Tomáš Halík. Nic proti němu, naopak, ale nebylo by lepší podpořit třeba Vašeho otce, pokud by kandidoval? Myslím, že by měl větší šanci proti panu Zemanovi. Děkuji za odpověď a přeju hodně úspěchů a pevné nervy.

Odpovídá: Matěj Stropnický

Dobrý den, paní Sahulová, jméno Tomáše Halíka u nás na sjezdu padlo, ale nikoli v souvislosti s prezidentskou volbou. Tato debata je u nás ve straně na počátku, je však jasné, že je třeba najít kandidáta, který porazí Miloše Zemana. K tomu bude třeba vytvořit široké spojenectví s dalšími stranami, zejména se sociální demokracií a bude to muset být nadstranický kandidát. K nepotvrzené kandidatuře mého otce se vyjadřovat nechci, byla by to zatím pouhá spekulace a jsem v té věci možná i trochu ve střetu zájmů. O tom by rozhodovala Strana zelených jako celek, ne jeden předseda. Za nutnou podmínku podpory jakéhokoli kandidáta považuji to, že nebude mobilizovat proti chudým a bezmocným, ať už to zrovna budou Češi (jako v éře vlády Petra Nečase) nebo přistěhovalci (jako to dnes dělá Miloš Zeman). Díky moc za otázky. S pozdravem, Matěj Stropnický

27. 1. 2016
Ptá se: Emil Lhoták

Je ještě pro SZ téma ochrana ŽP? Vidím jen sociální témata, legalizaci drog, něco o potravinách. V regionech pak sleduji aktivity SZ k zastavení budování dopravní infrastruktury a aktivní kroky k podpoře suburbanizace, což znamená vylití negativních jevů do krajiny, zhoršování ŽP.
Děkuji: Emil

Odpovídá: Matěj Stropnický

Dobrý den, pane Lhotáku, ochrana životního prostředí se právě teď znovu stává hlavní agendou Strany zelených. Budeme však k věci přistupovat jinak. Ekologické problémy mají v drtivé většině ekonomické příčiny a sociální důsledky, to vše je třeba do naší politiky zahrnout. Budeme tedy nekompromisně ukazovat, kdo znečišťuje. Ten bude také muset platit. Některá odvětví, třeba těžba hnědého uhlí na severu Čech, která devastuje krajinu a zároveň uzamyká region v chudobě, musí skončit. Ne zákazem, ale tím, že ponese všechny náklady svého podnikání, všechny náklady na rekultivaci, na znečištění ovzduší spalováním uhlí v tepelných elektrárnách atd. Teprve ponese-li fosilní energetika veškeré náklady svého podnikání, ukáže se jako neekonomická a obnovitelné zdroje naopak jako konkurenceschopné. Musíme tedy vysvětlovat příčiny problémů, nejen bránit rozvoji a vracet lidi na stromy, jak se o nás občas hanlivě říká. Co se týče Vašeho tvrzení o podpoře suburbanizace, nevím, které město máte na mysli, ale celý rok jsem ve vedení hlavního města jako náměstek pro územní rozvoj dělal pravý opak toho, co píšete. Podle principu „kdo si koupil pole, bude mít pole“ jsme přestali měnit zemědělské plochy na stavební parcely a zastavili tak rozrůstání města do volné krajiny a ukončili zdánlivě neřešitelný zábor kvalitní orné půdy. Byl jsem v tom zcela nekompromisní a šlo mnohdy o velké peníze. Myslím si dokonce, že právě tento tvrdý postup byl hlavní příčinou pádu koalice, neboť si developeři zvykli, že nejlevnější způsob, jak získat stavební parcelu, je koupit si pole za městem a pak uplatit politika, nejčastěji z pražské ČSSD, aby změnou územního plánu prosadil její zhodnocení na stavební parcelu. Tak to v Praze fungovalo celá desetiletí a výsledek nechť posoudí každý, kdo se k Praze blíží z kterékoli světové strany. Stav české politiky je bohužel takový, že tak logická a všeobecně přijímaná opatření, jaká zde popisuji, narážejí u většiny ostatních stran natolik, že je pak člověk pro všechny za „radikála“. Co je na těch opatřeních ale radikálního? Jsou jen zcela rozumná. S pozdravem, Matěj Stropnický

27. 1. 2016
Ptá se: martin praha

budete žádat konec atomových elektráren a úložišť odpadu ? ano či ne

Odpovídá: Matěj Stropnický

Dobrý den, ano, trváme na stanovení termínu ukončení výroby energie z jádra, o konkrétním datu jsme připraveni se bavit. Všimněte si, že podpora jaderné energetiky, která je v Česku oproti jiným zemím značná, se pozoruhodně doplňuje s odmítáním úložišť odpadu bez výjimky všech obcí, na jejichž katastru by měl být skladován. Not in my backyard (NIMB) se tomu říká: nikoli na mém dvorku. To samé platí o těžbě uranu, ani tu nikdo u sebe nechce. Tato otázka nás bude nicméně stát velmi mnoho přesvědčování a vysvětlování, není to snadná problematika, ale souvisí neodbytně se samou podstatou neudržitelnosti současného ekonomického chování naší civilizace: žádná energie nemůže být bezedná bez vedlejších důsledků. S pozdravem, Matěj Stropnický

27. 1. 2016
Ptá se: dotaz

Dobrý den,
chci se zeptat na dvě věci z Vaší minulosti: Jak to bylo s podporou hnutí ANO2011 Vás na Žižkově? Jednal jste o tom s Babišem? A co ten černý výlep, z něhož Vás nařkli konkurenční strany?

Odpovídá: Matěj Stropnický

Dobrý den, děkuji za tento dotaz. Tzv. hnutí ANO chtělo na Praze 3 v komunálních volbách postavit vlastní kandidátku. Byla to ale odbojná buňka a odmítla slepě poslouchat Radmilu Kleslovou a podpořila v tehdejším hledání lídra pražské kandidátky na primátory Jana Kasla. Kleslová se žižkovskému ANO pomstila, kandidátku jim jako statutární zástupkyně ANO nepodepsala a tím jim znemožnila kandidovat. V této situaci jsem požádal ANO o jejich podporu. Místní byli pro, ale báli se, co tomu řekne Andrej Babiš. Jednal jsem tedy s ním a on s podporou rovněž souhlasil. Podmínil ji tím, že zástupce místního ANO bude po volbách zvolen do finančního výboru zastupitelstva. Tuto podmínku jsme splnili, ANO svého zástupce ve výboru má. Tím jsme si s Andrejem Babišem kvit a zelení na Žižkově se mu nemají z čeho zodpovídat, naši loajalitu na věky věků si jednou podporou opravdu nekoupil. Volby bychom na Žižkově vyhráli velmi pravděpodobně, jednak proto, že již v roce 2010 jsme tu získali 20 % a naše vedení radnice nevzbuzovalo žádnou kritiku, jednak i vinou ANO samotného, které své vlastní šance na Žižkově předem zabilo. Co se týče černého výlepu, z nedostatku času odkazuji na tento svůj text, jímž jsem svůj postoj k němu vyjádřil dopodrobna: http://denikreferendum.cz/clanek/18724-cerny-vylep-martina-luthera . S pozdravem, Matěj Stropnický

27. 1. 2016
Ptá se: volim zelene nebo piraty

Tak uz se KONECNE dohodnete s Piraty na spolecne kandidatce do parlamentu jnak
jste obe strany bez sanci !!
Je to K! tak tezke pochopit ?!?
A samo do opozice ...

Odpovídá: Matěj Stropnický

Dobrý den, spolupráce s piráty je pro zelené jedna z možných variant postupu. Vyzkoušeli jsme si již při společné kandidatuře Libora Michálka u nás na Žižkově do senátu, a povedlo se. Dobře s piráty spolupracujeme i v zastupitelstvu hlavního města, navíc jdeme společně v některých regionech do krajských voleb letos na podzim. Určitý problém představuje ale volební zákon, který nezvyšuje práv zvolení nad 5 % koalicím v krajských volbách, ale ve sněmovních ano, tam bychom najednou potřebovali hned 10 %. Jednání na to téma s pirátskou stranou proběhnou po jejím sněmu počátkem dubna ale, pokud mne jím zelení pověří, určitě rád povedu. Programový průnik tu určitě je. Zdraví, Matěj Stropnický

27. 1. 2016
Ptá se: Ludvík Dušek

Dobrý den, až budete zase v parlamentu budete pořád blokovat výstavbu všech dálnic v Česku?

Odpovídá: Matěj Stropnický

Dobrý den, pane Dušku. Nikdy jsme neblokovali výstavbu všech dálnic, blokovali jsme dálnice protizákonné, jako bylo trasování dálnice D8 přes České Středohoří. Navrhovali jsme tehdy buď levnější variantu mimo nejcennější část CHKO, nebo tunel ve stávající trase – a to i z geologických důvodů. Stát musel obejít zákon, aby stavbu umožnil. A příroda dala našim argumentům za pravdu, když před dvěma lety došlo k obrovskému sesuvu půdy právě v místě, kde jsme na to léta upozorňovali. Obecněji k tomu dodávám, že Česko je tranzitní zemí. To znamená ohrožení nebo příležitost. Zatím platí jen to první: máme akorát obrovské náklady na neustálou obnovu přetěžované dálniční infrastruktury (kdy byla naposledy dálnice D1 celá opravená?), ročně na to stát vydává cca 70 miliard korun, vybere ani ne polovinu. Pokud budeme ve sněmovně, připravíme program povinné překládky kamionů na železnici, kapacita naší kolejové dopravy to umožňuje, chybí ale ta překladiště. Co se týče dostavby páteřní sítě dálnic, zelení mají za to, že není třeba realizovat vše v plném rozsahu. I dopravní odborníci se shodují, že silnice R6 do Karlových Varů nemusí být čtyřpruhem v celé délce trasy, ale jen v některých částech. Podařilo se myslím najít i trasování rychlostní komunikace obchvatem okolo Českého ráje tak, aby nebyly poškozeny jeho nejcennější partie. Byli bychom přece hlupáci, kdybychom si do Prachovských skal pustili hluk kamionů vezoucích trička z Turecka do Hamburku. To by byl Českého ráje konec a to přece nikdo nechce. Na stole ale řešení je a my se mu automaticky nebráníme. S pozdravem, Matěj Stropnický

27. 1. 2016
Ptá se: Fialový

Dobrý den,
dokážete jednoduše v několika bodech vyjmenovat, na co se Vaše "staronová" strana chce konkrétně zaměřit, co chce skutečně měnit? Myslím konkrétně, ne slova typu zamíříme více nalevo. Nebo se chcete primárně zameřit jen na to, aby se strana dostala do parlamentu a na to, o co chcete usilovat, se chcete (tak jak tomu u politických stran bývá) zaměřit jen sekundárně podle preferencí co je zrovna výhodné podle aktuálních nálad ve společnosti?
Děkuji

Odpovídá: Matěj Stropnický

Dobrý den, pane Fialový, děkuji za dotaz. S čím konkrétně půjdou zelení do voleb si strana musí stanovit kolektivně, nejsem majitelem té strany, abych to určoval samojediný. Nicméně ve svém kandidátském projevu na předsedu strany, s nímž jsem byl zvolen, jsem řekl jasně, že naší klíčovou ambicí bude začlenit vedlejší náklady soukromého podnikání nadnárodních firem, tzv. externality, zpátky do soukromých účetnictví těch firem. Zní to složitě, proto rozvedu na příkladech. Nadnárodní firma dnes daní, pokud daní, své příjmy často v zemích mimo původ svých tržeb, nejčastěji v tzv. daňových rájích. Tím obírá stát a tedy veřejné rozpočty o zákonné příjmy. Podle odhadů Ministerstva financí to může být v ČR až 700 miliard korun ročně. Naopak náklady nadnárodního podnikání jako je třeba obnova použité infrastruktury typu dálnic kvůli kamionům přepravujícím nesmyslně rajčata přes půl Evropy ze Španělska do ČR se z vybraného mýtného nepokryjí. Navíc tato nadměrná přeprava ohrožuje bezpečnost provozu na našich silnicích. A také: nadnárodní podnikání je proto tzv. efektivnější, než lokální produkce, protože své náklady dokonale optimalizuje: vyrábí tam, kde jsou nejnižší mzdy a tedy nejlevnější práce, případně, kde je nejslabší pracovní právo. Tím ale bere práci našim producentům. Ano volnému trhu, ale musí zahrnovat všechny negativní dopady. Vedle dopravy, jsou to čerpání neobnovitelných zdrojů v energetice, znečištění exhalacemi CO2 atd. Je to také skutečně efektivní způsob, jak pomoci drobným a středním českým podnikatelům, kteří nejsou dost „velcí“ ani tzv. vychytralí na tuto nákladovou optimalizaci. Tyto nezahrnuté náklady způsobují celosvětově díry ve veřejných rozpočtech, vedou k neúměrné koncentraci bohatství, činí naše výrobce nekonkurenceschopnými svými dumpingovými cenami a nemilosrdně drancují přírodu. To musí přestat. Toto považuji za stěžejní téma: ekologické problémy mají totiž ekonomické příčiny. Jmenují se souhrnně globalizace. S pozdravem, Matěj Stropnický

 

Právě se děje

Další zprávy