Proč jsou české dálnice drahé? Kvůli kartelovým dohodám

Pavel Baroch
27. 12. 2007 20:45
Od roku 2002 podražily autostrády skoro trojnásobně
Těžké stroje už u Valíku končí.
Těžké stroje už u Valíku končí. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Proč jsou české dálnice tak drahé? Podle renomované poradenské společnosti Mott MacDonanld by důvodem mohly být kartelové dohody stavebních firem.

Firma to uvedla ve své dosud nezveřejněné analýze pro Státní fond dopravní infrastruktury.

"OECD udává, že kartelové dohody zvyšují ceny stavebních prací o 30 až 50 procent. Bohužel je možné, že takovou situaci máme nebo jsme měli i v naší republice v posledních letech," uvádí se v analýze Problémy a zkušenosti při zadávání veřejných zakázek dopravní infrastruktury ve vybraných evropských zemích, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.

"Jinak je totiž těžké vysvětlit zkušenost, že od roku 2002 vzrostla cena jednoho kilometru nové dálnice v České republice ze 183 milionů na 500 milionů korun, zvýšila se tak 2,7krát," stojí ve zprávě.

Levněji staví Řekové i Němci

Mott MacDonald připomíná, že v letech 2002 až 2006 se inflace pohybovala mezi dvěma a třemi procenty a ceny ve stavebnictví narostly jen zhruba o 12 procent.

"Ceny našich dálnic jsou několikanásobně vyšší než v Řecku, Nizozemí, Španělsku i Dánsku a téměř dvakrát vyšší nežli v Německu nebo Velké Británii," uvádí se ve studii.

Kvůli příliš vysokým cenám kritizoval před časem ministerstvo dopravy i Nejvyšší kontrolní úřad, který prověřoval, za kolik se postavil český úsek dálnice z Ústí nad Labem do Drážďan.

Ve své zprávě kontroloři uvedli, že česká dálnice je dražší než německá. Standardním cenám neodpovídaly ani mosty na české straně tohoto silničního tahu.

Ceny nelze přesně porovnat

Podle státního Ředitelství silnic a dálnic je ovšem nutné brát všechny cenové analýzy s rezervou. "Dálniční stavby fakticky nelze objektivně porovnat," tvrdí ředitel podniku Alfred Brunclík.

Ředitelství si také jednu takovou analýzu nechalo vypracovat.

Z ní například vyplynulo, že zatímco mosty se staví o čtrnáct procent levněji než v Německu, tunely jsou o bezmála třetinu dražší. Kilometr české dálnice je o sedmnáct procent levnější než kilometr rakouské autostrády, ale o dvacet procent dražší než dálnice ve Slovinsku.

Podle Brunclíka zvyšují cenu nové dálnice například ekologická opatření, tedy hlukové stěny nebo přechody pro zvěř.

Než porovnávat ceny autostrády doma a v zahraničí, pokládá Ředitelství silnic a dálnic za prospěšnější metodu takzvaných maximálních cen. Odborníci stanoví, za kolik peněz je možné danou silnici postavit, a z toho by pak měla vycházet i výběrová řízení pro stavební firmy.

 

Právě se děje

Další zprávy