Řeč stran v předvolební kampani? Většinou fráze bez řešení

Mikuláš Klang Mikuláš Klang
23. 5. 2014 19:25
Partaje často v evropských volbách nabízely fráze a nekonkrétní témata.
Volební plakát hnutí Úsvit přímé demokracie.
Volební plakát hnutí Úsvit přímé demokracie. | Foto: Aktuálně.cz

Praha – Převážně proevropský, ale bez konkrétních řešení. To jsou při pohledu na komunikaci během předvolební kampaně společné jmenovatele programů stran, které by se po víkendu rády viděly v Evropském parlamentu. Právě na to, jak strany a kandidáti prezentovali své programy, se zaměřila analýza společností Native PR a Yeseter.

Vcelku bez překvapení se nejvyhraněněji prezentovali kandidáti za názorově blízká hnutí Úsvit a Věci veřejné. Úsvit se v kampani snažil oslovit co nejširší spektrum voličů nacionalistickým tónem, čemuž odpovídá i velmi časté používání slov "Češi" a "národní". Středobodem programu byl boj proti imigrantům a nepřizpůsobivým, na které se zaměřily i tisíce plakátů.

Ještě agresivněji vedly kampaň před volbami do EP Věci veřejné. Mezi 300 nejpoužívanějších slov se dostaly "zbraně", "zákaz" nebo "pěstování", potvrzující, že největší důraz strana kladla na body týkající se práva na účinnou sebeobranu a zastavení šíření geneticky modifikovaných potravin. "Program je formulován vágně, chybí zdůraznění klíčových témat. Autoři se patrně pokoušeli o svéráznou definici EU, na niž nahlížejí výhradně přes úředníky, byrokracii a miliardy eur," hodnotí přesto analýza prezentaci "véček" a jejich lídra Radka Johna.

Konfrontačně oslovovala potenciální voliče i tradičně euroskeptická ODS. Ta se pro změnu vymezila proti přijetí eura, programu i projevům dominovalo slovo "odmítáme". Slovník strany analýza hodnotí jako chudý, zaměřený na finance a rozpočet. K jisté změně v rétorice však v porovnání s dřívějškem přece jen došlo. Zatímco v předchozích volbách bylo jedním z deseti nejpoužívanějších slov "já", nyní se kandidáti zaměřili více na oslovování voličů.

Kriticky se k Unii staví i Svobodní, v jejichž tiskových zprávách a projevech jednotlivých kandidátů se pravidelně vyskytovalo slovo "výjimka". Podobně jako ODS odmítají euro a finance jsou středem programu.

U lidovců chybí snaha prosazovat

Na ekonomické otázky se výrazně zaměřilo i vládní hnutí ANO. "Jako primární cíl z veřejných projevů tohoto hnutí je patrná snaha o účinné čerpání peněz z evropských fondů," konstatuje se ve zprávě. Problémem, který je ale společný více stranám, je neurčitost programu. "Hovoří se o stabilitě, konkurenceschopnosti, ekonomice, posilování, rozvoji," naznačují tvůrci analýzy na fakt, že chybí konkrétní řešení.

To je patrné i v případě lidovců. Pro ty jsou dlouhodobě nejzásadnějšími body programu zaměstnanost, rodiny s dětmi a ochrana spotřebitelů. Podle analýzy však není patrná změna cokoliv prosadit, ale spíše jen podporovat iniciativy ostatních.

Velmi podobně se v tomto směru profiloval i nováček na scéně, strana bývalého šéfa Zelených Martina Bursíka LES. Ta je sice jasně proevropská, přesto projevy jejích kandidátů působí v porovnání s ostatními méně sebevědomě, strana je spíše připravena podporovat návrhy silnějších partají.

Rozhodní komunisté a dynamičtí zelení

Mezi stranami se však našlo i několik takových, jejichž projev odborníci hodnotili bez výraznějších výhrad. Vítěz parlamentních voleb, ČSSD, se snažila působit optimisticky, ujistit lidi, že v Evropském parlamentu budou pracovat. Právě "práce" byla jedním z nejfrekventovanějších slov v sociálnědemokratické kampani, což korespondovalo s programem strany.

Podobná témata logicky dominovala i v programu komunistů. Ti podle analýzy vystupovali sebevědomě a důrazně, ale zároveň kultivovaně. "KSČM svým slovníkem vyjadřuje odhodlání nejen témata podporovat, ale i prosazovat," zhodnotili autoři celkový dojem z kampaně.

Pozitivní hodnocení si odnesla i TOP 09. "Volební program obsahuje věcná, neútočná vysvětlení stranických postojů a priorit. Veřejný projev TOP 09 celkově působí realisticky, počítá s budoucností," stojí v analýze.

Pestře pak působí i způsob prezentace Strany zelených. Ta vsadila na dynamickou kampaň s řadou témat, která bude "podporovat" nebo je "prosadí". Za zmínku rovněž stojí, že zelení jsou jediní, kdo se ve větší míře vyhranil proti ruskému prezidentu Putinovi a ve své kampani často zmiňovali i krizi na Ukrajině. Sebejistě se snažili ukázat i Piráti, jejichž projevy nebyly v rozporu s programem, poukázaly však na fakt, že strana není příliš přístupná ústupkům.

 

Právě se děje

Další zprávy