V MHD se musí každý povinně držet. Huml navrhl do zákona nařízení, které už existuje

Petr Koděra Petr Koděra
Aktualizováno 9. 10. 2015 14:46
Poslanec ČSSD a bývalý dopravní policista Stanislav Huml přidal k novele silničního zákona pozměňovací návrh i přes to, že každý dopravní podnik má povinnost držet se za jízdy zakotvenou ve svých přepravních podmínkách. "Povinnost vám nemůže uložit vyhláška nebo přepravní řád, ale jen zákon," argumentuje Huml. Už jednou s nápadem neuspěl na hospodářském sněmovním výboru, teď s ním šel před všechny poslance.
Stanislav Huml
Stanislav Huml | Foto: DVTV

Praha - K novele silničního zákona, kterou v pátek řešili poslanci, přibyla před druhým čtením jedna nenápadná věta. Připsal ji tam člen vládní ČSSD Stanislav Huml a nařizuje v ní cestujícím, aby se drželi za jízdy městem v tramvajích, autobusech nebo trolejbusech.

Paradoxní je, že stejnou povinnost už pasažéři mají. "Pokud si koupí jízdenku a vstoupí do vozu, automaticky souhlasí s přepravními podmínkami, které držení za jízdy vyžadují," potvrdila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. A stejné je to i v dalších městech.

"Předložený nápad již obsahuje jak celostátní, tak i podniková legislativa," přidal se mluvčí pražského dopravního podniku Jiří Štábl.

Že navrhuje něco, co už existuje, ovšem poslanec Huml odmítá. "Povinnost vám nemůže uložit vyhláška nebo přepravní řád, ale jen zákon. Proto jsem tam přidal tu jednu jednoduchou větu. Není to nic proti ničemu a takhle to bude právně čisté," argumentuje Huml.

S nápadem přišel i přesto, že už s ním letos neuspěl u kolegů na sněmovním hospodářském výboru. "Většina byla proti. A konkrétně já budu znovu nesouhlasit i na plénu ve Sněmovně. To nařízení v zákoně je zbytečné, v přepravních podmínkách povinnost stačí," tvrdí poslanec a dopravní expert hnutí ANO Martin Kolovratník.

Stížnosti řidičů MHD

Bývalý dopravní policista Huml se však nechce nechat odbýt a nechá návrh posoudit všechny poslance. Reaguje prý jen na realitu: stěžovali si mu řidiči MHD, kteří musí u soudů častokrát složitě vysvětlovat, proč náhle zabrzdili a někdo se zranil, přestože se nedržel.

"Lidé upadnou, zlomí si ruku nebo nohu a už jsou z toho problémy a chtějí odškodné. Soudy pak rozhodují různě a nepředvídatelně. Obecná právní úprava říká, že pokud chcete komukoliv dát povinnosti, tak ji musíte dát do zákona," trvá Huml na svém.

Povinnost držet se za jízdy odmítá kontrolovat, tresty jsou podle něj zbytečné. "Důležité je, aby lidé věděli, že to po nich chce zákon," podotkl.

Sami přepravci držení za jízdy rovněž nekontrolují. "Nestalo se, že bychom někoho pokutovali za to, že se nedrží. Považuje se to za obecně samozřejmou věc, v rámci zachování zdraví by se člověk držet měl," sdělila mluvčí  Hailichová.

Máte rádi Aktuálně.cz?
Autor fotografie: Economia

Máte rádi Aktuálně.cz?

Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!

HLASOVAT MŮŽETE ZDE >>

Pojistka před spory

Příslušný paragraf v přepravních podmínkách je zakotven víceméně hlavně jako ochrana před případnými spory. Dokázat, že se někdo nedržel, je ale vždy velmi obtížné. Záleží na jeho výpovědi a případných svědcích.

Podle Lindy Hailichové se zranění cestujícího nemusí řešit u soudu, nýbrž jednoduše přes pojistku městské firmy. Má to ale háček: pasažér musí hned na místě sepsat s řidičem oznámení o nehodě. Pokud přijde až s odstupem několika dní, jako se to většinou děje, pojišťovna pak většinou odmítá odškodné zaplatit.

"Není pak úplně jasně průkazné, že si dotyčný člověk způsobil zranění v našem dopravním prostředku. Mohlo se mu to stát třeba na ulici," řekla Hailichová.

Někteří z nespokojených lidí se pak chtějí soudit. Oficiální statistiky proplacených škod zraněných cestujících si dopravní podnik nevede.

 

Právě se děje

Další zprávy