Policista nepřehlásil auto. Přestupky musí platit autobazar

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
4. 8. 2015 12:15
Nová pravidla pro zápis do registru vozidel, která platí od začátku roku, zkomplikovala prodej ojetých vozů. S podobným problémem se potýká řada autobazarů v Česku.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Jiří Koťátko

Praha - Malý autobazar Radlík v Jílovém u Prahy si letos v lednu svou důvěřivostí zadělal na pořádné problémy. Spolehl se totiž na to, že si nový majitel vůz přehlásí v registru na sebe. To ale kupec, kterým byl pražský policista, udělal až za několik měsíců a mezitím s autem spáchal více než desítku dopravních přestupků.

Že je něco v nepořádku, zjistil autobazar až ve chvíli, kdy po něm magistrátní úředníci začali vymáhat pokuty za přestupky u auta, které už měsíce nevlastnil.

Nejde přitom o ojedinělý případ. Podobné potíže řeší od začátku roku, kdy začala platit zcela nová pravidla pro převody v registru automobilů, autobazary po celém Česku. "S takovými případy jsme se začali setkávat hned zkraje roku, snad každý den chodila nějaká připomínka. Prodali auto a za čtrnáct dní jim přišlo, že mají zaplatit pokutu, protože někde projelo radarem, “ popisuje předseda Asociace prodejců použitých automobilů Petr Přikryl.

V lednu totiž skončila možnost takzvaných polopřevodů a přehlásit auto na úřadech nově může jen kupující a prodávající zároveň. Proces je však komplikovaný - před přepsáním v registru už musí být sjednáno nové pojištění na kupujícího a nová kontrola STK. Proto některé autobazary postupují tak, že dají zákazníkovi plnou moc a ten si vše zařídí sám.

Právě takový postup se ale vymstil autobazaru Radlík. Policista během několika měsíců s autem stále psaným na autobazar opakovaně překračoval povolenou rychlost v pražské Modřanské ulici, a to i o 40 kilometrů v hodině. Rekordem byla jedna dubnová sobota, kdy se nechal na stejném místě nachytat hned třikrát v rozmezí jen několika málo hodin.

Například za jízdu 90 kilometrů v hodině v úseku, kde je povolená jenom padesátka, udělil magistrát pokutu sedm tisíc korun. Autobazar sice předložil kupní smlouvu a nahlásil na magistrát jméno i adresu řidiče, ten ale obsílky ignoroval. A tak začalo město pokutu vymáhat po autobazaru. Další pokuty se teprve řeší.

Radar? Nevěděl jsem o něm

"Namontovali tam radar, který tam předtím nikdy nebyl, a než dodali značku, tak jsem párkrát jel rychleji. Ale rozhodně jsem nepřekročil rychlost nějak výrazně. Dřív v tom místě byla sedmdesátka, ale kvůli přechodu tam dali padesátku,“ vysvětluje policista, proč se řítil městem devadesátkou. Redakce jeho totožnost zná, na žádost autobazaru se ale rozhodla jeho jméno nezveřejnit.

Muž tvrdí, že vůz nepřehlásil, protože byl dlouho v servisu a nebyl čas na provedení evidenční prohlídky. A proč nepřebíral obsílky od magistrátu? Zrovna se prý stěhoval.

"Rozhodně se nevyhýbám odpovědnosti. Mrzí mě to, že jsem ty přestupky spáchal, je to určitě špatně. Obsílky už si přebírám a pokuty zaplatím,“ dušuje se policista s tím, že věc už řeší i jeho nadřízený.

Na jakém oddělení pracuje, ale prozradit nechce. Jednu sedmitisícovou pokutu už podle autobazaru po urgencích přišel zaplatit.

Podle Přikryla je jediným způsobem, jak se autobazary mohou podobným situacím vyhnout, získat od zákazníků plnou moc a vozy přehlašovat za ně. To s sebou však nese dodatečné náklady – bazary si většinou musí najmout člověka, který bude objíždět úřady po celé republice, zajišťovat dokumenty a stát mnohahodinové fronty.

"Až dosud jsme s tím žádné problémy neměli. Ale po tomhle případu už nechceme nic riskovat a přihlášení děláme automaticky ve všech případech my. Samozřejmě je to pro nás komplikované a přináší to zvýšené náklady,“ uvedl Jaromír Čermák z Autobazaru Radlík.

Přikryl upozorňuje, že je to problém právě pro malé autobazary, které bojují o každého zákazníka. "Větší autobazary si náklady rozpustí v ceně nebo to nechají přímo zaplatit zákazníka. Jenže ti menší, kteří to mají daleko na STK, na Czech point, se do určité míry bojí to zákazníkům naúčtovat,“ vysvětluje Přikryl.

Statisícové náklady

Například Auto ESA tvrdí, že se jim náklady na administrativu spojenou s novým systémem registrace vozidel zvedly v řádu stovek tisíc měsíčně. AAA Auto platí dokonce o milion měsíčně víc – museli totiž zdvojnásobit počet pracovníků i vozů, kterými objíždějí republiku. I tyto velké obchody ale nechávají převod vozu na zákazníkovi, pokud si to přeje.

Vystavují se tak dvojímu riziku: kromě odpovědnosti za případné přestupky mohou navíc dostat pokutu až padesát tisíc korun, pokud nebude vůz převeden do deseti dnů. Za převod totiž ze zákona odpovídá prodávající. "Měl jsem případ, kdy v autobazaru v Čakovicích řešili, jestli raději zaplatit pokutu za dopravní přestupek, nebo na sebe prásknout, že auto ještě není převedené a riskovat padesátitisícový trest,“ popisuje Přikryl.

 

Právě se děje

Další zprávy