Pád mostu pod vlak: Stopy neštěstí vedou na hejtmanství

Tomáš Netočný
9. 8. 2011 6:00
Stavební firma nesplnila požadavky na rekonstrukci mostu, kraj to přehlížel

Ostrava - V kauze železničního neštěstí ve Studénce, při kterém v roce 2008 zahynulo osm lidí a 95 jich bylo zraněno, se objevují nové skutečnosti.

Ty nasvědčují tomu, že odpovědnost za tragédii nese také Moravskoslezský kraj a někteří jeho tehdejší úředníci.

Pro opravu mostu, který se 8. srpna 2008 zřítil před projíždějící rychlík, vybralo vedení kraje stavební firmu ODS - Ostravské dopravní stavby.

Firma však neměla odbornou kvalifikaci pro manipulaci s konstrukcí mostu nad mezinárodním železničním koridorem, a musela proto najmout společnost Bögl a Krýsl.

Jak se však po třech letech ukazuje, společnost ODS tím nesplnila podmínky, které pro tuto zakázku kraj stanovil. Přesto firma, kterou později koupila stavební společnost Eurovia, rekonstrukci silničního mostu v roce 2008 od hejtmanství získala.

Dvě firmy, spousta chyb

Právě při manipulaci s tělesem mostu došlo k neštěstí a z vyšetřování je zřejmé, že obě firmy na stavbě špatně komunikovaly, změnily původní projekt i technologii a nakupily tím několik vážných chyb, které vedly až k pádu mostu na koleje.

Moravskoslezský kraj byl investorem stavby a jeho úředníci dodržování podmínek kontrolovali. Firmě ODS však tehdy tolerovali, že podmínky smlouvy porušuje.

Redakce Aktuálně.cz má smlouvu k dispozici. Za Moravskoslezský kraj ji podepsal bývalý hejtman Evžen Tošenovský z Občanské demokratické strany.

Jedna pasáž smlouvy stanovuje maximální podíl zakázky, jenž mohla firma ODS podstoupit jinému dodavateli. Podle ní nesměl podíl pro subdodavatele přesáhnout 1,9 procenta celkového objemu zakázky.

Jenže společnost ODS neměla pro manipulaci s konstrukcí mostu technickou kvalifikaci, najala proto firmu Bögl a Krýsl a několikanásobně tím překročila objem zakázky pro subdodavatele stanovený smlouvou.

Obžalovaný: Úředníci to věděli

Během hlavního líčení, které v kauze Studénka začalo letos v červnu, to potvrdil jeden z desítky obžalovaných, Petr Janouškovec. V roce 2008 pracoval ve společnosti ODS jako výrobně-technický náměstek a vrchní stavbyvedoucí.

„Objem zakázky pro firmu Bögl a Krýsl byl tak kolem desíti procent," uvedl Petr Janouškovec. „Úředníci Moravskoslezského kraje, kteří stavbu kontrolovali, to celou dobu věděli."

Úřednice z odboru investic krajského úřadu, která tehdy za investora stavbu ve Studénce kontrolovala, už na hejtmanství nepracuje a není ani mezi obžalovanými.

Jediný úředník, kterého státní zástupce v souvislosti s neštěstím viní z trestného činu obecného ohrožení, je Ladislav Novický z krajské správy silnic. Bez přítomnosti svého advokáta se Ladislav Novický odmítl pro Aktuálně.cz vyjádřit a jeho obhájce na žádost o schůzku zatím nereagoval.

Tošenovský: Je to pro mne novinka

Aktuálně.cz proto požádalo o stanovisko bývalého hejtmana a současného poslance Evropského parlamentu za občanské demokraty Evžena Tošenovského.

Ten v rozhovoru uvedl, že porušení podmínek firmou ODS je pro něj tři roky od neštěstí nová informace.

„Krátce po té události nechalo vedení kraje zpracovat právní analýzu všech smluv, které se stavbou ve Studénce souvisely, a žádnou takovou informaci jsem tehdy nedostal," sdělil Evžen Tošenovský. „Pokud by tomu tak bylo, mohlo to být i tím, že některý z úředníků krajského úřadu chyboval," řekl bývalý hejtman.

„Neštěstí ve Studénce byla událost mimořádného rozsahu a celou dobu proto spoléhám na to, že vyšetřování i soudní proces usvědčí viníky, kteří jsou za tragédii odpovědní. Nebylo v mé kompetenci ani možnostech kontrolovat do detailů všechno, co s krajskými investicemi souviselo."

Smlouva na rekonstrukci mostu byla na částku 26 milionů korun, což byl pro společnost ODS jen malý zlomek z celkového objemu veřejných zakázek, na kterých se podílela.

Kauza Studénka 2008

  • V pátek 8. srpna 2008 přibližně v 10:00 narazil mezinárodní expres Comenius do padajícího mostu ve Studénce nedaleko Ostravy.
  • V troskách vlaku zahynulo sedm cestujících, jedna žena pak zemřela sedm týdnů po nehodě. Celkem 95 lidí bylo zraněno, někteří přišli o končetiny nebo některé orgány.
  • Silniční most nad mezinárodním železničním koridorem stavěla firma Ostravské dopravní stavby, kterou později koupila společnost Eurovia.
  • Subdodavatelem byla stavební firma Bögl a Krýsl, která měla zajistit bezpečné nasunutí mostní konstrukce.
  • Investorem stavby byl Moravskoslezský kraj, provozovatelem dráhy státní společnost Správa železniční dopravní cesty, příslušným stavebním úřadem byl Drážní úřad a Stavební úřad v Bílovci.
  • Vyšetřování trvalo dva roky a základním materiálem obžaloby jsou znalecké posudky Stavební fakulty ČVUT Praha.
  • Státní zastupitelství Nový Jičín obžalovalo celkem deset osob. Pět ze společnosti Bögl a Krýsl, tři z firmy ODS. Obžalován je dále jeden živnostník a úředník krajské správy silnic.
  • Všichni jsou podezřelí z trestného činu obecného ohrožení. Pokud by je Okresní soud Nový Jičín uznal vinnými, hrozí jim až 10 let vězení.
  • Hlavní líčení začalo v pondělí 20. června v prostorách Krajského soudu v Ostravě.

Peníze z Bruselu, podmínka také

Část investice však kraj hradil dotacemi z evropských fondů a právě přísné omezení pro subdodavatele je běžnou podmínkou, kterou administrativa v Bruselu pro takové dotace stanovuje.

„Je možné, že krajský úřad porušení této podmínky ze strany firmy ODS zakrýval, aby hejtmanství o evropské peníze nepřišlo," uvedl pro Aktuálně.cz advokát Radek Ondruš, který v procesu zastupuje společnost Bögl a Krýsl.

Složité poměry na stavbě i v její přípravě teď komplikují dokazování, kdo je za tragédii ve Studénce odpovědný a má být potrestán.

Porušení podmínky o maximálním objemu zakázky pro subdodavatele není jedinou neobvyklou okolností případu, na které měl podíl krajský úřad.

Už na začátku hlavního líčení vyšlo najevo, že projekt stavby nad mezinárodním železničním koridorem získal projektant, který se stavbami v podobných podmínkách neměl žádné zkušenosti.

Projektant ze známosti

Hejtmanství vybralo projektanta bez výběrového řízení a on sám před soudem vypověděl, že to bylo zřejmě na základě známosti z dřívějších zakázek.

„Oslovil mě člověk z krajské správy silnic," odpověděl během hlavního líčení projektant Ivo Prokop z Brna na otázku, jak zakázku na projekt mostu získal. „Znali jsme se už z dřívějších projektů," sdělil.

Projekt za 600 tisíc korun nespadá vzhledem ke své ceně do kategorie podléhající zákonu o veřejných zakázkách. Získal ho však projektant, který v něm udělal několik chyb.

Jednu z nejvážnějších přiznal sám Ivo Prokop, když u soudu vypověděl, že špatně vypočítal hmotnost nového mostního tělesa, kterým stavbaři nahrazovali starou mostní desku.

Obžaloba nepracuje s verzí, že by chyba vedla ke zřícení mostu. Z průběhu procesu je však patrné, že tato i další komplikace stavbu zdržovaly, stavbaři hledali náhradní řešení a v nepřehledné situaci se nakonec rekonstruovaný most zřítil.

V kauze Studénka je obžalováno celkem deset lidí. Pět ze společnosti Bögl a Krýsl, tři z firmy ODS, jeden soukromý živnostník a jeden úředník správy silnic.

První fáze hlavního líčení začala v Ostravě 20. června a bude pokračovat po prázdninách. Nikdo ze zúčastněných nedokáže říct, kdy může proces skončit, většinou se však shodují, že rozsudek může být znám nejdříve na podzim.

 

Právě se děje

Další zprávy