Osobní auta by mohla platit za ujeté kilometry jako kamiony, říká šéf firmy, která poradí s mýtem

Petr Koděra Milan Mikulka Petr Koděra, Milan Mikulka
5. 9. 2016 18:00
Podobně jako v Chorvatsku, Itálii nebo ve Francii by také osobní auta v Česku měla platit podle ujeté vzdálenosti, a nikoliv jako dosud, tedy předplaceným časovým kuponem na deset dní, měsíc nebo rok. Prosazuje to Josef Kotrba, šéf české pobočky poradenské společnosti Deloitte, kterou si ministerstvo dopravy vybralo jako poradce k mýtu. Kotrba říká, že stát by tak vydělal víc peněz na stavby dalších dálničních úseků. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zatím změnu poplatků pro osobní auta odmítá.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha – Česko by mělo od základu změnit uvažování o mýtném systému. Nebavit se jen o tom, jak technicky mýtné na dálnicích a silnicích první třídy vybírat a která firma to má dělat, ale debatovat hlavně o tom, kde mýto vybírat a kolik by kdo měl platit.

Tvrdí to Josef Kotrba, šéf české pobočky poradenské společnosti Deloitte, kterou si ministerstvo dopravy už podruhé vybralo jako odborníky na rady, co udělat s mýtným systémem a jak vypsat soutěž na nového provozovatele po roce 2019.

"Prakticky každá důležitá debata včetně mýta u nás začíná vždy odzadu. Kdo je tedy ten vítěz a které technologické řešení je ideální. Málokdy se u nás debatuje, co si od toho systému slibujeme, co od něho požadujeme," říká Kotrba.

Podle Kotrby by například osobní auta mohla podobně jako v Chorvatsku, Itálii nebo ve Francii platit podle ujeté vzdálenosti, a nikoliv jako dosud – tedy předplaceným časovým kuponem na deset dní, měsíc nebo rok.

"Já si myslím, že debata o zpoplatnění osobních vozidel podle ujeté vzdálenosti není vůbec od věci a měla by být důležitým tématem dneška. Třeba já najezdím ročně zhruba čtyřicet, padesát tisíc kilometrů, a to zpravidla po dálnici, přesto platba nákladů za kilometr by mě asi nezruinovala," dodává Kotrba.

Podle něj by tak stát získal víc peněz na dopravní stavby. "Je evidentní, že systém je podfinancovaný. Je neuvěřitelné, jak málo dálnic se u nás vystavělo v posledních dvaceti letech. Když to srovnáte s jakoukoli jinou středoevropskou zemí, tak v tomto směru viditelně zaostáváme," podotýká Kotrba. Zdůraznil ale, že jde čistě o jeho osobní názory, které nelze brát jako rady či doporučení ministrovi.

Ťok o změně neuvažuje

Pokud by totiž chtěl změnu dálničních poplatků u osobních aut oficiálně v rámci expertního dokumentu radit i ministru Danu Ťokovi (za ANO), čeká ho velmi pracné přesvědčování. Ťok v reakci na Kotrbova slova vzkázal, že o změnách výběru mýtného u osobních aut neuvažuje. "Ministerstvo dopravy nemá v úmyslu měnit časové a výkonové zpoplatnění a dávat výkonové zpoplatnění na osobní auta," řekl Ťok.

Přesto se Kotrba nemusí předem vzdávat. Dan Ťok má před sebou v ministerském křesle do příštích sněmovních voleb ještě rok a po volbách se zpravidla ministři mění. Ťokův nástupce pak může mít jiný názor.

Než si stát určí, jak chce mýto vybírat – tedy zda pomocí mýtných bran a mikrovlnného systému s kamerami jako dosud, nebo přes satelit – musí si podle Kotrby stát stanovit prioritu: tedy kde všude chce mýtné vybírat. Zda jen na dálnicích a tranzitních silnicích první třídy, jako je například ta na Náchod a dále do Polska, nebo zda chce mýtem regulovat dopravu i na silnicích nižších tříd. Podle toho se pak vybere vhodnější technologie.

"Pokud budu sledovat primárně regulaci dopravy a budu chtít postihovat, že mi někdo objede mýtnou bránu po okresní silnici, tak je jednoznačně lepší satelitní systém. Ale pokud chci zpoplatňovat jen hlavní tahy, je mikrovlna pořád zajímavá. Podobně když se rozhodnu, že zpoplatním i osobní auta, tak to může být zase jiné řešení. Jenže u nás ta debata neproběhla a je velmi pravděpodobné, že se i v rámci nové soutěže budeme podle zadání ministerstva dopravy bavit o velmi podobném rozsahu, který je nyní. To je škoda, ta debata by měla proběhnout," říká Kotrba.

Soutěž pro všechny

Ministerstvo dopravy přitom tvrdí, že chce uspořádat "technologicky neutrální" soutěž. Tedy aby se do ní mohla přihlásit firma, která umí vybrat mýto různými způsoby.

Společnost Deloitte bude s mýtem radit už podruhé během jednoho roku. Poprvé však měl Ťok se smlouvou za 52 milionů korun uzavřenou bez soutěže potíže a dostal za ni pokutu od antimonopolního úřadu. V řádném tendru pak minulý týden vybral stejného poradce i přes to, že jeho nabídka za 30 milionů korun nebyla nejlevnější. Ministerský mluvčí Tomáš Neřold však vysvětlil, že důležitým kritériem byla kromě ceny i právní a technická znalost mýtného systému.

"Jako jediní v Česku máme tým lidí, kteří se deset dvanáct let nezabývají ničím jiným než mýtem. To nemá obdoby," vysvětluje Josef Kotrba.

Jeho tým teď má ministerským úředníkům pomoci s přípravou tendru, v němž si stát vybere provozovatele mýta. Nyní mýtné vybírá pro stát rakouská firma Kapsch na základě desetileté smlouvy, která vyprší na konci letošního roku. A protože ministerstvo po několikaletém váhání nezvládlo získat od Kapsche všechny potřebné informace o systému a vypsat soutěž na výběrčího od roku 2017, podepsal ministr Ťok před několika dny sporné prodloužení kontraktu s Kapschem na tři roky za více než pět miliard. Během této doby pak hodlá s pomocí Deloitte konečně vybrat firmu v řádné soutěži.

Ťok za svůj postup schytal kritiku nejen opozičních politiků, ale i kolegů z vlády, kteří od rozhodnutí ministra dopravy dávají ruce pryč. Ťok ale tvrdí, že vše se odehrálo podle zákona, a nebojí se ani prověření zakázky antimonopolním úřadem ani případného policejního vyšetřování. I s uzavřením tohoto smluvního dodatku přitom pomáhali lidé z firmy Deloitte.

Podle Josefa Kotrby se nový tendr dá do tří let stihnout. Je to ale podmíněno tím, že stát opět nebude zdržovat, třeba i zpochybňováním výběru společnosti Deloitte coby poradce. "To by mohlo trvat třeba i rok a tím znovu stát nabere zbytečně velké zpoždění," říká Kotrba.

Opravdoví odborníci na mýto jsou u Kapsche, ty z ministerstva byste spočítali na prstech jedné ruky, říká ministr dopravy Ťok. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy