Oprava hlavního nádraží drhne. Budoucí majitel zvažuje, že místo Italů najde spolehlivější firmu

Lucie Stuchlíková Petr Koděra Lucie Stuchlíková, Petr Koděra
19. 4. 2016 11:10
Italské firmě Grandi Stazioni, která budovu klíčového železničního uzlu provozuje, se dlouhodobě nedaří zvládat termíny rekonstrukcí. Hrozí jí proto, že o správu nádraží přijde, až na podzim vyprší smlouvy s Českými drahami. Jednat však už bude s někým jiným: nádraží od června změní majitele - přejde stejně jako dalších patnáct stovek nádražních budov po celém Česku pod Správu železniční dopravní cesty - státní organizaci podřízenou ministerstvu dopravy. Šéf správy kolejí Pavel Surý v rozhovoru pro Aktuálně.cz řekl, že bude s Italy jednat. Současně ale připustil, že si může najít jiného partnera.
Foto: Jakub Plíhal

Praha - Oprava pražského hlavního nádraží, na jejíž dokončení se marně čeká už několik let, se ještě více komplikuje. Italské firmě Grandi Stazioni, která se k rekonstrukci zavázala a opakovaně neplní podmínky smlouvy, nyní hrozí, že o provozování areálu po třinácti letech přijde.

Nejdůležitější vlakový uzel v zemi až dosud vlastnily a Italům pronajímaly České dráhy. Od června ho však má převzít státní Správa železniční dopravní cesty a její šéf Pavel Surý se kvůli předchozím nepříjemným zkušenostem obává prodloužit smlouvy, které končí letos v říjnu. A nevylučuje, že se poohlédne po spolehlivější firmě.

"Všichni víme, jak ta spolupráce s Grandi Stazioni probíhá, že některé závazky nebyly splněny včas. A od Českých drah máme dokumenty, že to není spolehlivý partner," uvedl Surý pro Aktuálně.cz.

Jeho organizace má letos v létě převzít přes patnáct set nádraží po celé zemi. S nimi zdědí i letitý smluvní spor o pražské nádraží, který je tak citlivý, že se v něm angažuje i italská vláda. Na jeho vyřešení, o které se neúspěšně snaží České dráhy a ministerstvo dopravy už několik let, přitom bude mít Surý jen několik měsíců.

Deset let nestačilo. Ani třináct

Italská firma provozuje pražské hlavní nádraží v rámci PPP projektu (spolupráce soukromého a veřejného sektoru) od roku 2003. Tehdy slíbila, že během deseti let opraví odbavovací halu i historickou Fantovu budovu. Zatímco do haly investovala miliardu korun, práce na cenné památce stále nejsou dokončeny. A to i přesto, že České dráhy už jednou prodloužily termín na dokončení o tři roky - právě do letošního října.

Italové, kteří úspěšně opravili několik velkých nádraží ve své zemi, nyní požadují, aby dostali další dva roky navíc. "Jednáme o prodloužení termínu do roku 2018. Už máme hotovou vnitřní část Fantovy budovy, kde se loni v létě otevřela Fantova kavárna. Letos v únoru jsme začali s rekonstrukcí střední části fasády," vypočítává mluvčí Grandi Stazioni Martin Hamšík.

Pokud by šéf správy kolejí Surý na jejich návrh přistoupil a firma do roku 2018 slíbené budovy skutečně opravila, automaticky by se jí prodloužil nájem na dalších třicet let. V opačném případě by nárok na pronájem ztratila.

"Italská strana tam má obrovský zájem pokračovat, zajímá se o to italská vláda a jejich velvyslanectví. Jak na nás budova přejde, začneme vést jednání a uvidíme, co italská strana představí za nabídky. Ale jak říkám, dráhy už nás varovaly, že nejde o seriózního partnera," dodává Surý.

Přiznává však, že konec Italů na hlavním nádraží bude právnický oříšek. Jednak je firma uprostřed rekonstrukčních prací, jednak by se teoreticky mohla domáhat vrácení neumořených investic. Při podpisu smlouvy se totiž počítalo s tím, že společnost dostane tak dlouhou dobu na provoz, aby si na pronájmu nádražních prostor vydělala zpět peníze, za které budovu opravila.

ČD: Necháme to na novém majiteli

O možných řešeních v tuto chvíli stále vyjednávají i České dráhy, pod které bude nádraží oficiálně spadat minimálně do konce května. Dopravce se ale netají tím, že konečné rozhodnutí už nechá na novém majiteli - tedy správci kolejí. “Lze předpokládat, že konečnou dohodu už bude uzavírat nový majitel. Součástí prodeje jsou i příslušné smluvní vztahy,” uvedl mluvčí národního dopravce Petr Šťáhlavský.

Převod hlavního nádraží na Správu železniční dopravní cesty je součástí velkého balíku více než patnácti set železničních budov po celém Česku. Dráhy za ně dostanou 3,3 miliardy korun. SŽDC chce hned začít s opravami nemovitostí - během pěti let hodlá investovat 3 miliardy do 60 nejdůležitějších nádraží.

 

Právě se děje

Další zprávy