Nové rady pro Ťoka: Neskenujte zbytečně přejezdy, nakupte kamery a trestejte hloupé řidiče

Petr Koděra Petr Koděra
8. 10. 2015 19:29
Expertní tým poradil ministru dopravy Danu Ťokovi, aby nakoupil laserové skenery, které odhalí auto uvízlé mezi spadlými závorami. Odborníci z praxe ale tvrdí: lepší je nakoupit na přejezdy kvalitnější kamery, které neukázněné řidiče natočí a umožní policii a úřadům rozdat přísné pokuty. Ťok souhlasí, o kamerách ostatně hovořil. Jedná i s policií o častějším hlídkování u kolejí.
Nehoda autobusu a vlaku na přejezdu u Hluboké nad Vltavou.
Nehoda autobusu a vlaku na přejezdu u Hluboké nad Vltavou. | Foto: HZS Jihočeského kraje

Praha - Sotva ministr dopravy Dan Ťok představil v úterý první nápady svého týmu pro vylepšení bezpečnosti na přejezdech, sklidil kritiku dopravních odborníků z praxe. Ti považují některé z novinek za zbytečné výmysly akademiků.

Například nechat namontovat na české železniční přejezdy laserové skenery, které dokážou odhalit auto uvízlé na železničním přejezdu se spadlými závorami, je prý drahý nesmysl. Navíc bude zdržovat provoz, protože čekací doba u závor se nutně prodlouží.

"Pokud má vlak reagovat na obsazení přejezdu řidičem, který na něj vjel na červenou a nemá tam co dělat, musely by být závory spuštěny ještě dříve než dnes," upozornil drážní specialista odborů Jindřich Berounský.

Řidiči pak podle něj budou ještě víc považovat stání u přejezdu za zbytečné. "Tím méně pak budou respektovat zabezpečovací zařízení," dodal Berounský.

Lepší je nakoupit na přejezdy kvalitnější kamery, které neukázněné řidiče natočí a umožní policii a úřadům rozdat přísné pokuty.

"Lidskou hloupost a nerespektování jakýchkoliv pravidel vyřeší represe. Vždy je to jen o lidské nezodpovědnosti, protože téměř za všechny nehody na přejezdech mohou řidiči aut," přidal se Miroslav Vančura z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Ministr Ťok, který nechal sestavit speciální tým expertů po červencové tragické nehodě pendolina s kamionem ve Studénce, není proti. Ostatně téma kamer nakousl už na úterní tiskové konferenci. Řekl, že chce jak tvrdší pokuty, než je současných dva a půl tisíce korun, tak i více kamer a dokonce i více policistů.

O konkrétních krocích už proto jedná s podřízenou organizací správců kolejí i s ředitelem dopravní policie Tomášem Lerchem.

Policisté tvrdí, že si přejezdů všímají už dnes a že u kolejí nebudou nutné posily. "Nejde o navyšování počtu policistů, spíše o případné zacílení výkonu služby tímto směrem," řekl Jozef Bocán z policejního prezidia.

Současné kamery nevyhovují

Se správci železničních tratí pak ministr Ťok probírá možnosti nákupu nových, lepších kamer. Na přejezdech jich sice dnes visí okolo tří a půl tisíce, nahrávky z většiny z nich ovšem nelze použít jako důkaz. Nenatáčí v kvalitním rozlišení, a u aut tak například není možné rozpoznat registrační značku. 

"Jsou to dohledové kamery a jejich prvotní určení je pouze přenášet obraz dění na dispečerské pracoviště," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Záznamy z těchto kamer se navíc po třech dnech mažou. Pokud si tak policisté včas o záznamy nepožádají, už je nikdy nezískají.

U přejezdů jsou ale namontovány i modernější kamery, které už proti řidičům použít lze. Například pětice kamer v Moravskoslezském kraji, kde je dokonce zřízen wi-fi přístup pro policii. "Hlídka policie přijede k přejezdu a bezdrátově si bez naší asistence stáhne potřebná data," popsal Marek Illiaš.

Zatím není jasné, kolik kamer by stát nakoupil a kam přesně by je umístil. Zřejmě ale půjde o hlavní koridory. Vše má projednat a navrhnout pracovní tým složený z poradců ministra Ťoka, správců tratí a policistů.

Ministr Ťok v úterý řekl, že pokud kamera nachytá auto na přejezdu při jízdě na červenou, bude potrestán jeho majitel. "Automatizovaný záznam z momentu přestupku bude sloužit jako důkaz pro policii a umožní i správní řízení na základě objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla," řekl Ťok.

Kromě modernějšího zabezpečení přejezdů zvažuje ministerstvo dopravy i jejich rušení a stavbu nadjezdů či podjezdů. Jde ale o mnohem nákladnější investici, na kterou stát obtížně shání peníze. Zatímco zabezpečení jednoho přejezdu vyjde na stovky tisíc, stavba silnice nad tratí nebo pod ní stojí desítky milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy