NKÚ: Z peněz na podporu potravin se platily i indické masáže

Domácí ČTK Domácí, ČTK
Aktualizováno 11. 8. 2014 10:06
Stát dal za šest let na propagaci značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech 1,5 miliardy korun.
Nejvyšší kontrolní úřad
Nejvyšší kontrolní úřad | Foto: Martin Svozílek/Economia

Praha - Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) a Vinařský fond vydaly na kampaně podporující potraviny a víno za šest let 1,5 miliardy korun, přínos kampaní se přitom nezjišťoval.

V některých tendrech na kampaně byl porušen zákon o veřejných zakázkách. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Zjištění NKÚ se podle ministerstva zemědělství vztahují k předchozím vedením resortu, nová pravidla by měla chybám zabránit.

Kontrola se zaměřila na kampaně na podporu značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech v letech 2008 až 2013.

"Za klíčový nedostatek kontroloři považují fakt, že cíle kampaní byly většinou nekonkrétní. Pro možné vyhodnocení chyběly jak výchozí hodnoty, tak i ty, kterých mělo být dosaženo. Jen těžko jde tedy zjistit, do jaké míry přispěly komunikační kampaně k jejich naplnění," informovala mluvčí úřadu Olga Málková.

Pochybné veřejné zakázky

Za problematické NKÚ označil mimo jiné zadávání veřejných zakázek.

Foto: eklasa.cz

Jen v letech 2009 až 2011 šlo o šest veřejných zakázek a 108 zakázek malého rozsahu, přičemž 78 z nich bylo zadáno formou přímého oslovení, tedy bez soutěže.

"U všech šesti nadlimitních zakázek ministerstvo a SZIF porušily zákon o veřejných zakázkách, protože zadávací řízení proběhlo netransparentně," uvedla Málková.

SZIF pro změnu proplatil faktury za desítky akcí na podporu značky Klasa, ačkoliv práce "nebyly ukončeny nebo vůbec neproběhly, případně byly nad rámec uzavřených smluv, či vůbec nebyly předmětem dané veřejné zakázky". Šlo přitom o 96,3 milionu korun.

Podobným nedostatkům by měla v budoucnu předejít nová koncepce propagace značky Klasa, kterou připravuje ministerstvo zemědělství. "Totéž plánuji i u značky Regionální potravina," uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Novinářské exkurze s masáží

Fond například dal 840 tisíc korun za provizi agentuře a odměnu subdodavateli, ačkoliv nic takového podle smlouvy neměl platit.

"Dále proplatil tři novinářské exkurze za celkem 171 tisíc korun, jejichž program se značky Klasa týkal jen zčásti. Součástí exkurze v mlékárně tak byla například i návštěva lázní a indická masáž. Výsledkem této akce byly mimo jiné články, v nichž o značce Klasa nebyla ani zmínka," vypočítává mluvčí NKÚ.

Vinařský fond v letech 2006 až 2009 vyplatil bez veřejné soutěže na propagaci značek Vína z Moravy, vína z Čech 198 milionů korun, přičemž kontroloři podle Málkové zjistili, že přes 42 milionů proplatil bez uzavřených písemných smluv.

SZIF od roku 2011 přijal opatření a postupy k tomu, aby se podobná pochybení neopakovala, sdělil mluvčí ministerstva zemědělství Hynek Jordán. Podle ředitele fondu Martina Šebestyána, který byl jmenován ke konci loňska, fond v reakci na výsledky kontroly nemůže přijmout žádná personální opatření, protože ze zaměstnanců zapojených do roku 2011 do schvalovacích procesů dnes pro SZIF nikdo nepracuje.

 

Právě se děje

Další zprávy