Nevešel se do vlaku ani s místenkou, musel do Brna po D1 autem. Nikdo mi nic nevysvětlil, stěžuje si

Petr Koděra Petr Koděra
22. 10. 2016 10:43
České dráhy naštvaly stálého klienta. Neměly pro něj místo, přestože si den dopředu zaplatil dražší 1. třídu a přikoupil i místenku. Manažer tak musel rychle sednout do auta. Teď chce vrátit peníze. Dopravce se omlouvá a komplikace vysvětluje poruchou na trati. Vlak nestíhal přijet do Prahy včas, aby se otočil a jel zpět na Brno. Proto ČD vypravily narychlo jinou soupravu, kde scházela 1. třída nebo restaurační vůz. Zákazník chápe nečekanou událost na železnici, nerozumí ale tomu, proč mu ČD nedaly včas vědět, že mají problém. "Proč tedy od nás chtějí spoustu osobních údajů včetně e-mailu nebo telefonu, když nejsou schopny informovat?" diví se Karel Matějka.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – Manažer Karel Matějka si v posledních letech pochvaloval rostoucí kvalitu služeb Českých drah. Ve čtvrtek ráno ale jeho spokojenost výrazně zvadla. Když se chtěl jako obvykle rychle přemístit mezinárodním rychlíkem z pražského hlavního nádraží do Brna do druhého sídla firmy, pro niž pracuje, zůstal v šoku. Do vlaku se nevešel.

Matějkovi nebyla nic platná ani jízdenka do 1. třídy, ani místenka. Vůz 1. třídy ve vlaku vůbec nebyl, dva vagony dráhy zarezervovaly pro účastníky dopravní konference v Bratislavě a ve zbývajících vozech levnější druhé třídy bylo plno. Nakonec tak byznysmen musel jet autem po rozkopané dálnici D1 a nemohl ve vlaku v klidu dokončit rozdělanou práci, jak plánoval.

"Hned jsem si vzpomněl na ta různá doporučení a lákadla, jak je lepší jezdit vlakem než autem. Naštěstí na dálnici provoz zrovna nebyl tak strašný jako jindy a nemusel jsem stát v kolonách," říká Karel Matějka.

Spadlé troleje u Pardubic

Vedení Českých drah omlouvá čtvrteční ranní komplikace mimořádnou událostí na trati. Na Pardubicku v noci ze středy na čtvrtek spadly troleje a ranní vlaky nabíraly velká zpoždění.

Rychlík EC275 Jaroslav Hašek, kterým chtěl jet i Karel Matějka, sice má vyjíždět z Prahy v 7:52, ovšem jde o soupravu, která musí napřed do hlavního města dorazit právě od Pardubic, v Praze se otáčí a jede zpět na východ.

Protože ale bylo jasné, že do Prahy nepřijede kvůli technické závadě včas, rozhodly se dráhy operativně pro náhradní řešení, aby o několik hodin nezdržely odjezd z Prahy: nasadily úplně jinou soupravu, v níž scházel vůz 1. třídy nebo restaurační vůz. Dva vagony navíc byly zablokované pro uzavřenou skupinu VIP klientů.

"Cestujícím se omlouváme, že nebyli přepraveni ve standardní kvalitě a obvyklou vlakovou soupravou, kterou na tento spoj nasazujeme. Díky náhradní soupravě jsme však mohli cestující přepravit sice s nižším komfortem, ale bez velkého zdržení, které by vzniklo čekáním na standardní plánovanou soupravu," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Dodal, že pasažéři ve vlaku dostali jako omluvenku třicetikorunovou poukázku na občerstvení, nápoj zdarma a těm, kdo si koupili jízdenku do 1. třídy, firma vrátí rozdíl mezi vyšší a nižší kategorií. Kdo nakonec nejel – jako Karel Matějka –, dostane prý zpět jízdné. "Musí však uplatnit reklamaci v souladu s přepravními podmínkami a doložit například nevyužitou jízdenku," dodal Šťáhlavský.

Nikdo nic nevěděl

Matějka už národnímu železničnímu dopravci písemnou reklamaci zaslal. Zatím se mu ale nikdo neozval. "Mají na to třicet dnů, tak předpokládám, že využijí celou tu dobu," dodává Matějka, kterého naštvalo především to, že s ním nikdo o problému přímo na nádraží nekomunikoval.

"Pochopím, že se na trati něco stane. Ale jak k tomu personál drah přistoupil, mě zaráží. Nic nevěděla vlaková četa ani reklamační centrum na hlavním nádraží. A když jsem kolem deváté hodiny ráno volal na call centrum, také nic nevěděli," líčí Matějka.

České dráhy však tvrdí, že personál vlaku o detailech věděl a cestující informoval. "Bohužel však nelze vyloučit, že někteří cestující nebyli s rozsahem informací spokojeni, což se v podobných mimořádných nečekaných situacích stává nejen v železničním provozu, ale všude," řekl mluvčí drah.

Podle Karla Matějky se ale v 21. století dá postupovat i svižněji. "Proč tedy od nás dráhy chtějí spoustu osobních údajů, když nejsou schopny v mimořádné situaci informovat? Jízdenku jsem si koupil den dopředu na konkrétní vlak z registrovaného profilu, kde je můj telefon nebo e-mail. Čili věděli o mně to podstatné," říká Matějka.

Počet cestujících ve vlacích roste

České dráhy, ale i soukromí dopravci přijmou ročně tisíce stížností a reklamací. Kromě zpoždění si nejčastěji lidé stěžují v létě na nefunkční klimatizaci, případně v zimě naopak na rozbité topení.

Přesto počet cestujících ve vlacích v posledních šesti letech roste, přičemž  loňský rok byl podle statistik ministerstva dopravy nejlepší za poslední dvacet let. 

Čím dál vytíženější jsou především vlaky mezi Prahou a Brnem a podle informací ČTK zvolna roste počet cestujících i žlutým autobusům společnosti RegioJet. Lidé volí pohodlnější dopravu kvůli opravám na dálnici D1, kde se v autě často zdrží i kvůli nehodám až desítky minut.

 

Právě se děje

Další zprávy